loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 59 شنبه 06 شهریور 1400 نظرات (0)

توجه به خوشحالی دیگران و اطرافیانمان لازم و ضروریست  اما توجه به حد و مرز آن نیز حائز اهمیت است . این مهربانی به چه اندازه باید باشد ؟ چقدر باید از خودمان برای شادی فرد دیگری بگذریم ؟ رضایت دیگران چقدر باید اولویت ما باشد ؟ از دید مشاور روانشناس فکر کردن مداوم به رضایت و جلب توجه دیگران برای سلامت روان مضر است .افرادی هستند که بخاطر شرایط و تجاربی که در گذشته داشتند، خوشحالی دیگران را بر خود ترجیح می دهند و آسیب هم می بینند! اما چرا با وجود فشاری که تحمل می کنند شرایط را تغییر نمی دهند؟  در ادامه به دلایلی می پردازیم که مانع از تغییر در افراد مهر طلب می شود.

یک .وحشت از "نه" گفتن

بله بیان کردن این کلمه دو حرفی برایتان سخت است و می ترسید که مخالفت شما با دیگران به ضررتان تمام شود. به جای اینکه به موقعیت و شرایط خودتان توجه کنید اولویت را به فرد دیگری می دهید . برای مثال همکاری از شما می خواهد تا شیفت کاریتان را با یکدیگر جابه جا کنید .  شما از قبل برنامه ریخته اید که در روز تعطیلتان اتاقتان را مرتب کنید ،یک فرد آگاه می تواند بگوید دوست دارم که کمکت کنم اما برای آن روزی که مد نظرت هست برنامه ایی دارم .اما جواب یک فرد مهر طلب به این درخواست چیست ؟ نادیده گرفتن برنامه شخصی خود و گول زدن خود با این دست جملات که حالا بعدا هم می توانم مرتب کنم، خیلی کار مهمی هم نیست. متوجه شدید که کاملا برنامه ریزی خود را نادیده گرفت و اولویت را به فرد دیگری داد و خود را در شرایط سختی قرار داد ؟

اما سوالی که پیش می آید این است که آیا  ما باید به  همه درخواست هایی که از ما  می شود پاسخ منفی بدهیم ؟ مطمئنا نه . ما فقط نباید با بله گفتن ،خودمان را در شرایط سختی قرار بدهیم .

دو.نشخوار فکری

مدام درگیر این موضوع هستید که دیگران در مورد  شما چه فکری می کنند ؟آیا شما را دوست دارند  ؟ آیا شما را نگه میدارند ؟ یا رهایتان می کنند ؟ اگر دیگران تصمیم بگیرند شما را دوست نداشته باشند چه می شود؟  خودتان تصمیم ندارید که خودتان را دوست داشته باشید و از خود محافظت کنید ؟

سه.کمبود اعتماد بنفس

حس می کنید از خودتان چیزی ندارید پس منتظر می مانید تا دیگران این ارزش و اعتبار را از بیرون به شما بدهند . اینگونه حس تایید و پذیرش پیدا می کنید  .ما آدمها نیاز به مقیاس داریم  ،وسیله ایی که با آن بفهیمم کجا ایستاده ایم ؟ یا انسان ارزشمندی هستیم ؟ آیا خوب هستیم ؟ زمانی که از درون حس ارزش نمی کنیم و خواسته ها و نیاز هایمان را نمی بینم نیاز داریم تا فردی از بیرون ما را ببینید و به ما بگوید که خوب هستیم . ما انسانیم و میل به بقا و جاودانگی داریم ،اگر خودمان ،خودمان را انکار کنیم دلیل بر این  نمی شود که از بقیه نخواهیم تا ما را ببینند. از دیدگاه بهترین روانشناس خانواده ، ندیدن نیازهای اکنون ما ، به معنی نادیده گرفتن نیازهای گذشته ما از سمت مراقبمان بوده است .

چهار.عذر خواهی های مکرر

عذر خواهی می کنید چرا که نمی خواهید دیگران دوستتان نداشته باشند . تا به حال از این دید به موضوع نگاه کرده اید که اگر بابت هر چیزی که حتی نقشی در آن نداشته ایم عذرخواهی کنیم منفعتش آن است که دست کم  اوضاع را تحت کنترل داریم .

پنج.اضطراب و استرس مداوم

محبت و جلب رضایت دیگران حد و مرزی دارد. فرض کنید شما بر اساس اولویت و ارزشهای خودتان  به درخواست های دیگران پاسخ می دهید . بعد از کمک به آنها چه حسی دارید ؟ به طور معمول باید خوشحال باشید چون باری را از دوش دیگری برداشته اید ،اما زمانی که تمام زندگیتان جلب رضایت دیگران است طبق گزارشات یک مرکز روانشناسی تهرانی مدام حس خستگی و استیصال می کنید که می تواند برای سلامتی شما مضر و مخرب باشد .

شش.عصبانیت و استیصال

زمانی که کاری را از روی اجبار انجام می دهید ، به این دلیل که تنها حس می کنید که باید انجام بدهید، احساس ناامیدی می کنید و تکرار مداوم این چرخه شما را عصبانی می کنید، زیرا فشار را از روی فرد دیگری برداشته اید و حالا خود زیر آن فشار قرار گرفته اید . برای خود احساس تاسف می کنید و برای سرپوش گذاشتن بر این حس بد ،ممکن است حس های دیگری را تجربه کنید .فرض کنید از اینکه مدام به درخواست های دیگران با لبخند و مثبت واکنش نشان می دهید خسته اید . بنظرتان لبخند رضایت دیگران آنقدرها هم ارزش ندارد پس به حال خود تاسف می خورید . برای آرام کردن آنی خودتان شروع می کنید به پرخوری عصبی . دوباره از این عدم کنترل آزرده خاطر می شوید و در نتیجه حس بی ارزشی پیدا  می کنید و دوباره از خودتان عصبی می شوید .

یک مطالعه نشان داده است افرادی که نمی توانند دست از جلب رضایت دیگران بردارند به پرخوری عصبی دچار میشوند.

مواردی که در بالا گفته شد دفاع های ما هستند برای مقابله با ترسی که در عمق وجودمان رخنه کرد است و حس می کنیم توان مقابله با آن را نداریم .پس به صورت ناهشیار با ایجاد اضطراب ،استرس و عصبانیت چشمانمان را بر روی علت این واکنش ها میبندیم .اگر به قدر کافی خسته شدید و حس می کنید جلب رضایت دیگران بر سلامت روانی شما اثر منفی گذاشته است و می خواهید تا زمان و انرژیتان را به جای خوشحالی دیگران برای خوشحالی خودتان صرف کنید می توانید از یک روانشناس کمک بگیرید . اگر شرایط مراجعه حضوری را ندارید، می توانید در کلینیک انتخاب نو ،پس از تعیین وقت قبلی ،مشاوره تلفنی داشته باشید و  تلفن روانشناسان را دریافت و با شروع جلساتتان ، برای مواجهه با خود و احساساتتان قدمی بردارید.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 107
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 580
  • بازدید ماه : 1,257
  • بازدید سال : 4,819
  • بازدید کلی : 20,093