loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 149 دوشنبه 09 دی 1398 نظرات (0)

رشد دنیای امروز به سمت استقلال و برابری حقوق زن و مرد باعث شده تا بسیاری از زنان تمایل داشته باشند تا شغلی خارج از منزل داشته باشند . در جامعه سنتی زنان تنها مسئول رسیدگی به مسائل مربوط به خانه و فرزندان بوده اند . در جامعه امروز و با تلفیق فرهنگ سنتی و نوین بسیاری از زنان در زمان ازدواج در مرکز مشاوره ازدواج ، حق اشتغال را برای خود خواهان هستند در صورتی که اگر مردان این حق را به عنوان برابری عملکرد در زندگی مشترک نگاه نکنند باعث می شود تا فشار مسئولیت کارهای منزل با فعالیت های کاری بیرون از خانه فشاری شدید به زنان وارد آورد . اشتغال زنان در خارج از محیط خانه باعث افزایش فشار روحی و جسمی بر آنها می شود که می تواند سلامت روانی آن ها را کاهش دهد ، اما در کنار آن شاغل بودن و احساس توانایی در کنترل امور و موفقیت در بخش های دیگر زندگی نیز می تواند باعث افزایش قدرت روانی آنها و احساس موفقیت در آنها کند .

یکی از عوامل موثر در مفید بودن شغل خارج از منزل برای زنان پذیرش و همکاری مرد در امور منزل می باشد . بسیاری از زنانی که شاغل بودن آنها باعث ایجاد کشمکش با همسر و خانواده ، می شود پس از مدتی نیاز دارند تا برای درمان افسردگی به یک مرکز روانشناسی مراجعه کنند زیرا فشار این مسئله برای زنان بسیار بالا ارزیابی می شود . در مقابل وجود محیطی امن و بدون مزاحمت جنسی در کنار پذیرش همسر و خانواده و همراهی آنها در امور منزل می تواند باعث شود تا زنان پر و بال گرفته و احساس بهتری را در زندگی تجربه کنند که باعث آرامش خانواده خود نیز شوند .

از سال 1970 آمار نشان داده که مردان بیش از هر زمان دیگر شروع به مشارکت در امور منزل با همسران خود کرده اند ، اما این مشارکت تنها درباره امور منزل می باشد و در نگه داری و تربیت فررزندان پیشرفت زیادی حاصل نشده است . برای بهبود شرایط زنان و سلامت روانی آنها نیاز است تا مردان به حفظ حقوق برابر بین خود و زنان بپردازند و در همه امور حتی تربیت فرزندان همراهی بیشتری از خود نشان دهند . بسیاری از زنان شاغل به دلیل نگرانی های دائمی که نسبت به کارهای خود دارند نیازمند درمان وسواس می باشند . مساوی بودن شرایط کاری در بین زن و مرد نیازمند تامل بیشتری می باشد . با وجود این که توان جسمی در زنان و مردان یکسان نیست اما در بسیاری از موارد دیده می شود با این که زنان حتی گاهی ساعت بیشتری را برای کار اختصاص می دهند اما حقوق کمتری نسبت به مردان دریافت می کنند که این خود نیازمند توجه بیشتر مسئولین برای حفظ حقوق زنان دارد .

اثرات مثبت شاغل بودن زنان

-         کسب استقلال مالی : شاغل بودن خارج خانه زنان چون همراه با حذف هزینه های زندگی و احساس مسئولیت بیشتری در قبال پولی که در می آورند می باشد ، زنان را صرفه جو تر کرده و از خرج های زائد خود می کاهند . شاغل بودن زنان علاوه بر اینکه بر درآمد خانواده اثر می گذارد بلکه وضعیت بهتری را نیز در وضعیت اقتصادی جامعه تامین می کند . کمک خرج بودن زنان و کمک به تامین نیاز خانه باعث می شود زنان با افزایش سرمایه گذاری و کاهش مصرف و فرهنگ صرفه جویی و قناعت را به خوبی بیاموزند . در ضمن زنان به دلیل روحیه عاطفی شان درآمد خود را اغلب صرف بهبود وضع خانه و خانواده هایشان خواهند کرد و این مسئله به بهبود شرایط مالی خانواده نیز بسیار کمک می کند .

-         درک بهتر همسر : روانشناس خانواده در بسیاری از موارد مشاهده می کند بسیاری از زنانی که شاغل هستند درک بهتری از مشغله همسر و فشار کاری بر روی آنها دارند . زنان شاغل به دلیل کمتر بودن زمان شان برای کارهای منزل فرزندانی مسئول تر که احساس مسئولیت پذیری را بیشتر درک می کنند ، پرورش می دهند .

-         تقویت اعتماد به نفس : زنان شاغل بیش از زنان خانه دارد دارای اعتماد به نفس هستند زیرا این زنان در محیط اجتماع با رشد و پیشرفت رو به رو شده و توانایی های خود را در بخش های دیگر بیش از زنان خانه دار مشاهده می کنند .

-         رشد سیاسی : زنانی که بیرون از منزل کار می کنند معمولا قدرت رهبری و هدایت خوبی در جامعه دارند . در تصمیم گیری های جامعه مشارکت بیشتری از خود نشان می دهند و شعور سیاسی آنها بالاتر است . این زنان یاد می گیرند که خود و خانواده شان را چگونه اداره کنند و در زمینه های مختلف موثر باشند .  نسبت به آینده جامعه احساس مسئولیت بیشتری از خود نشان می دهند . در جامعه حق و حقوق خودشان را بهتر درک می کنند . این زنان ، در بسیاری از موارد خود آماده پذیرش مسئولیت های سنگین اجتماعی در سطوح مختلف هستند .

اثرات منفی شاغل بودن زنان

عدم نیاز مالی و استقلال شخصیتی زنان گاهی باعث سردی و جدایی در روابط زناشویی زوجین می شود . زنانی که خارج از منزل به کار اشتغال دارند زمان کمتری برای رسیدگی به امور منزل و فرزندان خواهند داشت و این مسئله گاهی کودکان و نوجوانان خانواده را دچار مشکلات جدی می نماید که در اثر دوری از والدین برایشان ایجاد می شود . کمبود های عاطفی در بین فرزندانی که پدر و مادر آنها هر دو شاغل هستند  بیشتر نمود پیدا می کند ،  همچنین به دلیل گفتگو درد و دل با همکاران و دوستان در محیط کار گاهی مشکلاتی همچون بیان داشته های و نداشته ها پیش می‌ آید که گاهی اوقات به منزل کشیده و باعث ایجاد ناراحتی های زیادی بین زوجین می گردد .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 39
  • بازدید ماه : 375
  • بازدید سال : 3,937
  • بازدید کلی : 19,211