loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 49 جمعه 27 خرداد 1401 نظرات (0)

از نگرانی در مورد پول و مسائل مالی گرفته تا، استرس های روزمره می تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد و میل جنسی کم می تواند با ایجاد مشکلاتی در رابطه یا کاهش اعتماد به نفس، استرس را تشدید کند. بنابراین، براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج و تحقیقات،  بهبود روش مدیریت استرس مهم است، زیرا ممکن است زندگی جنسی شما را نیز بهبود بخشد.

 44 درصد از آمریکایی‌های مورد بررسی گفتند که اغلب احساس استرس می‌کنند.

35 درصد گزارش کردند که "گاهی" احساس استرس می کنند

17  درصد گفتند که «به ندرت» انجام می دهند

فقط 4% گفتند "هرگز"

براساس آمار و ارقام گفته شده می توان تصور کرد که استرس و میل جنسی بسیار موضوع مهم و حائز اهمیتی هستند.

استرس چگونه بر میل جنسی تأثیر می گذارد؟

هنگامی که با استرس مواجه می شوید، بدن شما یک سری تغییرات را تجربه می کند تا شما را برای فرار یا ماندن و مبارزه آماده کند. این به عنوان پاسخ مبارزه یا فرار شناخته می شود. به عنوان بخشی از پاسخ جنگ یا گریز، ممکن است افزایش ضربان قلب، فشار خون و تعداد تنفس را تجربه کنید در حالی که عملکردهای غیر ضروری، مانند میل جنسی، به شدت کاهش می یابد.

اثرات فیزیولوژیکی

این پاسخ همچنین باعث ترشح هورمون هایی مانند کورتیزول و اپی نفرین می شود که در سطوح بالا می تواند باعث کاهش میل جنسی شود. هنگامی که استرس مزمن است، بدن از هورمون های جنسی برای پاسخگویی به نیازهای افزایش یافته برای تولید کورتیزول بیشتر استفاده می کند و علاقه به رابطه جنسی را کاهش می دهد.

اثرات روانی

علاوه بر اثرات فیزیولوژیکی استرس، جنبه روانی نیز دارد. براساس اطلاعات مشاوره خانواده و بررسی ها، استرس می تواند باعث شود که ذهنی شلوغ و متزلزل داشته باشید و حواس شما را از تمایل به رابطه جنسی یا حضور در حین رابطه جنسی منحرف کند. همچنین می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و منجر به اضطراب و افسردگی شود که هر دو می توانند میل جنسی را کاهش دهند.

انتخاب های سبک زندگی

استرس کنترل نشده می تواند منجر به عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و پرخوری و انتخاب نامناسب سبک زندگی مانند عدم مراقبت از خود و ورزش شود. این تغییرات می تواند بر احساس شما نسبت به خودتان تأثیر بگذارد و در زندگی جنسی سالم اختلال ایجاد کند. اگر پاسخ استرس شما معکوس نشود، می تواند به وضعیتی به نام استرس مزمن کمک کند و از جهات مختلف بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد، از جمله ایجاد میل جنسی کم.

 استرس چگونه بر سلامت شما تأثیر می گذارد

مقابله با استرس و میل جنسی کم

به حداقل رساندن استرس و حفظ یک زندگی جنسی خوب امکان پذیر است، به خصوص اگر زمان و تلاش خود را صرف کنید. در اینجا چند استراتژی برای بررسی وجود دارد.

مدیریت استرس را تمرین کنید

اگر مشکوک هستید که استرس زندگی باعث کاهش میل جنسی شما می شود، یکی از اولین راه حل هایی که باید در نظر بگیرید مدیریت کلی استرس است. اگر پاسخ استرس خود را با استفاده از تکنیک های آرام سازی موثر معکوس کنید، به همان اندازه اختلالات هورمونی ناشی از استرس مزمن را تجربه نخواهید کرد. برخی از استراتژی های اثبات شده را برای مقابله با نگرانی یا اضطراب در سایر زمینه های زندگی خود امتحان کنید تا تأثیری بر میل جنسی شما نداشته باشند. چند تکنیک مدیریت استرس که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

رایحه درمانی

تمرینات تنفسی

تصاویر هدایت شده

خاطره نویسی

مراقبه

صحبت با یک درمانگر متخصص در مدیریت استرس نیز می تواند به شما در کشف تکنیک های مقابله با موقعیت فردی شما کمک کند.

