loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 38 جمعه 29 مهر 1401 نظرات (0)

آیا شما یا سالمندی را می شناسید که مورد آزار، نادیده گرفتن یا استثمار مالی قرار گرفته است؟  سالمند آزاری شامل صدمات جسمی، عاطفی یا جنسی است که به یک فرد مسن تر، استثمار مالی آنها، یا نادیده گرفتن رفاه آنها توسط افرادی که مستقیماً مسئول مراقبت از آنها هستند، وارد می شود. تنها در ایالات متحده، براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور خانواده سالانه بیش از نیم میلیون گزارش سوء استفاده از سالمندان به مقامات می رسد و میلیون ها مورد دیگر گزارش نمی شود. از آنجایی که افراد مسن از نظر جسمی ضعیف‌تر می‌شوند، کمتر می‌توانند از خود مراقبت کنند، در مقابل قلدری بایستند یا اگر مورد حمله قرار گیرند، مقابله کنند. بیماری‌های روحی یا جسمی می‌تواند آنها را برای کسانی که با آنها زندگی می‌کنند به همراهان تلاشگرتر تبدیل کند. و ممکن است مانند گذشته خوب نبینند یا نشنوند یا به وضوح فکر نکنند و دریچه هایی برای افراد بی وجدان باقی بگذارند تا از آنها سوء استفاده کنند.

سالمند آزاری معمولاً در جایی اتفاق می‌افتد که سالمند زندگی می‌کند: جایی که سوء استفاده‌کنندگان اغلب کودکان بزرگسال، سایر اعضای خانواده مانند نوه‌ها یا همسر یا شریک زندگی هستند. سالمند آزاری همچنین می تواند در محیط های سازمانی، به ویژه مراکز مراقبت طولانی مدت رخ دهد. اگر مشکوک هستید که یک فرد سالخورده در معرض خطر یک مراقب غفلت یا غفلت قرار دارد، یا از نظر مالی شکار شده است، مهم است که صحبت کنید. همه سزاوار این هستند که در امنیت، با عزت و احترام زندگی کنند. این دستورالعمل ها می تواند به شما کمک کند علائم هشدار دهنده سوء استفاده از سالمندان را بشناسید، عوامل خطر را درک کنید و یاد بگیرید که چگونه از مشکل پیشگیری کرده و گزارش دهید.

انواع سالمند آزاری

سوء استفاده از سالمندان اشکال مختلفی دارد، برخی شامل ارعاب یا تهدید علیه سالمندان، برخی شامل غفلت، و برخی دیگر با فریب مالی.

رایج ترین آنها عبارتند از:

آزار جسمی سالمندان

استفاده غیرتصادفی از زور علیه یک فرد مسن که منجر به درد جسمی، آسیب یا نقص می شود. چنین سوء استفاده ای نه تنها شامل تهاجمات فیزیکی مانند ضربه زدن یا هل دادن، بلکه استفاده نامناسب از مواد مخدر، محدودیت ها یا حبس می شود.

سوء استفاده عاطفی از سالمندان

درمان یک فرد مسن به روش هایی که باعث درد یا ناراحتی عاطفی یا روانی می شود، از جمله:

ارعاب از طریق فریاد زدن یا تهدید.

تحقیر و تمسخر.

سرزنش یا قربانی کردن معمولی.

نادیده گرفتن فرد مسن.

منزوی کردن یک سالمند از دوستان یا فعالیت ها.

ترساندن یا تهدید کردن سالمندان.

سوء استفاده جنسی از سالمندان

براساس اطلاعات بدست آمده روانشناسی ازدواج تماس با یک فرد مسن بدون رضایت آنها. چنین تماسی می‌تواند شامل اعمال جنسی فیزیکی باشد، اما فعالیت‌هایی مانند نشان دادن مطالب مستهجن به یک فرد سالمند، اجبار فرد به تماشای اعمال جنسی، یا اجبار سالمند به درآوردن لباس‌ها نیز سوء استفاده جنسی از سالمندان محسوب می‌شود.

بهره برداری مالی

استفاده غیرمجاز از وجوه یا دارایی یک فرد مسن، چه توسط یک مراقب یا یک کلاهبردار خارجی.

یک مراقب غیر مسئول و آزارگر  ممکن است:

از چک‌ها، کارت‌های اعتباری یا حساب‌های شخصی بزرگتر سوء استفاده کنید.

پول نقد، چک درآمد یا کالاهای خانگی را سرقت کنید.

جعل امضای بزرگتر

درگیر سرقت هویت

کلاهبرداری های معمولی که سالمندان  را هدف قرار می دهند عبارتند از:

اعلام "جایزه ای" که سالمند برنده شده است اما برای مطالبه آن باید پول بپردازد.

موسسات خیریه ساختگی

تقلب در سرمایه گذاری

تقلب و سوء استفاده در مراقبت های بهداشتی

توسط پزشکان، پرستاران، پرسنل بیمارستان و سایر ارائه دهندگان مراقبت حرفه ای غیراخلاقی انجام می شود. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

مراقبت های بهداشتی را ارائه نمی کند، اما برای آن هزینه می گیرد.

هزینه اضافی یا دو قبض برای مراقبت یا خدمات پزشکی.

دریافت رشوه برای ارجاع به ارائه دهندگان دیگر یا برای تجویز داروهای خاص.

درمان بیش از حد یا کمتر از حد دارو.

توصیه درمان های تقلبی برای بیماری ها یا سایر شرایط پزشکی.

عدم انجام تعهد مراقبتی. این بیش از نیمی از موارد گزارش شده از سالمند آزاری را تشکیل می دهد. این می تواند عمدی یا غیرعمدی باشد، بر اساس عواملی مانند ناآگاهی یا انکار که یک سالمند به اندازه آنها به مراقبت نیاز دارد.

خود بی توجهی در سالمندان

یکی از رایج ترین اشکال سالمند آزاری که مدیران مراقبت های سالمندان با آن مواجه می شوند، خود بی توجهی است. آسیب جسمی یا ذهنی یا کاهش ظرفیت می تواند به این معنی باشد که یک فرد مسن دیگر قادر به انجام مراقبت از خود نیست. آنها ممکن است بهداشت شخصی اولیه را نداشته باشند، کم آبی، سوء تغذیه یا کمبود وزن به نظر برسند، در شرایط غیربهداشتی یا کثیف به طور فزاینده ای زندگی کنند و قادر به پرداخت صورت حساب یا مدیریت صحیح داروهای خود نباشند. بی توجهی به خود می تواند نشانه ای از افسردگی، اندوه، زوال عقل یا سایر مشکلات پزشکی باشد و در بسیاری از موارد، فرد مسن از درخواست کمک خودداری می کند. آنها ممکن است در حال انکار باشند، از نیاز به کمک احساس شرم کنند، یا نگران از دست دادن استقلال خود باشند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز روانشناس است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. داشتن یک رابطه خوب یکی از مواردی است که می تواند شما را چندین قدم در زندگی جلو بیاندازد و موجب ترقی شما در تمام ابعاد زندگی شود.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 99
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 572
  • بازدید ماه : 1,249
  • بازدید سال : 4,811
  • بازدید کلی : 20,085