loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 71 دوشنبه 23 خرداد 1401 نظرات (0)

مردم تمایل دارند موجودات اجتماعی باشند و تحقیقات نشان داده است که ارتباطات اجتماعی برای رفاه عاطفی و جسمی حیاتی است. با این حال، زمان تنهایی نیز نقشی اساسی در سلامت روان دارد. بودن در کنار دیگران با اینکه پاداش همراه دارد، اما براساس نظر مشاوره روانشناسی تخصصی و تحقیقات، استرس نیز ایجاد می کند. شما نگران افکار مردم هستید. شما رفتار خود را تغییر می دهید تا از طرد شدن جلوگیری کنید و با بقیه گروه هماهنگ شوید. در حالی که ممکن است ارتباطات بخشی از یک دنیای اجتماعی باشد، برخی از این چالش ها نشان می دهد که چرا زمان تنهایی می تواند بسیار مهم باشد. وقت گذاشتن برای خودتان این فرصت را به شما می دهد که از فشارهای اجتماعی رها شوید و از افکار، احساسات و تجربیات خود استفاده کنید.

چرا زمان تنهایی مهم است؟

یافتن زمانی برای تنها ماندن می تواند چندین مزیت کلیدی داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

کاوش شخصی و درونی

خلاقیت

انرژی اجتماعی

اینکه به خودتان زمان بدهید به این معنی است که می توانید بدون فشارها و قضاوت هایی که ممکن است دیگران تحمیل کنند، درون خود و خواسته هایتان را کشف کنید. وقت گذاشتن برای خودتان برای رشد و پیشرفت شخصی بسیار مهم است. به جای نگرانی در مورد نیازها، علایق و نظراتی که دیگران ممکن است داشته باشند، تنها این زمان  به شما اجازه می دهد تا روی خودتان تمرکز کنید.

خلاقیت

زمان تنهایی فرصتی است تا به ذهن خود اجازه دهید سرگردان شود و خلاقیت خود را تقویت کنید. بدون نیاز به مراقبت یا تعامل با افراد دیگر، می توانید تأثیرات بیرونی را نادیده بگیرید و به درون خود تمرکز کنید. اطلاعات بدست آمده از مشاور آنلاین و تحقیقات در واقع نشان می دهد که تنها بودن می تواند منجر به تغییراتی در مغز شود که به فرآیند خلاقیت کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که افرادی که تمایل به کناره گیری عمدی برای گذراندن زمان به تنهایی دارند، معمولاً افرادی خلاق هستند. در یک مطالعه که در سال 2020منتشر شد، محققان دریافتند که انزوای اجتماعی درک شده (معروف به تنهایی) منجر به افزایش فعالیت در مدارهای عصبی مرتبط با تخیل می شود. زمانی که مغز با کمبود محرک اجتماعی مواجه می شود، شبکه های خلاق خود را افزایش می دهد تا به پرکردن این خلاء کمک کند.

انرژی اجتماعی

تنها زندگی کردن معمولاً از نگاهی منفی دیده می شود. با این حال، محققان دریافته‌اند افرادی که تنها زندگی می‌کنند ممکن است در واقع زندگی اجتماعی غنی‌تر و انرژی اجتماعی بیشتری نسبت به افرادی که با دیگران زندگی می‌کنند داشته باشند. اریک کلینبرگ، جامعه شناس، در کتاب خود به نام «انفرادی رفتن» اشاره می کند که از هر هفت بزرگسال آمریکایی، یک نفر به تنهایی زندگی می کند. کلینبرگ دریافت که نه تنها این بزرگسالان تنها نیستند، بلکه بسیاری از آنها زندگی اجتماعی غنی تری دارند

دلایل تنها بودن همیشه آسان نیست

تنهایی ممکن است برای برخی افراد به دلایل مختلفی چالش برانگیز باشد. یک مطالعه نشان داد که بسیاری از مردم ترجیح می دهند به جای تنها نشستن با افکار خود، به خود شوک الکتریکی دردناک بدهند.

عدم تجربه تنها بودن: برخی از افراد ممکن است عادت نداشته باشند تنها باشند، زیرا به بودن در کنار دیگران عادت دارند. فقدان ناگهانی تحریک اجتماعی می‌تواند باعث شود آنها احساس جدایی یا قطع ارتباط کنند.

افکار و احساسات ناراحت کننده: در موارد دیگر، تنها ماندن و تمرکز بر درون می تواند دشوار یا حتی دردناک باشد. افراد ممکن است این درون نگری را ناراحت کننده بدانند یا خود را درگیر نشخوار فکری و نگرانی بیابند.

انگ و لیبل اجتماعی: برای کسانی که در معرض نگرش های منفی نسبت به تنهایی قرار گرفته اند یا آن را نوعی رفتار ضد اجتماعی یا طرد اجتماعی می دانند، تنهایی می تواند نوعی تنبیه دردناک به نظر برسد. پروفسور و محقق بازاریابی، ربکا رتنر از دانشگاه مریلند دریافت که مردم اغلب از انجام کارهایی که از آن لذت می برند، در صورتی که مجبور باشند به تنهایی انجام دهند اجتناب می کنند.  راتنر توضیح می دهد: «وقتی مردم به تنهایی کارها را انجام می دهند، بیشتر از آنچه انتظار داشتند، لذت می برند. "مردم مزایای بودن با دیگری را بیش از حد ارزیابی می کنند."

