loading...
مرکز مشاوره
پریا موسوی بازدید : 42 پنجشنبه 11 آبان 1402 نظرات (0)

اختلالاتی که در ادامه ذکر می کنیم در کودکان شایع بوده و می تواند عملکرد زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد از این رو توجه به آن ها و درمان های لازم ضروری است. اختلال هایی که می توانید از سوی افراد متخصص کمک بگیرید شامل موارد زیر هستند:

اختلالات یادگیری:

کودکان دارای اختلال نوشتن عبارت است از تمرین هجی کردن و نوشتن جمله و مرور پیوسته قواعد دستوری می باشد مشکلات رفتاری و هیجانی همراه با آن نیز نیازمند درمان های مناسب و خاص خود می باشد.

کودکان همراه با مشکلات ریاضی با پیشرفت همراه نخواهند بود و با روش های موثر نظیر بازی های کامپیوتری و روش های یادگیری خاص می توان به آن ها کمک کرد البته ممکن است این کودکان در  مهارت های اجتماعی نیز مشکل داشته باشند و از این رو کمک به آن ها در جهت کسب مهارت های مثبت حل مسئله در حوزه اجتماعی و ریاضیات مفید خواهد بود.

روانشناس می گوید که کودکان همراه با نقص خواندن نیازمند آموزش های مستقیم می باشند و توجه کودک را به پیوند بین اصوات گفتار و هجی جلب می کنند . برنامه های تقویتی مناسب با آموزش کودک در حوزه روانشناسی در مورد ایجاد ارتباط درست بین حروف و اصوات شروع می شوند.

کابوس ها
کابوس ها می توانند باعث وحشت زدگی و ایجاد اختلال خواب در کودکان گردد. کودکانی که در طول شب چندین بار به علت کابوس از خواب بیدار می شوند دچار اضطراب و استرس گشته و اختلال اضطرابی نیز به این وسیله می تواند در آنها فعال گردد. طبق تحقیقات انجام شده  مراکز مشاوره کودکان در سنین 6 تا 10 سال با کابوس های شبانه رو به رو هستند و این در بین کودکان در این گروه سنی ممکن است طبیعی باشد و اکثر کودکان و والدین آن را تجربه کنند   اما بعد از گذشت این سنین اگر این کابوس های شبانه که سبب بیدار شدن ناگهانی کودکان و ترس و وحشت آن ها می شود پس نشان دهنده ی اختلال خواب می باشد و باید تحت درمان قرار گیرد زیرا بیدار شدن با ترس و وحشت در هر شب مشکلاتی را برای والدین و خود کودک ایجاد خواهد کرد.

راه رفتن در خواب کودکان

مشاور خانواده به راه رفتن کودکان در واب نیز اشاره می کند .کودکانی که شب هنگام و یا نیمه شب از جای خود بلند شده و در همان حالت خواب راه می روند و ممکن است حتی به مکان هایی بروند که از آن آگاه نباشند . این نوع اختلال نیز هر چقدر که کودکان بزرگ تر شوند و به سنین نوجوانی نزدیک تر شوند کمتر می شود اما خوب تکرار بیش از حد آن و به دلیل این که تغییر مکان آن ها ممکن است خطر ساز باشد باید مورد بررسی قرار گیرند. 

 دلبستگی در کودکان

دلبستگی در کودکان ، به عنوان پیوند عاطفی عمیق با کسانی که از او مراقبت می کنند می باشد . اگر رابطه ی صحیحی بین مراقبت کننده و کودک باشد کودک حس اعتماد را نسبت به دنیا خواهد داشت و بر عکس اگر رابطه نا سالم داشته باشد باعث می شود که نسبت به محیط خود احساس نامنی داشته باشد و به عبارتی این دلبستگی ها ارتباط او با دیگران در دوران بزرگسالی را نشان می دهد . بر اساس مطالعات مراکز مشاوره  ارتباط با کودک 4 نوع سبک دلبستگی وجود دارد که شامل دلبستگی ایمن ، مقاوم ، اجتنابی و آشفته سردرگم می باشد . در صورتی که والدین یا افراد مراقبت کننده نسبت به کودک بی توجه ، بی احساس و سرد باشند ممکن است دلبستگی امن در او ایجاد نشود که این علائم اولیه اختلال دلبستگی ممکن است مشابه اوتسیم و یا اختلال کم توجهی بیش فعالی باشد . عدم ارتباط مناسب با کودک می تواند باعث اختلالات اضطرابی و افسردگی در کودکان شود 

کودک و افسردگی

مشاور خانواده علاءم افسردگی در کودکان را شامل مواردی که در ادامه هستند می داند. غمگینی ، گوشه گیری ،احساس طرد شدگی ، کاهش یا افزایش مدت خواب ، رفتار پرخاشگرانه مانند انفجار خشم و یا اذیت کردن و تهدید دوستان و یا خواهران و برادران خود ، شکایات جسمی . نشانه ها بر اساس مراحل رشد ممکن است با تغییراتی مواجه باشد یعنی دوره ی پیش دبستانی که در آن کودک ممکن است گریه کند، از خوردن غذا امتناع کند و خیلی کم بخوابد در دوره ی متوسط کودکی همراه با اضطراب سر درد ، افت تحصیلی و تمرکز و توجه ضعیف می باشد و همچنین کودک در بیشتر زمان ها حال پریشانی دارد و فاقد سرزندگی است و دوره ی نوجوانی که به افسردگی دوره ی بزرگسالی شباهت فراوانی دارد و احساس غمگینی ، بی تفاوتی و بی حالی دارند اشکال در خواب رفتن در شب ممکن است باعث کسل شدن او در طول روز شود اشتغال ذهنی نسبت به جسم مانند نگرانی های زیاد درباره ی چهره و اندام و یا ناراحتی در مورد جوش های صورت و احساس بیهودگی و نا امیدی نیز جز آن است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 545
  • بازدید ماه : 1,222
  • بازدید سال : 4,784
  • بازدید کلی : 20,058