loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 62 یکشنبه 14 دی 1399 نظرات (0)

شبکه ها مجازی امروزه تبدیل به یکی از پدیده های اثر گذار بر روابط زوجین شده است که باعث مشکلاتی همچون طلاق عاطفی و طلاق حقیقی می شود . عدم فرهنگ سازی مناسب برای استفاده از این شبکه های طی تحقیقاتی که در مراکز مشاوره طلاق تهران صورت گرفته مهمترین عامل در بروز مشکلات در بین زوجین می باشد . شبکه های مجازی به دلیل دسترسی آسان ، مدیریت نا صحیح و استفاده افراطی تبدیل به یکی از جدی تهدیدات برای خانواده است که تنش های زیادی را در بین همسران ایجاد می کند . زمانی پیوند میان زوجین ضعیف باشد و یا مشکلی در بین آنها شک گرفته باشد ، شبکه های مجازی بهترین پیوند برای زوجین به جای اصلاح پیوند خود می باشد که گاهی زندگی مشترک زوجین را نابود می کند .

شایع ترین مشکلات ایجاد شده برای زوجین به وسیله شبکه های اجتماعی

-         بی اعتمادی : یکی از شایع ترین مشکلاتی که فضا های مجازی و شبکه های اجتماعی برای زوجین تا کنون ایجاد نموده بی اعتمادی می باشد . دسترسی آسان به افراد دیگر و روابط آزادانه در آن باعث شده تا بسیاری از زوجینی که به مراکز روانشناسی خوب مراجعه می کنند درباره احساس بدبینی و بی اعتمادی خود درباره استفاده شریک زندگی شان ، صحبت کنند .

-         مقایسه : افراد در شبکه های مجازی می توانند مسائل مختلف همچون شیوه زندگی و روابط خود را آنگونه که می خواهند با یکدیگر به اشتراک گذارند . بسیاری از چیز هایی که افراد درباره روابط زیبای خود با همسرشان به اشتراک می گذارند حقیقی نیست و مبتنی بر زمان خاصی می باشد . در واقع هیچ کسی دعوا ها و کشمکش هایی که در زندگی دارد را در شبکه های مجازی نشان نمی دهد اما بسیاری از افراد با دیدن تصاویر زیبا و رمانتیک زوجین و مقایسه آن با زندگی مشترک خود ، دچار سردی و دلگیری در روابط شان می گردند .

-         اعتیاد به پورنوگرافی : یکی از مسائلی که از نظر بهترین مشاور خانواده در بین زوجینی که زیاد از شبکه های مجازی استفاده می کنند ایجاد می شود ، اعتیاد به پورنوگرافی می باشد . اعتیاد به پورنوگرافی روابط جنسی زوجین را تحت تاثیر بسیار زیادی قرار می دهد و باعث سردی جنسی و طلاق عاطفی در آنها می گردد .

-         کم شدن فرصت گفتگو : در فضای امروز جامعه که بسیاری از افراد مشغله کاری زیادی دارند و هر دو زوج معمولا شاغل هستند ، فرصت کمی برای گفتگوی در بین زوجین وجود دارد که بسیاری از آنها با صرف وقت زیاد در شبکه های مجازی ، زمانی که در منزل هستند ، فرصت گفتگو ، معاشرت و تجدید پیوند های عاطفی در بین خود را از بین می برند .

-         بروز خیانت : ورود به روابط عاطفی با افراد غریبه و صحبت کردن به شکل عادی موجب پدید آمدن روابطی خارج از چهارچوب خانواده در بین زوجین می گردد که تهدیدی جدی برای بنیان خانواده به حساب می آید . در بسیاری از موارد دیده شده که زوجین خود متوجه خیانتی که در رابطه آنها در حال شکل گیری می باشد نیستند و آن را تنها یک رابطه مجازی ساده می دانند ، در حالی که به بنیان خانواده شان آسیب می زند .

چگونه تاثیر شبکه های مجازی را بر روابط خود کاهش دهیم ؟

یکی از مهمترین موضوعاتی که در مشاوره قبل از ازدواج به دختران و پسران یاد داده می شود ، مهارت های ارتباطی با یکدیگر است . وقتی زوجین توانایی بر قراری رابطه موثر با یکدیگر را داشته باشند با محدود تر کردن استفاده از این شبکه ها می توانند لذت بیشتری از حضور در کنار یکدیگر برند . گاهی کمک گرفتن از یک متخصص می تواند کار آمد باشد ، اما ما برای یاری رسانی بیشتر نمونه هایی از مهارت های ارتباطی در بین زوجین را بیان می کنیم :

1-    مهارت گفتگو : از مهمترین مهارت هایی که زوجین باید در زدگی مشترک خود از آن آگاه باشند ، مهارت گفتگو می باشد . این مهارت به زوجین آموزش می دهد در مواقع مختلف زندگی مشترک چگونه با یکدیگر تعامل بر قرار کرده و با توجه با احساسات یکدیگر بدون آسیب رساندن به هم از طریق ، توهین ، تحقیر و استفاده از نقاط ضعف هم ، با هم صحبت کنند . برای آموزش این مهارت معمولا روانشناس ابتدا از افراد می خواهند تا ابتدا درباره احساسات و شناختی که خود از حساسیت شان دارند یادداشتی تهیه کنند تا ابتدا با شناخت کامل خود رو به رو شده و سپس نسبت به ویژگی های یکدیگر آگاهی یابند .

2-    مهارت تقسیم وظایف : با توجه این که معمولا در بسیاری از خانواده ها زن و مرد هر دو شاغل هستند ، تقسیم وظایف در منزل و رسیدگی به فرزندان موضوعی بسیار با اهمیت می باشد . زوجین می توانند با توافق کردین در انجام کارهای مختلف خانه از بروز تنش و درگیری کاسته و با مشارکت با یکدیگر احساس خوبی را در بین خود ایجاد کنند .

3-    مهارت حل مسئله : نحوه بر خورد با مشکلات مختلفی که در زندگی مشترک ایجاد می شود می تواند یکی از مهارت های با ارزش در زندگی زوجین باشد . زوجین با آگاهی یافتن نسبت به این مهارت می توانند با مشکلات به شکل منطقی بر خورد کرده و نسبت به آن ابتدا آگاهی مناسبی یافته و سپس راه های حل آن را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهند . بسیاری از طلاق هایی که امروزه در بین زوجین دیده می شود به علت عدم توانایی آنها در حل مشکلات و مسائل زندگی شان است . این زوجین با سلب مسئولیت و انداختن تقصیر ها به گردن یکدیگر نه تنها مشکلات شان بر طرف نمی شود بلکه نسبت به زندگی با یکدیگر نیز دلسرد می شوند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 122
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 595
  • بازدید ماه : 1,272
  • بازدید سال : 4,834
  • بازدید کلی : 20,108