loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 59 یکشنبه 15 فروردین 1400 نظرات (0)

همه ما خاطراتی بد از رابطه عاطفی ، خانوادگی یا دوستانه خود داشته ایم که باعث آزارمان می باشد و می خواهیم از دست آن خلاص شویم . بسیاری از افرادی که به مطب های روانشناسی مراجعه می کنند و از آسیب های خود که در عدم توانایی خاطرات گذشته صحبت می کنند را افرادی شامل می شوند که سلامت روانی آنها به خطر افتاده در حالی که هر چه زودتر به راه های فراموشی آن خاطرات دست پیدا کنید ، حال شما زودتر بهبود پیدا خواهد کرد و سلامت روان شما به خطر نمی افتد . بسیاری از افراد بر این باور هستند که گذشته هیچ گاه افراد را ترک نمی کند و در آینده زمینه ساز مسائل مختلف می گردد که این مطلب صحیح می باشد . اما تمرکز بر روی گذشته نمی تواند آینده ای روشن برای شما بسازد . اغلب افرادی که نمی توانند گذشته خود را فراموش کنند را کسانی تشکیل می دهند که حاظر به پذیرش اتمام رابطه و تمام شدن آن نیستند . این افراد قبول نمی کنند که هر کاری از دستشان بر می آمده انجام داده اند و در مقابل شکست مقاوت زیادی کرده اند .

فراموش کردن گذشته شامل چه چیز هایی می شود  ؟

-         پذیرش : فراموش کردن گذشته یعنی که این که باور کنید در مواجهه با شکست هر چه از دستتان بر می آمده انجام داده اید  و چنانچه باز به گذشته باز گردید کاری بیش از آنچه کردید نمی توانید انجام دهید . معمولا افرادی که از روانشناسی تلفنی استفاده می کنند و در خاطراب رابطه گذشته خود باقی مانده اند را افرادی تشکیل می دهند که قادر به پذیرش آن چه اتفاق افتاده نیستند و نمی خواهند قبول کنند دیگرکاری از دست آنها بر نمی آید .

-         بخشش : بخشش یکی از مهمترین بخش های فراموش کردن خاطرات گذشته می باشد . فکر کردن دوباره به مارهایی که باید انجام می دادید یا حرف هایی کع باید در زمان مناسب می زند هیچ مشکلی از شما حل نمی کند و نمی تواند گذشته را برای شما باز گرداند . این افراد به جای درگیری با اشتباهات گذشته باید خود را ببخشند و آن را رها کنند .

-         شناسایی افکار : برخی از افراد که در زندگی خانوادگی خود دچار مشکلاتی شده اند و به مرکز مشاوره خانواده تهران مراجعه می کنند را افرادی تشکیل می دهند که به فکر کردن به گذشته عادت کرده اند . این افراد توانایی شناسایی افکار خود را ندارند و نمی دانند باید چه موقع دست از فکر کردن درباره گذشته برداشته و به آینده بپردازند .

-         اعتماد به زمان : اعتماد به زمان یعنی این که زخم ها به مرور از بین می رود و تنها جای آنها باقی می ماند . توجه به زمان نقطه بسیار مهمی است که اکثر متخصصین به افرادی که از یک رابطه خارج شده اند و برای ازدواج به مراکز مشاوره قبل ازدواج مراجعه می کنند پیشنهاد می کنند . هر فرد پس از پشت سر گذاشتن یک رابطه حداقل شش ماه به زمان نیاز دارد تا روان خود را باز سازی نموده و وارد رابطه ای جدید شود .

-         دوستان جدید پیدا کنید : پیدا کردن دوست جدید لزوما به معنای وارد شدن به یک رابطه جدید نیست . بر قراری با همکاران یا افرادی که در نزدیکی شما هستند می تواند شروع خوبی برای شما باشد . البته برای بهبود شرایط خود پیشنهاد می شود درباره روابط گذشته خود صحبت نکنید تا راحت تر با آن کنار بیاید . پیدا کردن دوستان جدید این کم را به شما می کند تا از منطقه امن خود خارج شده و وقتتان را با افرادی بگذارنید که از کنار آنها بودن لذت می برید .   

برای فراموشی خاطرات گذشته چه اعمالی را انجام دهیم ؟

بنویسید : نوشتن فشار خاطرات را کاهش می دهد . سعی کنید بر روی سک کاغذ تمام اتفاقات را با جزئیات یاداشت کرده و آنها را با خودتان به صورت مجدد بررسی کنید . حتی در این زمینه می توانید از کشیدن برخی از صحنه هایی که به دقت به یاد می آورید استفاده کنید .

صحبت کنید : اکثر افراد تصور می کنند صحبت کردن درباره خاطرات گذشته حال آنها را بد می کند . اما چنین چیزی نیست . البته بهتر است برای صحبت کردن درباره گذشته این کار را برای همه اطرافیان خود انجام ندهید بلکه فردی قابل اطمینان را یافته یا از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید و درباره خاطرات گذشته و اتفاقات آن با وی صحبت نمایید .

به خاطرات خود احترام بگذارید : هر چه نسبت به خاطرات گذشته احساسات منفی داشته باشید و به آن بی احترامی کنید ، افکار شما ، شما را بیشتر به سمت آن خاطرات سوق ی دهد . گذشته خود را سرزنش نکنید و درباره آن با احترام صحبت کنید زیرا بخشی از زندگی شما را تشکیل داده .

انجام تمرینات تایم تیبل پارادوکسیکال : در این تمرینات شما زمانی را به فکر کردن به خاطرات گذشته اختصاص می دهید و به کمک آن از ورود افکار گذشته به ذهن خود یا نشخوار فکری در زمان های دیگر جلوگیری می کنید . انجام این تمرین نیاز به قاطعیت در تمرکز دارد و نباید به افکار در دیگر زمان ها غیر از زمانی که مشخص کرده اید ، اجازه ورود به ذهنتان را بدهید.

آثار مادی گذشته را از بین ببرید : وسایلی که برای شما یاد آور خاطرات گذشته هستند معمولا مانع از آن می شوند تا شما گذشته را به صورت کامل از ذهن تان محو کنید . زمانی که شما شروع به فراموشی خاطرات گذشته می کنید بهتر است هز چیزی که برای شما یاد آوری کننده می باشد از دید و لمستان دور شود .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 68
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 541
  • بازدید ماه : 1,218
  • بازدید سال : 4,780
  • بازدید کلی : 20,054