loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 194 پنجشنبه 19 آبان 1401 نظرات (0)

یک مشکل جدی سلامتی می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی شما را مختل کند، خواه یک بیماری مزمن یا تهدیدکننده زندگی باشد، مانند سرطان، یا یک رویداد مهم سلامتی مانند سکته مغزی، حمله قلبی یا آسیب‌های ناتوان‌کننده. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور خانواده به نظر می رسد بسیاری از مشکلات جدی سلامتی به طور غیرمنتظره ای ایجاد می شوند و زندگی شما را به طور غیر منتظره ای بر هم می زند. ممکن است احساس کنید تحت تأثیر امواج احساسات دشوار - از ترس و نگرانی گرفته تا غم و اندوه عمیق، ناامیدی و اندوه - یا فقط بی‌حس شده‌اید، از شوک منجمد شده‌اید یا احساس کنید که هرگز نمی‌توانید با آن کنار بیایید. تغییرات عاطفی می تواند عملکرد یا درست فکر کردن را دشوار کند و حتی منجر به اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی شود. اما تشخیص یا واکنش عاطفی شما هر چه باشد، مهم است که بدانید ناتوان نیستید. گام هایی وجود دارد که می توانید برای کنار آمدن بهتر با موقعیت جدید خود، کاهش استرس و اضطراب ذهنی که اغلب با بیماری های جدی همراه است، بردارید، و راهی برای هدایت این سفر چالش برانگیز جدید بیابید.

واکنش های عاطفی رایج به بیماری های جدی عبارتند از:

*عصبانیت یا ناامیدی در حالی که تلاش می کنید تا با تشخیص خود کنار بیایید - مکرراً می پرسید: "چرا من؟" یا سعی می کنید بفهمید آیا کاری انجام داده اید که سزاوار این کار هستید.

*مواجهه با مرگ و میر خود و این احتمال که این بیماری به طور بالقوه می تواند پایان دهنده زندگی باشد.

*نگرانی در مورد آینده - اینکه چگونه با آن کنار بیایید، چگونه هزینه درمان را بپردازید، چه اتفاقی برای عزیزانتان خواهد افتاد، دردی که ممکن است در حین پیشرفت بیماری با آن مواجه شوید، یا اینکه چگونه زندگی شما ممکن است تغییر کند.

*غم از دست دادن سلامتی و عمر .

*احساس ناتوانی، ناامیدی یا ناتوانی در نگاه کردن فراتر از بدترین سناریو.

*پشیمانی یا احساس گناه در مورد کارهایی که انجام داده اید و فکر می کنید ممکن است در بیماری یا آسیب شما نقش داشته باشد. شرمنده از اینکه وضعیت شما بر اطرافیان شما تأثیر می گذارد.

*انکار اشتباه بودن چیزی یا امتناع از پذیرش تشخیص.

*احساس انزوا، احساس جدا شدن از دوستان و عزیزانی که نمی توانند درک کنند که شما چه می کنید.

*نحوه واکنش عاطفی شما و میزان پریشانی روانی که تجربه می کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن، شخصیت، نوع و پیش آگهی مشکل پزشکی که با آن مواجه هستید، و میزان حمایتی که از شما می شود.

*زندگی تان دیگر در دست خودتان نیست بلکه در دست بیماری و وضعیت پزشکی تان هست.

در هر شرایطی که هستید، باید بدانید که تجربه طیف وسیعی از احساسات دشوار پاسخی طبیعی به یک موقعیت بالقوه تغییر دهنده زندگی است. این بدان معنا نیست که ضعیف هستید، دیوانه می شوید یا نمی توانید با چالش های سلامتی و عاطفی پیش رو روبرو شوید.

روبرو شدن با یک بیماری جدی!

همه چیز زمانی تغییر می کند که متوجه می شوید یک بیماری تهدید کننده زندگی دارید. شاید گریه کردید، به دنبال آسایش عزیزانتان بودید، یا تمام تلاشتان را کردید تا حواس خود را پرت کنید یا وانمود کنید که هیچ چیز تغییر نکرده است. یا شاید شما به سادگی یخ زده اید، نمی توانید پردازش کنید که چگونه زندگی شما به طور ناگهانی و بدون شناخت تغییر کرده است. یا شاید حتی وارد عمل شده اید و شروع به رسیدگی به مشکل سلامتی خود کرده اید. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج مهم است که به یاد داشته باشید هیچ راه «درست» یا «نادرستی» برای پاسخ دادن وجود ندارد. همه ما متفاوت هستیم، بنابراین به خودتان نگویید که پس از یک تشخیص یا یک رویداد جدی سلامتی باید به چه فکر، احساس یا انجام دهید. به خود فرصت دهید تا اخبار را پردازش کنید و با خود مهربان باشید تا با شرایط جدید خود سازگار شوید.

به خودتان اجازه دهید احساس کنید. ممکن است در لحظه بهتر به نظر برسد که از تجربه احساسات خود اجتناب کنید، اما چه توجهی به آنها داشته باشید یا نه، وجود دارند. تلاش برای نادیده گرفتن احساسات تنها باعث افزایش استرس و حتی تاخیر در بهبودی می شود. اما اگر به خود اجازه دهید آنچه را که احساس می‌کنید احساس کنید، متوجه خواهید شد که حتی احساسات شدید و آزاردهنده نیز از بین خواهند رفت، ناراحتی اولیه ای که با خبر تشخیص خود احساس کردید کاهش می‌یابد و حتی برخی از جنبه‌های زندگی به حالت عادی باز می‌گردد.

در مورد سرعت درمان و بهبودی صبور باشید. پس از دریافت تشخیص اولیه یا ابتلا به یک رویداد مهم سلامت، ممکن است زمان و مجموعه‌ای از آزمایش‌ها و مشاوره‌ها طول بکشد تا تیم پزشکی شما در یک دوره درمانی مناسب تصمیم گیری کند. وقتی منتظر تصویر واضح تری از مسیر بهبودی شما هستید، مضطرب شدن آسان است. اما جست‌وجو در اینترنت و تکیه بر اطلاعاتی که اغلب می‌تواند نادرست یا ترسناک باشد، موجب می شوند تا شما احساس بدتری داشته باشید. اگر ناراحت هستید و غم دارید اجازه دهید تا این غم درک بشه.

سخن پایانی:

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد و کمی در مدیریت استرس به شما کمک کرده باشد. اگر استرس و اضطراب زیادی را تجربه می کنید، یکی از بهترین و امن ترین کارها مراجعه به کلینیک روانشناسی است. یک مرکز روانشناسی خوب در این زمینه، کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی متخصص، انتخابی درست و مناسب برای شروع درمان است. این را بدانید که حضور یک درمانگر متخصص می تواند بسیار کمک کننده باشد و سختی های مسیر را برای شما هموارتر کند. اینکه استرس برای شما اذیت کننده است را جدی بگیرید و سعی نکنید تا آنها را سرکوب کنید و به دنبال راهکار اساسی باشید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 41
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 384
  • بازدید سال : 3,946
  • بازدید کلی : 19,220