loading...
مرکز مشاوره
پریا موسوی بازدید : 39 جمعه 14 مهر 1402 نظرات (0)

طبق مطالعات مرکز مشاوره ازدواج برخی از خانواده ها نسبت به برخی مسائل در فرزند پروری مربوط به نوجوان خود مشکل دارند . برای مثال والدین رفتار هایی را در نوجوان خود مشاهده می کنند ولی توانایی برخورد با آن ها را ندارند . از مواردی که می توانیم اشاره کنیم مشکلات رفتاری ، مشکلات عاطفی ، صدمه زدن به خود ، افسردگی، اضطراب ،رفتار های پرخاشگری و خشونت آمیز و ...  در نوجوانان می باشد .

عزت نفس در نوجوانان چیست ؟ 

عزت نفس به عنوان مقیاسی از حس ارزشمندی می باشد و زمانی ایجاد خواهد شد که نوجوان از سوی والدین ، همسالان ، معلمین و ... مورد تایید و احترام قرار گیرد . اگر  از همان دوران کودکی تایید و احترام در خانواده باشد فرد در دوران نوجوانی می تواند  عزت نفس مناسب را داشته باشد . دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان در حفظ عزت نفس مشکلات بیشتری دارند و والدین باید به آن توجه کنند . اگر به این سنین توجه کنیم خواهیم دید که آن ها به دنبال داشتن اندام ایده آل و مناسب ، چهره زیبا هستند و پیوسته با خود درگیر هستند . زمانی که به عزت نفس توجه نشود و والدین کمبود آن را جدی نگیرند و به دنبال جبران آن نباشند احتمال این که نوجوان به آسیب های روانی دچار شود بسیار زیاد خواهد بود.

طبق نظر مشاور روانشناس در خصوص پرورش استقلال در کودکان و نوجوانان بیان می کند که همچنان که کودکان به سن بلوغ نزدیک تر می شوند ،  اختلاف نظر بین آنان و والدینشان در مورد استقلال بیشتر ، روز به روز افزایش می یابد. کودکان ممکن است بخواهند خلوت و تنهایی بیشتری داشته باشند ، ساعات بیشتری را با دوستان خود بگذرانند ، با تلفن صحبت کنند با صدای بلند به موسیقی گوش دهند و با قدرت بیشتری عقاید خود را مطرح کنند. برای آنان شکل ظاهریشان اهمیت بیشتری پیدا می کند و به خاطر مدل موی سر ، آرایش کردن و نحوه ی لباس پوشیدن با والدین خود جر و بحث می کنند. بیشتر این تغییرات کاملا طبیعی است و نباید در کل به چشم مشکل به آن ها نگاه کرد. در واقع این تغییرات لزوما منشا اختلافات در خانواده نمی شوند ، البته اگر به طور معقولانه ای با آن ها برخورد کنیم.. داشتن شجاعت

طبق مطالعات مرکز مشاور ازدواج یکی از مسائل شایع و گاهی مسئله ساز در میان نوجوانان و جوانان موضوع دل و جرات داشتن و شجاعت است . یکی از ویژگی های روانی نوجوانان و گاهی جوانان تصور و خیال رویین تن بودن است و به همین خاطر این گروه از افراد در مقایسه با سایر افراد خطر پذیری بیشتری دارند . اما این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که افراد در میزان ریسک پذیری متفاوت هستند و از طرف دیگر هر چه هوش و عقل افراد بیشتر باشد میزان ریسک پذیری و قدرت خطر کردن آن ها کمتر می شود . داشتن هیجان در زندگی لازم است اما با را های کم خطری نیز می توان آن را تجربه کرد.

هویت:

طبق نظر مشاور روانشناس از آن جایی که یکی از مهم ترین مولفه های موثر بر روابط بین فردی و اجتماعی توانایی در ابراز احساسات خود و نیز درک دیگران است لذا رشد اجتماعی همراه و در هم آمیخته با رشد و بلوغ احساسی عاطفی است و بارز ترین نمود چنین رشدی ، توانایی فرد در درک دیگران و نه ذهن خوانی است و این به این معنی است که فرد می تواند خود را جای طرف مقابل بگذارد و به قضایا و جهان از دریچه نگاه طرف مقابل بنگرد و به این ترتیب است که فرد می تواند یک رابطه درست عقلانی ، اخلاقی و انسانی با دیگران بر قرار کند.

 آموزش دادن توانایی نه گفتن نوجوانان:

یکی از مشکلاتی که می توان به آن اشاره کرد که خود دردسر های زیادی را به دنبال دارد و استرس و اضطراب زیادی را باعث می شود می توان به توانایی گفتن نه در زمان لازم اشاره کرد . نوجوان برای جلوگیری از طرد شن از گروه های همسال خود ممکن است توانایی گفتن نه را نداشته باشد و از این رو به دام خطر بیافتد . زمانی که والدین توانایی گفتن نه را به فرزندان خود آموزش دهند می توانند از ایجاد شدن بسیاری مشکلات بکاهند . در حالت کلی نگه داشتن احترام ، رفتار دور از خشونت و پرخاشگری و تاکید این موضوع به نوجوان خود که آن ها را دوست دارید مهم می باشد البته ارتباط والدین با یکدیگر نیز نقش مهمی ایفا می کند زیرا که والدین الگوی مهمی برای نوجوانان می باشند. برای کسب اطلاعات کامل تر در این زمینه با مطب روانشناسی در ارتباط باشید.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 100
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 573
  • بازدید ماه : 1,250
  • بازدید سال : 4,812
  • بازدید کلی : 20,086