loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 66 شنبه 25 مرداد 1399 نظرات (0)

یکی از موضوعات قابل توجه در زندگی مشترک زوجین استرس و اضطراب می باشد که می تواند زندگی مشترک آنها را دچار مشکلات فراوانی کند . داشتن استرس و اضطراب مداوم باعث می شود تنش های زناشویی افزایش یافته و زوجین با یکدیگر مشکلات فراوانی پیدا کنند . یافتن عوامل درونی و بیرونی برای رفع مشکل استرس و اضطراب بسیار با اهمیت می باشد . در مشاوره خانواده در شمال تهران به افراد توصیه می شود تا از یک مشاور برای یافتن علل و عوامل بروز استرس در زندگی زناشویی استفاده کنند زیرا این استرس نه تنها باعث می شود تا رابطه عاطفی فرد مورد آسیب واقع شود بلکه در رابطه جنسی بین زوجین نیز اثر گذار خواهد بود . در بسیاری از موارد افرادی که دچار اختلالات اضطرابی می باشند در گذشته با والدینی زندگی کرده اند که این استرس را به آنها انتقال داده اند و باعث بروز آن تا نسل های بعدی شده اند .

شایع ترین دلایل بروز استرس در بین زوجین

-         عدم درک اختلال روانی در خود و همسر : در برخی موارد دیده می شود که فرد در خود و یا در همسر خود ، استرس دائمی درباره هر مسئله ای را مشاهده می کند . نگرانی درباره آینده ، اضطراب از درست عمل کردن به وظایف ، استرس تغییر مکان  و حتی نگرانی هایی همچون خاموش کردن گاز یا چراغ ، از نمونه استرس هایی می باشد که نشان دهنده نوعی اختلال روانی در فرد است . در این شرایط درک متقابل همسر می تواند در رفع این نگرانی ها و اضطرابات بسیار موثر باشد . کسی نمی تواند بگوید نگرانی های دائمی کدام یک از زوجین اهمیت بیشتری دارد و جدی تر است . ولی راه حل این نوع نگرانی های ساده ، این است که با در نظر گرفتن احساس یکدیگر به هم اطمینان بدهید که می توانید این نگرانی ‌ها را در کنار هم رفع کنید . البته در این شرایط مراجعه به مراکز روانشناسی شمال تهران نیز می تواند بسیار موثر بوده و زوجین با کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس راه های مقابله با استرس خود را آموزش ببینند .

-         عدم مدیریت و رفع صحیح مشکلات : بسیاری از زوجین درباره مهارت های زناشویی که شامل شناسایی مشکلات ، ایجاد راه حل و رفع مشکل ، می باشد ، آگاهی مناسبی ندارند و زمانی که با یکدیگر دچار مشکلی می شوند بلا فاصله شروع به گرفتن ایراد از یکدیگر و مقصر دانستن هم می کنند . در این شرایط هر زمانی که مسئله ای ایجاد می شود هر یک از زوجین و یا فردی که بیشتر در معرض اتهام قرار می گیرد دچار استرس و اضطراب فراوانی شده و تلاش وی بیشتر برای رفع اتهام از خود می باشد و حل مسئله از اهمیت پایین تری بر خوردار می باشد .

-         شفاف نبودن زوجین نسبت به یکدیگر : زمانی که زوجین می خواهند با یکدیگر گفتگو کنند شفافیت در بیان منظور و قصدی که در مکالمه دارند از درجه اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است . وقتی زوجین نتوانند منظور طرف مقابل را از صحبت ها و اعمال آنها متوجه شوند دچار استرس و اضطراب فراوانی قرار می گیرند . در مشاوره ازدواج به زوجین گفته می شود که همسرتان باید بفهمد که این رفتار دوگانه آزاردهنده است . حرف بزنید و بگویید که این نوع رفتار چقدر شما را دچار نگرانی می کند و برای شما سخت و هراس آور است که حرف ها و اعمال او را را تفسیر کنید چرا که امکان دارد برداشتتان اشتباه باشد و این خود به تنهایی مسئله ای ترسناک است .

-         ایراد گرفتن از ظاهر یکدیگر : یکی از مهمترین مسائلی که باعث بروز اضطراب در روابط زناشویی و رابطه جنسی می باشد ایراد گرفتن زوجین از ظاهر یکدیگر و به تمسخر گرفتن آن است . این عمل نه تنها باعث می شود که فرد دچار استرس و اضطراب گردد بلکه فرد را دچار تخریب شدگی اعتماد به نفس نیز می کند . برخی از زوجین تلاش می کنند تا این تخریب شدگی را نشان ندهند اما به مرور زمان این افراد از بر قراری رابطه جنسی دچار هراس می گردند و احساس می کنند که هرگز نمی توانند مطلوب طرف مقابل باشند و در زمان بر قراری رابطه جنسی دچار استرس شدیدی می گردند .

چگونه اضطراب را در زندگی زناشویی کاهش دهیم ؟

1-    یاد گیری این که باید با یکدیگر چگونه صحبت کنیم تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس و اضطراب خواهد داشت . افراد با آموزش مهار های گفتگو می توانند یاد بگیرند چگونه خواسته ها و نیاز های خود را بدون آسیب رساندن به یکدیگر بیان کرده و مشکلات بین خود را حل و فصل کنند .

2-    ورزش کردن یکی از راه های مهم کاهش استرس می باشد . به صورت کلی یکی از راه های کاهش اضطراب ورزش کردن می باشد که همواره متخصصین برای کاهش اضطراب به افراد پیشنهاد می کنند . حتی بهترین روانشناس کودک ، ورزش کردن را برای کودکانی که در اعمال و رفتار خود با دیگران و یا با محیط مدرسه دچار اضطراب می شوند ، توصیه می کنند .

3-    آموزش تمرینات تنفسی و استفاده از کلاس های یوگا در کاهش استرس افراد می تواند بسیار موثر باشد . فردی که بتواند ذهن خود را مدیریت کند می تواند از بروز استرس و اضطراب در مواقع حساس زندگی ، جلوگیری کرده و عملکرد مناسب را جایگرین آن کند .

4-    وقتی فردی در جهت افزایش اعتماد به نفس در خود تلاش می کند دیگر به راحتی درباره مسائل مختلف دچار استرس و اضطراب نمی شود . راه های افزایش اعتماد به نفس و دوست داشتن خود یکی دیگر از راه هایی می باشد که می تواند استرس افراد در زندگی مشترک را کاهش دهد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 507
  • بازدید ماه : 1,184
  • بازدید سال : 4,746
  • بازدید کلی : 20,020