 چگونه اثرات استرس بر زندگی خود را کاهش دهیم؟

رابطه خود را بررسی کنید

هنگام مواجهه با میل جنسی کم، مهم است که به سلامت رابطه خود نیز توجه کنید. مطالعات و نظر مشاور روانشناس نشان می دهد که استرس و تعارضات رابطه می تواند عامل قوی تری در کاهش میل جنسی نسبت به سایر انواع استرس باشد. از آنجا که رضایت شریک زندگی آنها بر میل جنسی آنها تأثیر می گذارد، عدم علاقه یک شریک می تواند منجر به عدم علاقه هر دو طرف شود.

با هم ورزش کنید

ورزش یک راه عالی برای دور نگه داشتن استرس و افزایش عزت نفس است که به نوبه خود می تواند میل جنسی شما را تقویت کند. اگر احساس می کنید که به اندازه کافی با شریک زندگی خود خلوت نمی کنید، به عنوان یک زوج ورزش کنید. دویدن سریع یا پیاده روی عصرگاهی با هم ممکن است به شما کمک کند تا زمانی که اندورفین ها را دریافت می کنید، احساس ارتباط بیشتری داشته باشید. اگر شریک زندگی شما مایل است یوگا را امتحان کند، تمرین با هم ممکن است به آوردن انرژی جدید به اتاق خواب کمک کند. به دنبال کتاب یا ویدیویی باشید که به طور خاص به یوگای شریک اختصاص داده شده است یا در منطقه محلی خود برای کلاس هایی که می توانید با هم امتحان کنید جستجو کنید.

خودمراقبتی را تمرین کنید

اگر از لحاظ غذایی و تعذیه، حس خوبی نداشته باشید، داشتن احساس خوبی در رابطه جنسی سخت است. تمرین خودمراقبتی به معنای خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش، داشتن خواب خوب، تمرین تکنیک های مدیریت استرس، نوازش کردن خود و لذت بردن از زمانی برای خود اندیشی است. علاوه بر این، سعی کنید عادات مضر مانند سیگار کشیدن و نوشیدن زیاد الکل را کنار بگذارید (که سلامت شما را به خطر می اندازد و میل جنسی را کاهش می دهد). با صرف زمان برای مراقبت از خود، زمانی را برای ایجاد اعتماد به نفس و احساس جذابیت، پرانرژی و ارزش بیشتر از محبت های شریک زندگی خود اختصاص می دهید.

برای یکدیگر وقت بگذارید

بسیاری از ما بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم مشغول می‌شویم. مشغول بودن دائمی به معنای داشتن زمان کوتاهی است که می تواند انرژی شما را تخلیه کند و رابطه جنسی را غیر جذاب کند.

روی احساسات تمرکز کنید نه رابطه جنسی

قدرت لمس یک تسکین دهنده استرس بسیار قوی است و نیازی به رابطه جنسی ندارد. دست نگه دارید، زمانی را برای در آغوش گرفتن بیشتر اختصاص دهید (وقتی کسی را در آغوش می گیرید، هورمون اکسی توسین ترشح می شود). لمس کردن یک راه عالی برای نشان دادن محبت به شریک زندگی خود بدون هیچ گونه فشار اضافی از طرف انتظار رابطه جنسی است. تمرکز بر لمس کردن و احساسات، به جای رابطه جنسی، می تواند به شما کمک کند تا آرامش پیدا کنید و لذت و صمیمیت پیدا کنید، که می تواند تمایل شما را برای نزدیکی و در نهایت رابطه جنسی افزایش دهد.

سخن پایانی:

اگر در این مورد نیاز به کمک دارید مراجعه به یک مرکز روانشناسی می تواند بسیار کمک کننده باشد، کلینیک روانشناسی انتخاب نو یکی از کلینیک های روانشناسی خوب است که با داشتن درمانگرانی خوب و حاذق، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 125
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 598
  • بازدید ماه : 1,275
  • بازدید سال : 4,837
  • بازدید کلی : 20,111