loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 66 پنجشنبه 16 دی 1400 نظرات (0)

مهمترین و اساسی ترین رابطه ای که هر فردی می تواند داشته باشد؛ رابطه با خود است. نوع رابطه ای که با خود داریم؛ بر سایر روابط زندگی بسیار اثر گذار است و نقش تعیین کننده ای دارد. خیلی از افراد، به علت دلایلی، مدت هاست که رابطه با خود را فراموش کرده اند و بیشتر زمان خود را صرف رضایت وخوشحالی دیگران می کنند. بر اساس اطلاعات بدست آمده از مشاور خانواده این افراد "خود" را بدست فراموشی سپرده اند و تمام انرژی خود را بر انتخاب شدن از سمت دیگران و بدست آوردن اعتبار بیرونی صرف می کنند. این فرایند موجب می شود که انسان نسبت به خود بی اعتماد شود و باخود وفادارنه رفتار نکند. به همین دلیل؛ تصمیمات کوچک روزمره بسیار مهم است تا دوباره آدمی به خود اعتماد کند.

* برای خود حد مرز تعیین کنید: نه گفتن را یاد بگیرید و خود را مجبور نکنید تا اتفاقات و حوادث را تحمل کنید. اگر در رابطه ای احساس راحتی و خوشایندی ندارید؛ دلیلی ندارد تا آن را ادامه دهید. اولویت اصلی و مهم حال خوب شما است. برای خود و دیگران حد و مرز قائل شوید و اجازه ندهید تا نه خود و نه دیگران؛ به شما آسیبی بزنند. نه گفتن شاید یک کلمه دو حرفی باشد؛ اما می تواند بسیار بر حس ارزشمندی شما اثر بگذارد و موجب احساس خوب در روان شما شود. پس آن را دسته کم نگیرید و سعی کنید آن را هر روز تمرین کنید.

*برای خود کارهای کوچکی تعیین کنید و خود را نسبت به انجام دادن آنها مسئول بدانید:برای اینکه در یک رابطه؛ رشد اتفاق بیفتد نیاز هست تا ابتدا اعتماد سازی اتفاق بیفتد؛ به همین دلیل انجام کارهای ساده مانند نوشیدن 8 لیوان آب؛ نوشتن خاطرات روزمره و خیلی از کارهای دیگر؛ می توانند قدم های کوچکی باشند که کم کم موجب ایجاد اعتماد و امنیت در فرد شوند سعی کنید که یک برنامه یک ماه بنویسید که تلاش کنید تا خود را مسئول بدانید در انجام کارهای ساده ای زمان زیادی نمی گیرند.

* هر روز کار جدیدی را یاد بگیرید: هر روز چیز جدیدی را یاد گرفتن نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار مهم و کمک کننده است. این کار موجب می شود تا انسان احساس پویایی کند و شور زندگی پیدا کنید. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناس یکی از مسیر های مهمی که موجب افزایش اعتماد به نفس میشود؛ مسیر دانش و آموزش دیدن است. با آموزش هر روزه موجب شوید تا خود را مسیر رشد و پیشرفت قرار دهید.

* بر این موضوع تمرکز کنید که هر روز خود با چه چیز یا چه کسانی می گذرانید؟ محیط اطراف ما بیشترین اثر را بر شکل گیری شخصیت ما دارند. در زمان کودکی؛ خانواده و مراقبان اولیه بسیار موثر و مهم بودند؛ در بزرگسالی نیز، دوستان و شریک عاطفی نقش اثر گذاری دارند. به همین علت هست که رفتن به پیش مشاور قبل ازدواج بسیار مهم است. شخصی که قرار است ساعت ها و روزهای زیادی را با او گذراند؛ طبیعتا باید توسط یک فرد حاذق مورد بررسی قرار بگیرد و تایید شود.

* از کنار خودگویی های خود به راحتی عبور نکنید: هر چند سخت و دردناک باشد اما تلاش کنید تا ریشه افکار منفی خود را پیدا کنید. با سرکوب کردن وندیدن اتفاقات نه تنها مشکلی حل نمی شود؛ بلکه به مشکلات بیشتر لز قبل اضافه می شود و آدمی را از پای در می آورد. هر چند سخت اجازه دهید تا تجربیات گذشته؛ از آنجایی که گیر کرده اند رها شوند و فرصت بودن پیدا کنند.

 

سخن پایانی:

افرادی که به خود اعتماد دارند و عاشق خود هستند؛ روابط سالمی را ایجاد می کنند؛ چرا که قدر خود را می دانند و اجازه نمی دهند تا دیگران آنها را در شرایط سختی قرار دهند یا رفتار نادرستی با آنها داشته باشند. رابطه ناسالم با خود می تواند پیامد های بسیاری داشته باشد که می توانند بسیار آسیب زننده باشند. این آسیبها می توانند شامل احساس شرم نسبت به خود؛ نادیده گرفتن خود و بسیاری از پیامدهای دیگر باشد. اگر شما نیز بعد از خواندن این مقاله فکر می کنید که رابطه سالمی با خود ندارید، یکی از بهترین و امن ترین کارها مراجعه به بهترین مراکز مشاوره است. چرا که همیشه درمانگران حرفه ای و کارآمد در دل تاریکی؛ نوری هستند که می توانند بسیار کمک کننده باشند. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران؛ مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن تراپیستهایی خوب؛ آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.

 

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 56
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 442
  • بازدید ماه : 1,119
  • بازدید سال : 4,681
  • بازدید کلی : 19,955