loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 46 چهارشنبه 30 آذر 1401 نظرات (0)

بی خوابی ناتوانی در به خواب رفتن یا در خواب ماندن در شب است که منجر به خواب غیر طراوت یا غیر ترمیم کننده می شود و این یک مشکل بسیار رایج است، مشکلی که بر انرژی، خلق و خو و توانایی شما برای عملکرد در طول روز تأثیر می گذارد. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده بی خوابی مزمن حتی می تواند به مشکلات جدی سلامتی کمک کند. برخی از افراد هر چقدر هم که خسته باشند برای خوابیدن تلاش می کنند. برخی دیگر در نیمه های شب از خواب بیدار می شوند و ساعت ها بیدار دراز می کشند و با نگرانی ساعت را تماشا می کنند. اما، از آنجایی که افراد مختلف به مقادیر متفاوتی از خواب نیاز دارند، بی خوابی با کیفیت خواب و احساس شما پس از خواب تعریف می شود - نه تعداد ساعات خواب یا سرعت چرت زدن. حتی اگر هشت ساعت در شب را در رختخواب می گذرانید، اگر در طول روز احساس خواب آلودگی و خستگی می کنید، ممکن است دچار بی خوابی شوید. اگرچه بی خوابی شایع ترین شکایت خواب است، اما یک اختلال خواب نیست. درست تر است که آن را نشانه ای از یک مشکل دیگر در نظر بگیریم، چه چیزی به سادگی نوشیدن بیش از حد کافئین در طول روز یا چیزی پیچیده تر مانند احساس استرس بیش از حد.

خبر خوب این است که اکثر موارد بی‌خوابی را می‌توان با تغییراتی که می‌توانید خودتان ایجاد کنید، بدون تکیه به متخصصان خواب یا مراجعه به داروهای خواب‌آور با نسخه یا بدون نسخه، درمان کنید. با پرداختن به دلایل زمینه‌ای و ایجاد تغییرات ساده در عادات روزانه و محیط خواب خود، می‌توانید به ناامیدی ناشی از بی‌خوابی پایان دهید و در نهایت یک خواب خوب شبانه داشته باشید.

علائم بی خوابی شامل:

مشکل در به خواب رفتن با وجود خستگی.

بیدار شدن مکرر در طول شب.

مشکل برگشتن به خواب بعد از بیدار شدن.

خواب بی طراوت

اتکا به قرص های خواب آور یا الکل برای به خواب رفتن.

صبح خیلی زود بیدار شدن.

خواب آلودگی، خستگی یا تحریک پذیری در طول روز.

مشکل در تمرکز در طول روز.

پی بردن به اینکه چرا نمی توانید بخوابید؟!

برای اینکه بی خوابی خود را به درستی درمان و حل کنید، باید کارآگاه خواب شوید. مسائل عاطفی مانند استرس، اضطراب و افسردگی باعث نیمی از موارد بی خوابی می شود. اما عادات روزانه، روال خواب و سلامت جسمانی شما نیز ممکن است نقش داشته باشند. سعی کنید تمام دلایل احتمالی بی خوابی خود را شناسایی کنید. هنگامی که علت اصلی را کشف کردید، می توانید درمان را متناسب با آن انجام دهید.

چه چیزی باعث بی خوابی شما می شود؟

آیا استرس زیادی دارید؟

آیا شما افسرده هستید؟ آیا از نظر عاطفی احساس خستگی یا ناامیدی می کنید؟

آیا با احساسات مزمن اضطراب یا نگرانی دست و پنجه نرم می کنید؟

آیا اخیراً یک تجربه آسیب زا را پشت سر گذاشته اید؟

آیا از داروهایی استفاده می کنید که ممکن است بر خواب شما تأثیر بگذارد؟

آیا مشکلات سلامتی دارید که ممکن است خواب را مختل کند؟

آیا اتاق خواب شما آرام و راحت است؟

آیا سعی می کنید هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید؟

علل رایج روانی و پزشکی بی خوابی چیست؟

گاهی اوقات، بی خوابی فقط چند روز طول می کشد و به خودی خود برطرف می شود، به خصوص زمانی که به یک علت آشکارا موقتی مرتبط باشد، مانند استرس در مورد سخنرانی آینده، جدایی دردناک یا جت لگ. مواقع دیگر، بی خوابی سرسختانه پایدار است. بی خوابی مزمن معمولاً با یک مشکل روانی یا جسمی مرتبط است.

براساس اطلاعات دست آمده از مشاوره ازدواج اضطراب، استرس و افسردگی از شایع ترین علل بی خوابی مزمن هستند. داشتن مشکل در خواب نیز می تواند علائم اضطراب، استرس و افسردگی را بدتر کند. سایر علل عاطفی و روانی رایج عبارتند از: عصبانیت، نگرانی، اندوه، اختلال دوقطبی و تروما. درمان این مشکلات اساسی برای حل بی خوابی شما ضروری است.

مشکلات پزشکی یا بیماری. بسیاری از بیماری ها و شرایط پزشکی می توانند به بی خوابی کمک کنند، از جمله آسم، آلرژی، بیماری پارکینسون، پرکاری تیروئید، ریفلاکس اسید، بیماری کلیوی و سرطان. درد مزمن نیز یکی از علل شایع بی خوابی است. داروها بسیاری از داروهای تجویزی می توانند خواب را مختل کنند، از جمله داروهای ضد افسردگی، محرک های ADHD، کورتیکواستروئیدها، هورمون تیروئید، داروهای فشار خون بالا و برخی از داروهای ضد بارداری. مقصرهای رایج بدون نسخه شامل داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی الکل، مسکن های حاوی الکل هستند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در زمینه اختلالات خواب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند.اگر خوابتان مختلف شده استف حتما با یک تراپیست آن را در میان بگذارید زیرا بی خوابی می تواند بر باقی جنبه های زندگی شما نیز اثر گذار باشد و آنها را تحت تاثیر قرار دهد. کمبود خواب و یا پرخوابی در خواب می تواند زندگی فرد را تحت کنترل قرار دهد و موجب اختلال در زندگی او شود. پس از کنار موضوع خواب، به سادگی نگذرید و اجازه دهید تا این موضوع حل شود چرا که خواب عاملی مهم است برای رسیدن به اهداف شما و روبرو شدن با دغدغه ها و مشکلات زندگی! همانطور که بی خوابی می تواند آسیب زا باشد، پرخوابی نیز یک معظل است و هر دو آن انرژی کافی را برای ترمیم ذهن و نشاط در آدمی ایجاد نمی کنند و می توانند مشکل زا باشند.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 111
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 584
  • بازدید ماه : 1,261
  • بازدید سال : 4,823
  • بازدید کلی : 20,097