loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 64 جمعه 20 اسفند 1400 نظرات (0)

یکی از نیاز های مهم هر انسانی، رابطه و ارتباط برقرار کردن هست. انسانها موجوداتی اجتماعی هستند و برای داشتن حس و حالی خوب، نیاز به ارتباط برقرار کردن با یکدیگر دارند. همانطور که یک رابطه خوب می تواند بسیار کمک کننده و خوب باشد، یک رابطه نادرست و ناسالم نیز، می تواند آسیب زننده و آزاردهنده باشد. براساس نظر مشاور روانشناسان و تحقیقات انجام شده در این زمینه، برخورداری از مهارت های ارتباطی می تواند بر سلامت ذهنی و روانی آدمی اثر گذار باشد و همچون دومینو کل زندگی فرد را تحت شعاع خود قرار دهد. به علت مهم بودن این موضوع قصد داریم تا در ادامه به هشت مهارت ارتباطی که می تواند سازنده یک رابطه قوی باشد بپردازیم، اگر به این موضوع علاقه مند هستید لطفا تا انتهای آن همراه ما باشید.

یک) ارتباط چشمی: وقتی ا ارتباط غیر کلامی و زبان بدن حرف می‌زنیم، به سرعت موضوع ارتباط چشمی، در ذهن‌مان تداعی می‌شود. اهمیت ارتباط چشمی در حدی است که می‌توان ادعا کرد با حذف ارتباط چشمی، بخشی از محتوای گفتگو به سادگی منتقل نمی‌شود . ارتباط چشمی در خیلی موارد، جایگزین کلمات می‌شود و ما صرفاً با نگاه خود، پیام‌هایمان را به طرف مقابل منتقل می‌کنیم. به عنوان مثال:

  • وقتی در رستوران، با نگاه به پیش‌خدمت می‌گوییم که به سراغ میز ما بیاید.
  • وقتی در یک جلسه می‌کوشیم با فرد مشخصی، چشم در چشم نشویم و از این طریق، به او نشان می‌دهیم که احساس مثبتی نسبت به وی نداریم و تمایلی به ادامه ارتباط نداریم.

دو) ارتباط فیزیکی: یکی از ارتباط های اساسی و مهم، ارتباط فیزیکی است و این موضوع، آنقدر مهم است که اگر به شیوه درستی اتفاق نیفتد، نه تنها موجب نزدیکی نمی شود، بلکه موجب دوری نیز می شود. افراد اصولا زمانی به فرد مقابل اجازه می دهند که از لحاظ فیزیکی به آنها نزدیک شوند که کاملا به آنها اعتماد کرده باشند. اگر در حین این ارتباط، اتفاقی بیفتد که امنیت فرد را خدشه دار کند، ممکن است که پایداری رابطه را متزلزل کند پس باید به آن خیلی توجه کرد.

سه) کلمات صلح آمیز و محبت آمیز: همانطور که میدانید یک رابطه دو طرفه و سالم، همیشه نیازمند عشق و محبت است و براساس روانشناسی ازدواج و تحقیقات انجام شده، زوجینی که این محبت را از یکدیگر دریغ می کنند؛ رابطه سالم و پایداری را ایجاد نمی کنند. ‌. 

چهار) تقسیم وظایف در کارهای خانه: یکی از مهم ترین اصلهای یک رابطه خوب و سالم این است که آنها با یکدیگر به برابری رفتار می کنند و وظایف را بین یکدیگر تقسیم می کنند. آنها علایق یکدیگر را در نظر می گیرند و اگر فکر می کنند انجام کاری برای پارتنر شان سخت است؛ خود آن وظیفه را به عهده می گیرند و از انجام مسئولیت های خویش، لذت می برند.

پنج) در اوقات فراغت، با یکدیگر وقت گذراندن: نقل قولی قدیمی هست که می گوید، اگر می خواید ببیند یک نفر چقدر به شما احترام می گذارد و برای شما ارزش قائل است، ببینید که چقدر برایتان زمان می گذارد و وقت خالی می کند. برای داشتن یک رابطه خوب، باید زمان بیشتری صرف کرد چرا که تنها چیزی که رابطه را می سازند و یا حتی تخریب می کند، رابطه است!

شش) مهارت شنوایی قوی ( گوشی شنوا بودن): یکی از مهارت های اساسی و مهم که موجب قوی تر شدن رابطه می شود، گوش شنوا بودن و شنیدن صحبت های طرف مقابل است. انسانها دوست دارند تا پذیرفته شوند و گوش دادن، شیوه ای غیر کلامی است که به انسانها و احساسات آنها، اعتبار می بخشد.

هفت)درک جهان بینی و چشم اندازهای متفاوت: در روانشناسی اصطلاحی به نام ادارک پدیدار شناسانه وجو دارد که می گوید، هر فردی دنیا را بر اساس ذهنیت خود می بیند. برای همین بر اساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده اگر قصد نزدیک شدین به فردی را داریم، باید ببینم که او این جهان را چگونه می بیند و درک می کند؟

هشت) اعتبار بخشیدن به احساسات یکدیگر: هر انسانی بسته به تاریخچه و گذشته ای که دارد، دارای باورهای متفاوتی است که او را از سایرین متمایز می کند. طبیعتا هر انسانی دارای نگرشی است که برای خود او مهم و قابل توجه است. یکی از مهم ترین عواملی که موجب نزدیکی افراد به یکدیگر می شود این است که آنها و تفکرات شان محترم شمرده شوند. برای مثال ممکن است فردی به علت دلایلی از یک حیوان بترسد؛ به جای دست گذشتن روی این ترس و مدام سول پرسیدن در مورد اینکه چرا می ترسی؟ یا این که ترس نداره! ما در حال بی اعتبار کردن احساسات فرد مقابل هستیم و به نوعی به او می گوییم چون من همچین احساسی رو ندارم، پس تو هم نباید داشته باشی. این نوع باور، موجب می شود تا فرد مقابل کم کم، از این رابطه فاصله بگیرید. چرا که حس می کند درک نمی شود!

سخن پایانی:

اگر بعد از خواندن این مقاله فکر می کنید که در مورد روابط خود نیاز به کمک دارید، حتما به مرکز مشاوران مراجعه کنید و از یک درمانگر حرفه ای و حاذق کمک بگیرید و از درمان شدن لذت ببرید. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در این زمینه کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگران حرفه ای، در این زمینه بسیار کمک کننده می  باشد. اگر این روزها احساسات ناراحت کننده، شما را از پای درآورده اند؛ بدانید که شاید این احساسات برای شما تازگی داشته باشند و برایتان عجیب باشند یا حتی فکر کنید که تنها شما درگیر چنین مسائلی هستید اما از نگاه یک روانشناس حاذق، هیچگاه اینگونه نیست، چراکه طبیعتا شما اولین مراجع او نیستید به همین دلیل به علم اعتماد کنید و اجازه دهید تا درمانگر به شما کمک کند. به خود و درمانگرتان فرصت دهید و بگذارید تا زندگی را آنطوری که هست زیست کنید. در اتاق درمان با ترسها و آسیبهای خود روبرو شوید و زندگی خودتان را خودتان اداره کنید نه اینکه اجازه دهید ترسها و نگرانی ها شما را کنترل کنند.

 نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن: 22593216 – 22795735 

آدرس: قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 59
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 532
  • بازدید ماه : 1,209
  • بازدید سال : 4,771
  • بازدید کلی : 20,045