loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 140 جمعه 22 آذر 1398 نظرات (0)

متاسفانه این حقیقی غیر قابل انکار است که مصرف الکل جاذبه بسیار زیادی برای جوانان و نوجوانان ایجاد کرده است . در مراکز روانشناسی بالینی ، اختلالات روانی و مصرف الکل ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند بسیاری از جوانان برای رفع ناراحتی و اختلالات خود به سمت مصرف الکل کشیده می شودن که این مسئله باعث شدت گرفتن اختلالات روانی در آنها می شود . بسیاری از جوانان برای افزایش اعتماد به نفس ، یافتن احساس قدرت و فرار از انزوا دست به مصرف مواد مخدر می زنند و گاهی تمایل به هیجان داشتن زیاد باعث می شود تا جوانان در مراسم و مهمانی های خود به مصرف الکل روی آورند . مصرف الکل تاثیرات زیادی بر افراد دارد . برخی از افراد در اثر مصرف بی رویه الکل دچار سوء مصرف الکل می گردند . زمانی که افراد دچار سوء مصرف الکل می شوند در واقع خود را معتاد به الکل نمی دانند اما از لحاظ جسمی و روانی به الکل وابسته هستند . در واقع مصرف الکل شرایط را برای فرد مصرف کننده به جای بهتر کردن ، بدتر می کند .

اختلالاتی که در سوء مصرف الکل افراد دچار آن می شوند ، چیست ؟

-         در مرکز درمان افسردگی متوجه شده اند بسیاری از افرادی که دچار افسردگی حاد هستند از مصرف الکل نیز رنج می برند . بسیاری از افرادی که دچار افسردگی خفیف هستند در زمان مصرف الکل این ناراحتی آنها شدت می یابد و بر افزایش میزان افسرگی آنها نقش بسیار شدیدی دارد . بسیاری از کسانی که دچار افسردگی شدید هستند در اثر سوء مصرف الکل تمایل زیادی به خود کشی پیدا می کنند .

-         در مواردی دیده شده برخی از افراد برای کاهش اضطراب خود از الکل استفاده می کنند . این مصرف در کسانی که به مرکز درمان وسواس مراجعه می کنند بیشتر دیده می شود . آنها تصور می کنند با مصرف الکل آرامشی می یابند که به صورت موقت آنها را از وسواس خود می رهاند اما باید به شما بگوییم ، سوء مصرف الکل بر میزان استرس و اضطراب افراد اضافه می کند . بسیاری از سالمندانی که از الکل استفاده می کنند دچار انواع اختلالات اضطرابی شده و توانایی کنترل اضطراب خود را ندارند .

-         کج خلقی و تحریک پذیری یکی دیگر از مشکلاتی می باشد که افراد در زمان سوء مصرف الکل به آن دچار می شوند . این مسئله در زمانی که افراد الکل مصرف کرده اند بیشتر از مواقع دیگر خود را نشان می دهد . افرادی که دچار سوء مصرف الکل هستند در زمان نوشیدن الکل احتمال آن که وارد دعوا های بی بهانه شوند ، بسیار است . این افراد با تحریک پذیری بالا در زمان مصرف نسبت به مسائل ساده واکنشی شدید تر از خود نشان می دهند .

-         انزوا در افرادی که دچار سوء مصرف الکل هستند بسیار دیده می شود . افرادی که از الکل استفاده می کنند معمولا تمایلی ندارند تا دیگران از شدت مصرف آنها آگاه شوند و میزان وابستگی آنها را متوجه شوند . این افراد برای پنهان کردن این مسئله و به دلیل وابستگی که به الکل دارند کم کم از مجامع اجتماعی کناره گرفته و دچار انزوا می گردند .

متاسفانه امروزه در بسیاری از فیلم های خارجی افراد به صورت عادی از الکل مصرف می کنند و از سلامت نیز بسیار هم سلامت هستند . این فیلم ها معمولا از طرف شرکت های های تولید کننده مشروبات الکلی برای تبلیغات حمایت می شوند و عوارض ناشی از آن بر پشت زیبایی هایی که در این فیلم ها مشاهده می شود ، پنهان است . این تبلیغات منفی باعث شده تا در کشور های اروپایی کلینیک های ترک اعتیاد به الکل بسیار مورد استفاده باشد . در این میان درمان های روانشناسی بسیار مورد استقبال است . گروه درمانی برای افرادی که دچار سوء مصرف مواد هستند در کلینیک های روانشناسی تاثیر بسیار زیادی بر روند ذهنی این افراد دارد . در گروه درمانی این افراد متوجه می شوند که در این مشکل تنها نیستند و افرادی با مشکل مشابه آنها وجود دارد .

دلایل مصرف الکل در بین نوجوانان و جوانان

ریشه یابی دلایل اعتیاد به الکل ، از مهمترین وظایف روانشناس می باشد . افراد به دلایل مختلف به مصرف الکل روی می آورند . مصرف الکل امروزه در بین جوانان و نوجوانان بسیار رایج شده و بیشترین دلیل آن عدم فرهنگ سازی در مدرسه و دانشگاه در زمینه مصرف الکل است ، همچنین از دلایل دیگر مصرف الکل در بین جوانان و نوجوانان می توان به نداشتن تفریحات مناسب اشاره کرد . بسیاری از جوانان به دلیل فشار های اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه گرایش به ارتباط نا سالم با همسالان خود یافته اند . در جمع جوانان مشروبات الکلی بسیار زیاد دیده می شود ، این جوانان برای سرگرمی و لذت لحظه ای ، به سمت استفاده از این مایع تمایل یافته و آن را ماده ای هیجان انگیز که آنها را از رنج رهایی می دهد ، می دانند . بسیاری از خانواده ها در این مسان با عدم توجه به حس و انرژی جوانان خود در این زمینه باعث افزایش تمایل جوان خود شده اند . عدم رسیدگی خانواده به جوانان و آگاه ساختن آنها از عوارض مشروبات الکلی ، مسئله ای می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد . مشاوره خانواده می تواند در این زمینه راه گشای مناسبی باشد . زیرا در این جلسات روانشناسی توجه بر همه افراد خانواده می باشد و در این زمینه آموزشهایی به والدین داده می شود تا روابط مناسبی با فرزندان خود ایجاد کنند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216  22795735

 

آدرس : قیطریه  بلوار کاوه جنوب  نرسیده به خیابان دولت  نبش کوچه اخلاقی غربی  پلاک 29  طبقه 3 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 41
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 391
  • بازدید سال : 3,953
  • بازدید کلی : 19,227