loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 71 شنبه 24 مهر 1400 نظرات (0)

آنلاین شدن اکثر فضاهای کاری در زمان کرونا می تواند برقرای ارتباطات کاری را دچار چالش کند و مشکلاتی را با خود همراه داشته باشد. برقراری ارتباط، مهارتی است که بر اساس نظر یک مشاور روانشناس نیاز به تمرین و ممارست دارد و وجود فضای آنلاین و کاهش ارتباطات حضوری می تواند این مهارت را کمی دستخوش مشکلات خاص و ویژه ای کند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد مشکلاتی که در فضاهای کاری آنلاین پیش می آید صحبت کنیم، چرا که کار و شغل هر فرد، بیشترین زمان را در طول روز از او می گیرد. مسلما هر شغلی سختی ها و استرس های منحصربه فرد خود را دارد و اضافه شدن مشکلی دیگر، شرایط را سخت و طاقت فرسا می کند. این فشار می تواند موجب فرسودگی شود که البته می شود با انجام یکسری اصلاحات می توان جلوی آن را گرفت.ارتباطات کاری در عصر دیجیتال با همراهی ویروس کرونا شرایط را دشوار کرده است که ادامه به این سختی ها پرداخته شده است.

تعادل بین کارو زندگی از بین رفته است!

زمانی که افراد به صورت آنلاین کار می کنند انگار مرز بین کار و زندگی خیلی مشخص نیست چرا که تصور می شود، فرد همیشه آنلاین و حاضر است و به این دلیل کارفرما ممکن است، به شخص سخت بگیرد یا زمان تحویل پروژه را یک زمان خیلی نزدیک قرار دهد. این مورد را می توان در کلینیک های روانشناسی هم به وفور دید، برای مثال یک روانشناس، بر اساس برنامه کاری خود مراجع می بیند اما بعضی از افراد فکر می کنند که مشاوره آنلاین یک  مشاوره خصوصی  بیست و چهار ساعته است و هر لحظه که تمایل داشته باشند می توانند تماس بگیرند و مشکل خود را بیان کنند!

سریع باش!

در دسترس بودن وسایل ارتباطی؛ امروزه افراد را متوقع کرده است. برای مثال دیگران ممکن است اینگونه فکر کنند که هر پیام یا ایمیلی که ارسال می کنند باید سریع پاسخ داده شود و اگر غیر از این باشد فرد مقابل را  شخصی بی مسئولیت می نامند و می گویند؛ مگرغیر از این است که گوشی همیشه همراه آدم است؟! بله امروزه گوشی موبایل همیشه همراه افراد است؛ برای مثال زمانی که وعده غذایی می خورند، با دوستانشان به بیرون می روند، مهمونی می گیرند و بسیاری از موقعیت های دیگر که می توان آنها را به یاد آورد. اما نکته مهم این که همراه داشتن گوشی به معنی سریع پاسخ دادن به پیام ها نیست؛ چرا که هر چیزی باید برای خود زمان مخصوصی داشته باشد و اگر قرار باشد تمام زندگی در کار تعریف شود؛ آن گاه فرد خیلی زود دچار افسردگی و فرسودگی روانی می شود.

انعطاف پذیر باش!

یکی از مشکلاتی که می تواند دغدغه افراد شاغل در فضای آنلاین باشد، بی توجهی به زمان است. خیلی از اوقات افراد دیگر توقع دارند تا به خاطر آنها زمان جلسه ای تغییر کند چرا که آن ها دقیقا در آن زمان باید جای دیگری باشند! فکر کنید که از بهترین مشاور خانواده وقت گرفته اید و زمان جلسه تان که می شود، خیلی راحت درخواست تغییر وقت می کنید چرا که در ترافیک گیر کرده اید و چون مشاوره به صورت حضوری نبوده، خیلی خودتان را درگیر ساعت نکرده اید! فضای مجازی و کار آنلاین، آن هم در زمان کرونا حتما نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ زیرا برای خیلی از افراد هنوز این موضوع عادی سازی نشده است که کار آنلاین هم نیاز به نظم و برنامه دارد و قرار نیست که براساس شرایط ما پیش برود.

حواستان به کلامتان باشد!

در فضای آنلاین خیلی وقت ها پیش می آید که مکالمه های ما با دیگران در لحظه اتفاق نمی افتد. برای مثال در مورد موضوعی به شخصی توضیح می دهیم و او ساعت ها بعد می بیند و به علت عدم حضور فیزیکی و مشخص نبودن زبان بدن، شخص مقابل به خاطر لحن طرف مقابل ممکن است موضوعی را اشتباه برداشت کند و یک مکالمه ساده به یک جنجال تبدیل شود. هرچند که فضای آنلاین آمده است تا به کار افراد سرعت دهد اما همین فضا می تواند زمان زیادی را بابت تحلیل و رمزگشایی یک پیام از ما بگیرد که می تواند انرژی بر باشد. اجازه بدهید این مورد را با یک مثال توضیح دهیم، تصور کنید به مدیر خود پیامی ارسال می کنید و در مورد تغییری که می خواهید بر روی یکی از پروژه ها دهید سوالی می پرسید. مدیر شما در برابر توضیحات کامل شما و اشتیاقی که دارید تنها پاسخ می دهد که خوب است! خب این پاسخ ساده نمی تواند به شما بگوید که الان مدیر شما دقیقا چه حسی دارد؟ خوشحال است؟ یا برایش تفاوتی ندارد؟ خیلی وقت ها نبود ارتباطات کلامی و غیر کلامی حضوری، می تواند سوتفاهم هایی را ایجاد کند.

سخن نهایی

فضای آنلاین به ما یاد می دهد که خودخواه نباشیم، قرار نیست تا دیگران ما را درک کنند بلکه قرار است ما در اکثر موارد بر وظایف خود عمل کنیم و بدانیم که هر شخصی دغدغه های خاص خود را دارد. هیچ کس نمی تواند انکار کند که آغاز کرونا و آنلاین شدن بسیاری از مشاغل آن هم بدون استفاده قبلی از آنها چقدر می تواند سخت باشد اما زندگی همین است؛ خیلی از اوقات انسان ها با اتفاقاتی روبرو می شوند که هیچ گاه فکر نمی کردند که برایشان پیش بیاید و انسانی برنده میدان است که صبر می کند و تنها بر خود تکیه می کند. منظور از تکیه کردن به خود، کمک نگرفتن از دیگران نیست بلکه به معنی خود را در اولویت قرار دادن است. آدم ها باید حرکت کنند و به جلو بروند  و اگر در راه زمین خوردند درخواست کمک کنند نه اینکه بنشینند و توقع داشته باشند تا فردی بیاید و آن ها رانجات دهد. اگر شرایط کاری آنلاین استرس شما را افزایش داده است و موجب شده احساس استیصال کنید می توانید به یک مرکز مشاوره تهران مانند کلینک انتخاب نو مراجعه کنید و از حضور درمانگران این مجموعه کمال استفاده را در جهت بهبود شرایط خود ببرید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 85
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 558
  • بازدید ماه : 1,235
  • بازدید سال : 4,797
  • بازدید کلی : 20,071