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که جنبه های شخصیتی شما، و همچنین ترجیحات فردی شما، می تواند در تعیین اینکه چقدر به زمان تنهایی نیاز دارید و چقدر ممکن است مفید باشد، نقش داشته باشد. برونگراها تمایل دارند از تجربیات اجتماعی احساس انرژی کنند، بنابراین تنهایی ممکن است چالش برانگیزتر باشد. یا آنها از طرف دیگر افراد درونگرا از تنها بودن انرژی می گیرند. البته در خاطر داشته باشید که مهم نیست که چه نوع شخصیتی دارید، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که بتوانید از زمان با کیفیتی برای خود بهره مند شوید.

نشانه هایی که بیانگر این هستند که نیاز به زمان تنهایی دارید

تشخیص علائمی که ممکن است به مدتی دور از دیگران نیاز داشته باشید، همیشه آسان نیست. برخی از علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

ناآرامی

به راحتی با چیزهای کوچک گاهی تحریک می شود

از دست دادن علاقه به انجام کار با افراد دیگر

احساس غرق شدن یا تحریک بیش از حد

داشتن مشکل در تمرکز

مضطرب شدن از گذراندن وقت با افراد دیگر

خبر خوب این است که حتی اگر با هر یک از این نشانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید، کمی تنهایی می‌تواند اثر ترمیمی قابل توجهی داشته باشد. در یک مطالعه و براساس اطلاعات بدست آمده از کلینیک روانشناسی و روانشناسان، افرادی که گزارش دادند تقریباً 11 درصد از زمان خود را به تنهایی می گذرانند، احساسات منفی کمتری را در تجارب اجتماعی سخت بعدی تجربه کردند.

چگونه زمان خود را به تنهایی بگذرانیم

اگر به این فکر می کنید که مدتی را به تنهایی بگذرانید، مهم است که این کار را به روش هایی انجام دهید که برای سلامت ذهنی شما مفید باشد. تنها ماندن زمانی بسیار سودمند است که داوطلبانه باشد. همچنین مهم است که احساس کنید هر زمان که بخواهید می توانید به دنیای اجتماعی خود بازگردید.

زمانی را انتخاب کنید: مشخص کنید که چه زمانی می خواهید زمانی را تنها بگذرانید. آن زمان را در برنامه خود بگنجانید و مطمئن شوید که دیگران می دانند که نباید در آن زمان صحبت شما را قطع کنند. و مزاحمتان شوند.

رسانه های اجتماعی را خاموش کنید: روی از بین بردن عوامل حواس پرتی، به ویژه مواردی که باعث مقایسه اجتماعی می شوند، کار کنید. تمرکز شما باید روی افکار و علایق خودتان باشد و نه روی کاری که دیگران انجام می دهند

برنامه‌ریزی کنید: همه راحت نیستند که زمان خود را به تنهایی بگذرانند، بنابراین ممکن است برنامه‌ریزی برای کاری که می‌خواهید انجام دهید مفید باشد. این ممکن است شامل مدتی استراحت، کاوش در یک سرگرمی مورد علاقه یا خواندن یک کتاب باشد.

ایجاد فضایی برای تنها بودن: یافتن زمانی برای تنهایی همیشه آسان نیست. اطرافیان شما ممکن است نیازهای اجتماعی متفاوتی داشته باشند و نیاز شما به تنهایی را درک نکنند. تعهدات خانوادگی و مسئولیت های والدینی نیز می تواند وقت گذاشتن برای خود را دشوار کند.

برخی از اقداماتی که می توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که زمان لازم را دریافت می کنید:

صریح باشید: به اطرافیانتان، چه هم اتاقی، چه اعضای خانواده یا شریک زندگیتان، بگویید که به زمان تنهایی نیاز دارید.

مشخص باشید: به مردم اطلاع دهید که این به چه معناست. برای مثال، ممکن است بگویید که برای خواندن یک کتاب، تماشای یک برنامه تلویزیونی یا گوش دادن به پادکست به زمان مشخصی نیاز دارید.

انعطاف‌پذیر باشید: اگر زمانی که تنها زندگی نمی‌کنید یا در کنار دیگران زندگی می‌کنید، سعی می‌کنید زمانی برای خود پیدا کنید، احتمالاً باید انعطاف‌پذیر باشید و به دنبال فرصت‌هایی باشید تا برای خود وقت بگذارید.

سعی کنید صبح زود از خواب بیدار شوید و قبل از اینکه دیگران در خانه شروع به بیدار شدن کنند، از لحظاتی آرام برای خود لذت ببرید. اگر این یک گزینه نیست، انجام کارهایی مانند پیاده روی در فضای باز یا تماشای سایر اعضای خانواده از بچه ها یا انجام وظایف خانه در حین استراحت می تواند مفید باشد. اگر در این مورد نیاز به کمک دارید، یکی از کلینیک های روانشناسی خوب که می توانید از مشاوره تلفنی یا حضوری آن استفاده کنید، کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق و کارآمد آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 542
  • بازدید ماه : 1,219
  • بازدید سال : 4,781
  • بازدید کلی : 20,055