loading...
مرکز مشاوره
مرکز مشاوره انتخاب نو بازدید : 135 یکشنبه 12 آبان 1398 نظرات (0)

یکی از شدید ترین آسیب هایی که یک زن و مرد می توانند در زندگی مشترک تجربه کنند ، جدایی یا طلاق است . صدمات طلاق نه تنها زندگی روزمره فرد را به مخاطره می اندازد بلکه صدمات طولانی مدت آن می تواند آسیب هایی جدی در بر داشته باشد . از همین رو مرکز مشاوره برای جلوگیری از این همه آسیب های روحی و اجتماعی و به حداقل رساندن میزان طلاق مشاوره پیش از ازدواج به افرادی که می خواهند زندگی مشترک خود را با زیربنایی قوی آغاز کنند پیشنهاد می گردد . خوشبختانه امروز در کلینیک های روانشناسی این امکان فراهم شده تا با بررسی زوجین و نوع رابطه و شرایط موجود  ، سر انجام و آینده یک ازدواج با دقت بالایی پیش بینی گردد و آموزش های لازم و روش های مناسب برای ایجاد رضایت و خرسندی در زندگی زناشویی به کار گرفته شود .

میزان رضایت مندی زوجین در مشاوره ازدواج بسیار با اهمیت می باشد زیرا بسیاری از زوجین زندگی مشترک خود را بدون رضایت تنها به دلایلی همچون ، ناتوانی ، نیازمندی یا نگرانی با یکدیگر ادامه داده و حتی گاهی تلاش ویژه ای برای اصلاح زندگی مشترک خود نمی کنند . آنچه ما در این مطلب بیان خواهیم کرد عوامل پیش بینی کننده در ازدواج و اشتباهاتی می باشد که زوجین برای انتخاب همسر مناسب انجام می دهند . میزان تاثیر گذاری این عوامل و اشتباهات به شکل قطعی نیست و بسته و به عوامل فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی افراد به شکل نسبی تاثیر گذار است اما توجه به آنها می تواند تاثیرات بسیار زیادی در انتخاب و رفتار افراد داشته باشد .

3 عامل پیش بینی کننده ازدواج از نظر مشاوره خانواده

1-    ویژگی های فردی : این گروه شامل ویژگی هایی نظیر شخصیت ، سلامتی روان ، باور ها و نگرش فرد به مسائل اساسی زندگی می باشد . برخی ویژگی های فردی مثبت و برخی دیگر منفی هستند که ممکن است زندگی مشترک افراد را مسئله ساز نمایند . از نمونه ویژگی های فردی مثبت می توان به : اعتماد به نفس بالا ، انعطاف پذیری ، برون گرایی ، و سلامت عاطفی افراد اشاره نمود ، از نمونه ویژگی های منفی نیز می توان به : عدم توانایی در مدیریت بحران های زندگی ، عصبی یا خجالتی بود ، اختلالات خلقی یا شخصیتی ، اشاره کرد .

ویژگی های فردی در موفقیت و یا عدم موفقیت افراد در زندگی مشترک بسیار تاثیر گذار است . افرادی که ویژگی های فردی متناسب با یکدیگر ندارند توانایی کنترل زندگی مشترک خود را از دست خواهند داد و طرف مقابل را نیز در ویژگی های منفی خود بزرگ تر می کنند . به عنوان مثال زندگی فردی برون گرا با فردی درون گرا را در نظر بگیرید ، فرد برون گرا خواسته ها و تمایلات خود را آزادانه بیان می کند در حالی که فرد درون گرا تمایل دارد تا احساساتش به شکل نهان باقی بماند . پس از صرف مدتی فرد برون گرا تبدیل به قربانی و سرگشتگی شده و فرد درون گرا دچار غرور و خود بزرگ بینی خواهد شد .  

2-    پیشینه شخصیتی و خانوادگی : این گروه شامل ویژگی هایی نظیر ، سن ، تحصیلات ، روابط بین والدین و روابط فرد با خانواده می باشد . ازدواج تنها پیوند بین دو فرد نیست بلکه پیوند بین دو خانواده و دو فرهنگ می باشد . تایید و حمایت خانواده تاثیر بسیار زیادی در موفقیت آمیز بودن ازدواج خواهد داشت . وقتی خانواده افراد انتخاب آنها را تایید کنند احتمال آن که در طول زندگی زوجین دچار دخالت و سرزنش خانواده شوند پایین می آید و تایید انتخاب افراد برای ازدواج باعث ایجاد احساس اعتماد به نفس در آنها می گردد .

همانگونه که گفتیم روابط بین اعضاء خانواده تاثیرات زیادی در انتخاب افراد خواهد داشت . خانواده هایی که دچار طلاق یا جدایی گشته اند و یا والدینی که روابط مناسبی با یکدیگر برقرار نمی کنند معمولا فرزندانی با آسیب های اجتماعی فراوان خواهند داشت . فرزندان این خانواده ها در صورت عدم رسیدگی مناسب در بزرگسالی در روابط خود با همسر ، دچار چالشهای فراوانی خواهند بود که الگوی زندگی والدین آنهاست . روانشناس کودک و نوجوان در کلینیک مشاوره برای کسانی که خانواده هایی با چالشهای رفتاری و اخلاقی دارند می تواند انتخاب مناسبی باشد .

3-    تناسب زوجین : این گروه شامل شباهتهای زوجین و میزان تعاملی می باشد که در زمان بحران زوجین اتخاذ می کنند . مشاوره پیش از ازدواج خوب برای بررسی این بخش از تست های روانشناسی پیش از ازدواج استفاده می کنند که شامل تست های شخصیت و رفتار شناسی می باشد . این تست های روانشناسی میزان شباهت و تفاوت زوجین را نمایان کرده و نشان خواهد داد که این افراد بر اساس ویژگی های شخصیتی قابلیت شروع زندگی مشترک با یکدیگر را خواهند داشت یا خیر .

بهترین روانشناس قبل از ازدواج برای بررسی میزان تعامل زوجین در زندگی مشترک و آموزش مهارت های زندگی زناشویی شرکت در دوره های روانشناسی پیش از ازدواج را موثر می داند . این کارگاه های روانشناسی می توانند تغییرات بزرگی در آگاهی افراد برای ایجاد و انتخاب راه های حل مسئله در پی داشته باشند . در این دوره های آموزش روانشناسی زوج ها می توانند با روش هایی جدید آشنا شده و از راه های نامناسبی که خانواده هایشان برای ادامه زندگی مشترک برگزیده اند رها گردند .

عدم توجه به نکات عنوان شده و استفاده به موقع از روانشناس ازدواج در زمان بروز بحران های خانوادگی می تواند بزرگ ترین اشتباه در زندگی مشترک باشد . همراهی و همدلی زوجین برای کاهش اشتباهات و بخشش یکدیگر و وجود عشق و محبت از عواملی هستند که می تواند میزان تنش را در ازدواج کم کرده و به آرامش افراد در زندگی مشترک بی انجامد .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

تلفن : 22607317 - 22593216  

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 380
  • بازدید سال : 3,942
  • بازدید کلی : 19,216