loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 52 یکشنبه 14 فروردین 1401 نظرات (0)

ذهن انسان معمولا به دنبال تکرار و انجام کارهای ساده گذشته است. منظور از تکرار این است که ذهن به دنبال انجام کارهایی است که آشنا و ساده به نظر می آید. پیش گویی نیز دقیقا یکی از همان کارهای ساده و تکراری است. پیش گویی ها بر مبنای تجربیات و الگو های ذهنی قدیمی اتفاق می افتند و براساس نظر مشاور روانشناس و تحقیقات انجام شده، به آدمی این پیام را می دهند که دوباره همان اتفاقات پیش خواهند آمد! هر انسانی دنیا را بر اساس باورها و تجربیات خود می بیند و به همین دلیل است که می گویند تمام هنر زندگی در این است: زمانی که دنیا در گذر است در من چه می گذرد؟! به علت مهم بودن این موضوع؛ در این مقاله قصد داریم تا چهار دلیل که به اشتباه بودن پیش گویی می پردازد را بیان کنیم. پس اگر شما نیز مدام در حال حدس زدن و تکرار دوباره اتفاقات گذشته هستید این مقاله می تواند برای شما مفید باشد؛ لطفا تا انتهای آن همراه ما باشید.

یک) پیش گویی و حدسیات عموما غلط هستند:  زمانی که انسان دست به پیش گویی می زند، آن چیزی که قبلا بوده است را به یاد می آورد نه آن فردی که شده است و در حال تبدیل شدن به آن است. مورد بعدی این است که در پیش گویی، انسان تنها خود را می بینید نه دیگران را! براساس نظر خانم دکتر نسرین باقری که یک متخصص مشاوره خانواده هستند، باید گفت که فرضیات ما اغلب انعکاسی از ترسها، ناامنی ها، سوگیری ها و تعصب هایی است که می تواند حال ما را شبیه به گذشته ای کند که تصمیم به تغییر دادن آن داریم! فردی که امروز هستیم نتیجه تجربیات و اتفاقات گذشته است و اگر نیاز به تغییر و شرایط جدید داریم نمی توانیم بر اساس باورهای گذشته، آینده و حال جدیدی را ساخت به همین دلیل هر چند سخت، تلاش کنید تا از گذشته فاصله بگیرید و خود را آماده آینده ای متفاوت کنید!

دو) حدسیات مانعی بزرگ بر سر ارتباط برقرار کردن هستند: همانطور که در بالا گفته شد؛ پیش بینی ها، مانعی بزرگ در دیدن خود و دیگران است، چرا که آنها همچون نقابی هستند که نمی گذارند، خود واقعی را دید و با آن پیوندی عمیق ایجاد کرد. یکی از نیازهای اصلی و اساسی هر انسانی، برقراری رابطه است و اگر این نیاز دچار مشکل شود، متاسفانه همچون دومینو بر سایر ابعاد زندگی نیز، مشکل ایجاد می کند. اگر شما نتوانید رابطه ای خوب با خودتان داشته باشید طبیعتا نمی توانید ارتباطی خوب با دیگران داشته باشید. دیگران و اتفاقات، انعکاسی از باورهای ما و حس خودمان نسبت به خودمان هست. اگر حال ما خوب نباشد همه چیز بر هم می ریزد! دلایل و علل مشکلات را پیدا کنید و آگاهانه تلاش کنید تا آنها را میان بردارید.

سه) پیش گویی ها تنبل هستند! پیش گویی یعنی دوباره همان اتفاقی خواهد افتاد که قبلا افتاده است و این نگاه، به دور از خلاقیت است و تنبلانه است. فرضیات ذهنی مانعی بزرگ بر سر راه تلاش کردن و نگاهی بکر و جدید به مسائل و موضوعات هستند! آنها ترجیح می دهند همان اتفاقات ناگوار گذشته بیفتد تا اینکه ریسک مسیر جدید را به جان بخرند! مسیر جدید سخت و غیر قابل پیش بینی است و این موضوع خیلی اوقات مانعی بزرگ بر سر راه تغییر است و انسانها ترجیح می دهند از همان مسیر قبلی با تمام مشکلات و سختی ها عبور کنند!

چهار) حدسیات ما را از مسئولیت پذیری دور می کنند: پیش گویی های ذهنی راهی برای گریز از مسئولیت پذیری و سرزنش دیگران می باشند. براساس نگاه آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت که یکی از بهترین مشاوران قبل ازدواج هستند اینکه مسئولیت کار و رفتار خود را بر گردن دیگران بیاندازیم بسیار آسان تر از مسئولیت پذیری است؛  برای مثال به جای اینکه پاسخگو رفتار نامناسب خود باشیم، می گوییم که من بد صحبت کردم، چون تو اینکار رو انجام دادی! این تکنیک به ما کمک می کند تا کاستی های خود و رفتارمان را توجیه کنیم و با شرایط غیر منتظره مقابله کنیم. باید به خاطر داشت که مهم نیست از نگاه دیگران برنده باشیم یا بازنده، بلکه مهم این است که با خود صادق باشیم و بدانیم که کار درست و صحیح را انجام داده ایم.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که برای داشتن یک زندگی خوب و امن، باید از نقطه امن خود خارج شوید و فعالانه مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیرید. مسئولیت گریزی رفتاری منفعلانی و نفی هویت است. هر انسانی آزاد است تا بر اساس علایق و باورهای خود زندگی کند و شخصیت خود را بسازد. یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه  به یک مرکز مشاوره خوب و صحبت کردن با یک درمانگر حاذق و کارآمد است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یکی از کلینیک های روانشناسی خوب و معتبر است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. فراموش نکنید که درخواست کمک کردن هیچ ایرادی ندارد اما بی تفاوت بودن به خود و کودک تان می تواند بسیار آسیب رسان باشد پس آن را جدی بگیرید. کودک‌شما حق یک زندگی آرام و بدون دغدغه را دارد. از اتفاقا سخت و تلخ نترسید و زندگی کردن ادامه دهید. مطمئن باشید زندگی فرای دیوار ترس و غم؛ زندگی بهتری است.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 130
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 603
  • بازدید ماه : 1,280
  • بازدید سال : 4,842
  • بازدید کلی : 20,116