loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 45 جمعه 02 دی 1401 نظرات (0)

 نیمه شب است، و شما به سقف خیره شده اید، به کار، یا صورت حساب ها یا بچه ها فکر می کنید. وقتی به خواب نمی روید، وسوسه انگیز است که برای تسکین به یک قرص خواب یا چیزی که خواب شما را تسکین دهد چنگ بزنید، اما اگر مرتباً در خوابیدن مشکل دارید براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده این خط  قرمز است که چیزی اشتباه است. این می تواند چیزی به سادگی کافئین زیاد یا تماشای تلویزیون، تلفن یا سایر صفحه نمایش ها در اواخر شب باشد. یا ممکن است نشانه ای از یک مشکل زمینه ای پزشکی یا روانی باشد. اما هر چه که باشد، با قرص های خواب درمان نمی شود. در بهترین حالت، قرص های خواب آور یک باند کمکی موقت هستند. در بدترین حالت، آنها یک عصا اعتیاد آور هستند که می توانند بی خوابی را در دراز مدت بدتر کنند.

از قرص های خواب آور استفاده نکنیم؟

این بدان معنا نیست که هرگز نباید از دارو استفاده کنید، اما مهم است که فواید آن را در مقابل خطرات آن بسنجید. به طور کلی و براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج قرص‌های خواب‌آور و کمک‌های خواب زمانی مؤثرتر هستند که برای موقعیت‌های کوتاه‌مدت، مانند سفر در مناطق زمانی یا نقاهت پس از یک عمل پزشکی، به‌طور کم استفاده شوند. اگر تصمیم به مصرف طولانی مدت قرص های خواب آور دارید، بهتر است آنها را فقط به ندرت، "در صورت نیاز" استفاده کنید تا از وابستگی و تحمل خودداری کنید.

خطرات و عوارض قرص های خواب آور

همه قرص های خواب آور دارای عوارض جانبی هستند که بسته به داروی خاص، دوز و مدت زمان ماندگاری دارو در سیستم شما متفاوت است. عوارض جانبی شایع عبارتند از خواب آلودگی طولانی روز بعد، سردرد، دردهای عضلانی، یبوست، خشکی دهان، مشکل در تمرکز، سرگیجه، بی ثباتی و بی خوابی برگشتی.

سایر خطرات قرص های خواب

تحمل دارو ممکن است در طی یک دوره زمانی، نسبت به داروهای خواب آور تحمل کنید، و مجبور خواهید بود برای اثربخشی آنها بیشتر و بیشتر مصرف کنید، که به نوبه خود می تواند منجر به عوارض جانبی بیشتری شود.

 

وابستگی به مواد مخدر. ممکن است برای خوابیدن به قرص های خواب آور تکیه کنید و بدون آنها نتوانید بخوابید یا حتی بدتر بخوابید. به ویژه قرص های تجویزی می توانند بسیار اعتیادآور باشند و قطع مصرف آنها را دشوار کنند.

علائم ترک. اگر دارو را به طور ناگهانی قطع کنید، ممکن است علائم ترک مانند حالت تهوع، تعریق و لرزش داشته باشید.

تداخلات دارویی قرص های خواب آور می توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند. این می تواند عوارض جانبی را بدتر کند و گاهی اوقات خطرناک باشد، به ویژه با داروهای مسکن و سایر داروهای آرام بخش.

پوشاندن یک مشکل اساسی ممکن است یک اختلال پزشکی یا روانی زمینه ای یا حتی یک اختلال خواب وجود داشته باشد که باعث بی خوابی شما شود که با قرص های خواب آور قابل درمان نیست.

برخی از خطرات جدی قرص های خواب

داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش (بنزودیازپین‌ها و غیر بنزودیازپین‌ها) می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک شدید، تورم صورت، ضعف حافظه، توهم، افکار یا اعمال خودکشی و رفتارهای پیچیده مرتبط با خواب مانند راه رفتن در خواب، رانندگی در خواب (رانندگی در حالت بیداری کامل شوند). بدون هیچ خاطره ای از واقعه) و خواب خواری (غذا خوردن در نیمه شب بدون هیچ خاطره ای که اغلب منجر به افزایش وزن می شود). اگر رفتار غیرعادی مرتبط با خواب را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی رایج قرص های خواب آنتی هیستامین

خواب آلودگی متوسط تا شدید روز بعد.

سرگیجه و فراموشی.

دست و پا چلفتی، احساس عدم تعادل.

یبوست

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در این زمینه، مرکز مشاوره انتخاب نو است که شماره کلینیک روانشناسی در پایان متن آمده است. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. خواب را جدی بگیرید و به ان به چشم یک فعالیت بی معنی نگاه نکنید چرا که خواب نه تنها تمدید کننده و ترمیم کننده جسم شما است، بلکه روح و روان شما را نیز صیقل می دهد و برای داشتن یک زندگی خوب، بسیار کمک کننده است.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 56
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 438
  • بازدید ماه : 1,115
  • بازدید سال : 4,677
  • بازدید کلی : 19,951