loading...
مرکز مشاوره
پریا موسوی بازدید : 41 چهارشنبه 17 خرداد 1402 نظرات (0)

بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه بهداشت و سلامت روان برخی از اختلال های روانی هستند که به شدت زندگی خانواده و رابطه زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد . از این اختلال های گفته شده می توان به انواع اختلال های شخصیت اشاره کرد که اختلال شخصیت وابسته یکی از آن هاست.

اختلال شخصیت چیست؟

در ابتدا شما را با اختلال شخصیت آشنا می کنیم که اختلال شخصیت عبارت است از الگوی پایداری از تجربیات و رفتار های درونی که به طور چشمگیری غیر قابل انعطاف می باشد و در طول زمان ثابت می باشد و در روابط بین شخصی موجب آشفتگی یا آسیب می گردد .  طبق نظر مشاور قبل از ازدواج ، اشخاص مبتلا به اختلال شخصیت ، توانایی بر قراری روابط موفقیت آمیز و رضایت بخش را ندارند و مشکلاتی در کنترل تکانه ، آشفتگی در خود انگاره ، روش های ادراک خود و دیگران را دارند.

فرد وابسته در زندگی مشترک چه رفتارهایی دارد؟

فرد وابسته به عنوان شریک زندگی را به عنوان فردی که تقاضاهای او از همسرش به تدریج تا جایی افزایش یافته است که برآورده ساختن آنها غالب اوقات زندگی فرد را به خود اختصاص داده است و به نظر می رسد که تلاش برای مستقل شدن ، آنچنان جایی در زندگی او ندارد. و هر چقدر که بیشتر به کسب استقلال تشویق کنید احساس عدم امنیت بیشتری کرده و وابستگی او بیشتر می شود به علاوه شریک زندگی وابسته از توان عاطفی که به همسر خود اجازه دهد که قدری برای خودش زندگی کند ، برخوردار نیست در نتیجه رنجش و خشم را در رابطه منجر می شود. طبق نظر دکتر روانشناس ازدواج چنین رابطه ای را دور از توازن عاطفی می داند و نقش فرد در رابطه به عنوان یک والد خواهد بود . فرسودگی روانی شدید از ویژگی های رابطه عاطفی با افراد وابسته می باشد تا جایی که هر دو در رابطه با بحران شدید رو به رو شده و متوجه می شوند که رابطه آن ها نمی تواند خواسته هایشان را برآورده سازد.برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز مشاوره خانواده در ارتباط باشید.

رابطه عاطفی با فرد وابسته است به این معناست که شما با فردی وارد رابطه شده اید که خصوصیاتی نظیر :

طبق مطالعات مرکز مشاوره خانواده بدون کسب راهنمایی از دیگران تصمیم گیری برایش دشوار است و نیازمند آن است که دیگران مسئولیت همه حیطه های زندگی او را به عهده بگیرند و به سبب ترس از تنها شدن ، به ندرت با دیگران مخالفت می کند و شروع کارهای مهم برایش دشوار است و هنگام تنهایی احساس ناراحتی و درماندگی شدیدی می کند و هنگامی که رابطه قدیمیش پایان می یابد به سرعت به ایجاد رابطه جدید می پردازد تا تنها نباشد و همواره ترس از این دارد که در تنهایی نتواند از خودش مراقبت کند.

طبق مطالعات مراکز روانشناسی در حالت کلی این افراد از اعتماد به نفس کمی برخوردار هستند وچنین چرخه ی معیوبی که فرد اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و به دیگران بیشتر وابسته می شود و این وابستگی شدید کاهش اعتماد به نفس او را در پی دارد در نهایت منجر به افسردگی خواهد شد . زیرا که افرادی که احساس شایستگی و کفایت نداشته باشند با گذشت زمان دچار افسردگی می شوند. افراد دیگر نمی توانند همواره نیاز های توجه و تایید او را بر آورده سازند و زمانی که فردی تفکر مستقلانه داشته باشد و همواره تلاش کند که فرد وابسته را مستقل کند موجب ناراحتی و استرس او خواهد شد و بیشتر به فرد مقابل وابسته خواهد شد و ترک کردن او برای آن ها بسیار وحشتناک خواهد بود . چنین فردی از تعارض مزمن بی اعتمادی رنج می برد زیرا که همواره می ترسد که دیگران او را ترک کنند و همواره تلاش می کند که دیگران او را مطمئن سازند که نسبت به او وفادار هستند . از آن جایی که چنین افرادی عزت نفس ندارند و احساس بی کفایتی در آن ها موج می زند ، به دلیل عدم توانایی خودشان در زندگی اجتماعی نیازمند دیگران هستند 

آیا همواره عاشق افراد با شخصیت وابسته می شوید؟

طبق نظر مشاور قبل از ازدواج بزرگ ترین عامل در جذب مکرر افراد به رابطه عاطفی با افراد وابسته، نیاز آن ها به مراقبت و حمایت از دیگران است. برخی از ما تمایل داریم که به دنبال افراد وابسته بگردیم و از آن ها مراقبت کنیم زیرا از کودکی یاد گرفته ایم که از اطرافیانمان مراقبت کنیم و اکنون در انتخاب فرد برای رابطه عاطفی یز به طور ناخودآگاه درگیر می شویم. همچنین برخی از افراد هستند که نحوه رفتار افراد وابسته را جذاب و دوست داشتنی می یابند و شاید والد جنس مخالف شما دارای چنین رفتارهایی بوده است و به خاطر همین دوست داشتی بودن چنین افرادی را انتخاب می کنید  و همچنین ممکن است که مایل به ماندن در رابطه ای هستید که در آن احساس کنترل و قدرت بیشتری می کنید و این دسته از افراد بهترین گزینه اند.  برخی از ما به شدت از شکستن دل فردی که روحیه ضعیفی و نیازمندی دارد هراس داریم. و هر موقع که می خواهیم رابطه مان را با او پایان دهیم با دیدن اندوه شدید طرف مقابلمان به شدت ناراحت می شویم و در نتیجه خودمان را متقاعد می کنیم که شرایط آن قدر هم فکر می کنیم بد نیست و این احساس گناه و ترس مانع از آن می شود که انتخاب درست داشته باشیم و درگیر در رابطه ای نا مناسب می شویم.برای کسب اطلاعات بیشتر با مراکز روانشناسی در ارتباط باشید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 512
  • بازدید ماه : 1,189
  • بازدید سال : 4,751
  • بازدید کلی : 20,025