loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 67 شنبه 22 شهریور 1399 نظرات (0)

برخی از افراد تصور می کنند ازدواج دارویی برای درمان انواع مشکلات روحی و جسمی می باشد . این افراد وقتی فرزند یا فردی افسرده در فامیل دارند ، ازدواج را برای درمان پیشنهاد می دهند . افسردگی به دلایل مختلفی بروز می کند و شاید هیجانات ازدواج و تغییری که در زندگی فرد افسرده ایجاد می کند باعث بهبود موقت وی شود اما درمان قطعی نیست و این افراد معمولا بعد از چند سال دوباره حالت های افسردگی را تجربه کرده و اختلال آنها باز می گردد . افرادی که به مشاور پیش از ازدواج در شمال تهران مراجعه می کنند و مبتلا به افسردگی هستند ، حتما پیش از ازدواج برای درمان به یک متخصص بالینی ارجاع داده می شوند تا پس از درمان اقدام به تشکیل زندگی مشترک کنند زیرا عدم درمان افسردگی و سلامت روانی می تواند زندگی مشترک را دچار آسیب های جدی از جمله طلاق عاطفی و یا طلاق واقعی نماید . دوران نامزدی و یا معاشرت های پیش از ازدواج زمان مناسبی برای افراد می باشد که متوجه برخی از نکات روحی و روانی در طرف مقابل خود شوند و بهتر است حتما به این نکات توجه کرده و ریسک نکنند .

ازدواج دغدغه ها و استرس های مختلفی برای افراد دارد . این استرس ها می تواند باعث شود تا افرادی که دچار اختلال افسردگی هستند با شدت بیماری رو به رو شوند در حالی که عکس این مسئله نیز امکان پذیر است . اگر فردی که تصمیم به ازدواج دارد از بهترین مشاور شخصی برای درمان اختلال خود کمک گیرد و همراهی همسر خود را نیز در این زمینه داشته باشد . با امید به آینده و پیدایش انگیزه های مثبت می تواند انگیزه ای باشد تا این اختلال را از بین ببرد . با تمام این ها ازدواج حتی با مواردی که گفتیم و می تواند باعث بهبود بیماران افسرده شود ، راه حل قطعی درمان نیست .

 

چگونه متوجه افسردگی طرف مقابل شویم ؟

1-    تمایل به تنهایی : این افراد تمایل بیشتری به انزوا دارند و از شرکت در جمع های فامیلی و یا دوستانه اجتناب می کنند . فعالیت های انفرادی مثل تلویزیون دیدین و یا بازی با گوشی موبایل از انجام فعالیت های اجتماعی برای این افراد معمولا جذاب تر است .

2-    خستگی دائمی : افراد افسرده در یک خستگی دائمی به سر می برند که حتی با خوابیدن و استراحت مطلق نیز از بین نمی رود . این خستگی معمولا روحی می باشد و گاهی حتی مانع از این می شود که فرد در سر کار خود حضور پیدا کند .

3-    شلختگی : توجه به نوع پوشش در دوران نامزدی یکی از مسائلی می باشد که می توان نشان دهنده افسردگی در زوجین باشد . بر اساس نظر بهترین دکتر روانشناس آنلاین پوشیدن لباس های چرک و اتو نکرده و نا متناسب با هوا ، اصلاح نکردن صورت ، در آقایان ، شانه نکردن مو ، آرایش نکردن و پوشیدن لباسهای تیره و مشکی در خانم ها ، از نشانه های بارز افسردگی در زوجین می باشد .

4-    سردی عاطفی : یکی از نشانه هایی که بی توجهی به آن در دوران پیش از ازدواج باعث بروز خیانت و طلاق در زندگی مشترک می شود سردی عاطفی در دوران نامزدی می باشد . اگر همسر شما برای در کنار شما بودن شور و هیجانی از خود نشان نمی دهد و از شما کناره می گیرد بهتر است برای احتمال ابتلای وی به افسردگی به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید .

عملکرد مناسب در ازدواج با فرد افسرده

-         کسب آگاهی : یکی از موضوعاتی که باعث می شود تشنج در میان زوجینی که یکی از آنها دچار افسردگی است بالا بگیرد ، عدم آگاهی در باره اختلال افسردگی می باشد . افرادی که به مطب روانشناسی مراجعه می کنند و از یک متخصص یاری می گیرند به راحتی اطلاعات مناسب را در این زمینه کسب کرده و متوجه می شوند اعمال فرد افسرده از کجا نشائت می گیرد و قصد وی اذیت کردن همسر خود و یا لجبازی با وی نیست .

-         بحث نکنید : افرادی که دچار اختلال افسردگی هستند معمولا احساسات خود را بزرگ نمایی می کنند . مثلا می گویند هیچ کس در دنیا من را دوست ندارد یا تحمل هیچ چیز در زندگی را ندارم . در این شرایط همسر فرد افسرده به جای این که با وی به بحث بپردازد که او دارد اشتباه می کند و فردی دوست داشتنی است یا چه کار هایی می تواند بکند ، فرد افسرده بیشتر احساس تنهایی و درک نشدن می کند . بر اساس نظر لیست روانشناسان معروف ایران در این شرایط بهتر است به جای مقاومت با وی همراهی کرده و از وی سوال کنید چه کاری می تواند باعث شود تا احساس بهتری داشته باشد .

-         خودتان را فراموش نکنید : زندگی با فرد افسرده معمولا باعث خستگی و فرسایش همسر وی می گردد . در این شرایط فرد باید به خود توجه ویژه ای داشته باشد . ورزش کرده ، تغذیه مناسب ، خواب کافی و معاشرت با دوستان و نزدیکان می تواند باعث تجدید قوا در این افراد شود . البته این افراد باید توجه کنند تا رفتار آنها باعث ایجاد حس بی تفاوتی و عدم درک از سوی فرد افسرده نشود و چه بسا آنها را نیز ترغیب کند که با مشارکت در برنامه ها احساسات بهتری را تجربه کنند .

-         به کودکان توجه کنید : کودکان قشر آسیب پذیری در خانواده می باشند که در صورت عدم توجه مناسب در خانواده هایی که افسردگی در آن وجود دارد ، احتمال ابتلا آنها به افسردگی در بزرگسالی نیز افزایش می یابد . متخصصین به والدین این کودکان توصیه می کند درباره شرایط موجود و اختلالی که در خانواده می باشد با کودک صحبت کرده و از اضطراب کودک به دلیل واکنش های غیر عادی موجود در خانواده ، بکاهند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 73
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 546
  • بازدید ماه : 1,223
  • بازدید سال : 4,785
  • بازدید کلی : 20,059