loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 43 پنجشنبه 28 بهمن 1400 نظرات (0)

تجربه یک علاقه  واقعی و سالم را شاید بتوان آرزوی هر انسانی دانست چرا که عاشقی، اتفاقی پویا و سرشار از حال هوای خوب است. عشق سالیان سال است که موضوعی مرموز و هیجان است. خیلی از افراد اعتقادی به آن ندارند و پایان آن را خوشایند نمی دانند؛ برخی هم زندگی را بدون علاقه پوچ و خالی می بینند. پیش بینی کردن دقیق مسیر یک رابطه عاشقانه طبق نظر مشاور ازدواج خوب به علت پیچیدگی های انسان کار راحتی نیست و پاسخ به این سوال که؛ آیا این رابطه همیشگی است یا موقت را سخت می کند!؟ اما طبق تحقیقات و بررسی های چند ساله بر روی زوج های مختلف یکسری اصول بدست آمده است که می تواند یک رابطه مطلوب و مناسب را توصیف کند.

یک) عاشقان واقعی به یکدیگر احترام می گذارند و مرزها را حفظ می کنند.

صمیمیت یعنی: من با تو آنقدر راحتم که میخواهم در کنارتو خود واقعی ام باشم و از آسیب پذیر بودن نترسم! صمیمی بودن به معنای شکستن مرز ها و بی احترامی به یکدیگر نیست. در یک رابطه عاشقانه صمیمی؛ زوجین هوای همدیگر را دارند؛ به این معنی که به یکدیگر آزادی بیان و اجازه ی ابراز وجود می دهند و ترسی از ابراز عقیده در بین آن ها وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که با یکدیگر مخالف باشند اما این احتمال وجود ندارد که به عقاید یکدیگر بی احترامی کنند. آن ها می دانند که هر یک دارای شخصیتی منحصر به فرد هستند که لایق احترام و محبت است.

دو) در یک علاقه واقعی؛ گفت وگو وجود دارد نه جر وبحث!

شاید بتوان یکی از اصول مهم یک رابطه سالم را نحوه گفت و گوی زوجین با یکدیگر دانست. قوی ترین عاملی که موجب نزدیکی زوج ها به یکدیگر می شود، برقراری ارتباط صحیح است. براساس نظر دکتر نسرین باقری، در یک عشق واقعی، افراد به دنبال مقصر نمی گردند بلکه سعی می کنند تا اتفاقات را از دریچه چشمان یکدیگر نگاه کنند چرا که می دانند هیچکدام  قصد ندارند تا به یکدیگر آسیب وارد کنند بلکه به دنبال گوشی شنوا برای شنیدن هستند. یک گفت وگوی سالم نیاز به مهارت دارد و عدم توجه به این موضوع می تواند مشکل آفرین باشد. گویندگی وشنوندگی مؤثر می تواند حل کننده مشکلات باشد و برعکس، مکالمه نادرست می تواند مشکلات را بیشتر و بیشتر کند!

سه) ستون یک علاقه حقیقی بر مبنای صداقت است نه دروغ و فریب!

از نگاه اریکسون اولین مرحله رشد روانی؛ اعتماد در برابر بی اعتمادی نام دارد. یعنی یک کودک برای رشد کردن نیاز دارد تا در ابتدا به مراقب خود اعتماد کند اینگونه است که ترغیب می شود تا راه برود، بخندد و به پیش برود. همین موضوع در یک رابطه عاطفی هم صحت دارد. برای اینکه زوج ها پر پرواز یکدیگر باشند نه قیچی کننده آن در مرحله اول براساس دیدگاه بهترین مشاوره خانواده باید به یکدیگر اعتماد کنند و این اعتماد از طریق صداقت و راست گویی ایجاد می شود. پس از اعتماد کردن است که "من" جای "ما" را می گیرد و آن ها دغدغه رشد و پیشرفت یکدیگر را پیدا می کنند و در نهایت حامی همدیگر می شوند. صداقت به تدریج اشتباهات و مشکلات یک رابطه را کمتر می کند. چرا که زوجین می دانند حتی اگر درگیر موضوع یا مسئله ای هم شوند، با یکدیگر صادق خواهند بود و واقعیت را خواهند شنید. پس در چنین شرایطی از یکدیگر کمتر عصبی می شوند چرا که می دانند اتفاقی که پیش آمده، عمدی نبوده است.

چهار) عاشقان واقعی با دیدی یکسان به یکدیگر نگاه می کنند.

در یک رابطه سالم، افراد با یکدیگر برابر و یکسان هستند. قرار نیست یکی رئیس و دیگری فرمان بردار و اطاعت کننده باشد! آن ها می دانند که هیچ جایگاه بالاتری وجود ندارد بلکه هر انسانی بر اساس علایق و توانایی های خود تصمیم می گیرد که می خواهد" زندگی خود" را چطور پیش ببرد. زوج های عاشق، پشتیان و حامی یکدیگر هستند و تلاش می کنند تا در کنار یکدیگر باشند نه در مقابل هم!

در یک رابطه سالم، براساس نظر مشاور روانشناس تهران و درمانگران، کنترل گری وجود ندارد بلکه اشخاص به فرد و آزادی هر یک احترام می گذارند و تنها زمانی که از آن ها خواسته شود نظر خود را همدلانه بیان می کنند. آن ها به یکدیگر فرصت می دهند و در تک تک رفتار های خود با برابری رفتار می کنند نه با تحت فشار قرار دادن!

پنج) خوشحال و سرشار از زندگی هستند.

از نشانه های یک رابطه سالم، سرزنده بودن و داشتن هیجان برای تجربه چیز های جدید است. زوج های عاشق براساس نظر آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت خواهان این هستند که خاطرات جدیدی را با یکدیگر رقم بزنند و دوست دارند تا لحظات مشترک بیشتری را با یکدیگر سپری کنند البته که آن ها مجبور به این کار نیستند بلکه چون از با هم بودن لذت می برند و برایشان خوشایند است, دوست دارند تا اتفافات جدید را همراه با هم تجربه کنند.

سخن پایانی

اگر تا به اینجای مقاله را خوانده اید و حس می کنید که این پنج مورد در رابطه شما جریان دارد، باید گفت که بسیار خبر خوب و خوشحال کننده ای است. اما اگر فکر می کنید که ویژگی های یک رابطه سالم را ندارید؛ بهترین راه مراجعه به مراکز روانشناسان و مشاوران؛ مانند مرکز روانشناسی انتخاب نو است زیرا این مرکز، با داشتن روانشناسانی حاذق و حرفه ای می تواند به شما دیدی واقع گرایانه نسبت به مسائل تان بدهد. نترسید و اجازه دهید تا جلسات درمان شما را به جایی ببرد و فکر می کردید هیچگاه وجود نداشته است.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

 آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 359
  • بازدید سال : 3,921
  • بازدید کلی : 19,195