loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 59 شنبه 16 مهر 1401 نظرات (0)

PTSD یا اختلال پس از سانحه، می تواند احساس خطر و خاطرات دردناک را در شما ایجاد کند. اما با مهارت‌های مقابله‌ای جدید، می‌توانید دوباره احساس امنیت کنید و از آسیب عبور کنید. پس از یک تجربه آسیب زا، براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده طبیعی است که احساس ترس، غم، اضطراب و قطع ارتباط کنید. اما اگر ناراحتی از بین نرود، ممکن است از اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) رنج ببرید. اختلال پس از سانحه، می تواند به دنبال هر رویدادی که شما را نسبت به امنیت خودتان تهدید کند؛ ایجاد شود. اکثر مردم PTSD را با سربازان یا زخم‌های جنگی مرتبط می‌دانند و جنگ نظامی شایع‌ترین علت در مردان است. اما هر رویداد یا مجموعه ای از رویدادها که شما را با احساس ناامیدی و درماندگی غرق می کند و شما را از نظر عاطفی متلاشی می کند، می تواند باعث PTSD شود - به خصوص اگر رویداد غیرقابل پیش بینی و غیر قابل کنترل باشد.

 PTSD می تواند افرادی را که شخصاً این رویداد آسیب زا را تجربه می کنند، کسانی که شاهد این رویداد هستند، یا کسانی که از آن تاثیر می گیرند، مانند کارکنان اورژانس و افسران مجری قانون، تحت تاثیر قرار دهد. حتی ممکن است در دوستان یا اعضای خانواده کسانی که دچار آسیب واقعی شده اند نیز رخ دهد. علت PTSD شما هرچه که باشد، با جستجوی درمان، کمک گرفتن و توسعه مهارت های مقابله ای جدید، می توانید یاد بگیرید که علائم خود را مدیریت کنید، خاطرات دردناک را کاهش دهید و به زندگی خود ادامه دهید.

چه چیزی باعث PTSD می شود؟

هنگامی که یک رویداد استرس زا را تجربه می کنید، سیستم عصبی شما با پاسخ جنگ یا گریز واکنش نشان می دهد. ضربان قلب شما سریع تر، فشار خون شما افزایش می یابد و ماهیچه های شما سفت می شوند و قدرت و سرعت واکنش شما افزایش می یابد. هنگامی که خطر برطرف شد، سیستم عصبی بدن شما را آرام می کند، ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش می دهد و به حالت عادی خود باز می گردد.

اختلال پس از سانحه چه زمانی رخ می دهد؟

PTSD زمانی رخ می دهد که شما در موقعیتی استرس بیش از حد را تجربه کنید. حتی اگر خطر از بین رفته است، سیستم عصبی شما "گیر" کرده است، نمی تواند به حالت عادی تعادل خود بازگردد و شما نمی توانید از رویداد حرکت کنید.

PTSD در مقابل یک پاسخ طبیعی به رویدادهای آسیب زا

به دنبال یک رویداد آسیب زا مانند یک بلای طبیعی، تصادف رانندگی، حمله تروریستی یا حمله، تقریباً همه حداقل برخی از علائم PTSD را تجربه می کنند. وقتی احساس امنیت و اعتماد شما از بین می رود، طبیعی است که احساس عدم تعادل، قطع ارتباط یا بی حسی کنید. بسیار معمول است که رویاهای بد می بینید، احساس ترس می کنید، و فکر کردن به آنچه اتفاق افتاده برایتان دشوار است. اینها واکنش های طبیعی به رویدادهای غیرعادی هستند.با این حال، براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور ازدواج برای اکثر افراد، این علائم کوتاه مدت هستند. ممکن است چندین روز یا حتی چند هفته طول بکشد، اما به تدریج بلند می شوند. اما اگر به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا هستید، علائم کاهش نمی‌یابد و هر روز کمی بهتر نمی‌شوید. در واقع، ممکن است شروع به احساس بدتر کنید.

علائم و نشانه های PTSD

PTSD از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا سیستم عصبی و تحمل هر فرد در برابر استرس کمی متفاوت است. در حالی که احتمال بروز علائم PTSD در ساعات یا روزهای پس از یک رویداد آسیب زا وجود دارد، گاهی اوقات ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا ظاهر شوند. گاهی اوقات علائم ظاهراً غیرمعمول ظاهر می شوند. در مواقع دیگر، آنها توسط چیزی تحریک می شوند که شما را به یاد رویداد آسیب زا اصلی می اندازد، مانند یک صدا، یک تصویر، کلمات خاص یا یک بو.

در حالی که همه افراد PTSD را متفاوت تجربه می کنند، چهار نوع اصلی از علائم وجود دارد.

*تجربه مجدد رویداد آسیب زا از طریق خاطرات مزاحم، فلاش بک ها، کابوس ها، یا واکنش های شدید ذهنی یا جسمی در هنگام یادآوری تروما.

*اجتناب و بی حسی، مانند اجتناب از هر چیزی که شما را به یاد ضربه می اندازد، ناتوانی در به خاطر سپردن جنبه هایی از مصیبت، از دست دادن علاقه به فعالیت ها و به طور کلی زندگی، احساس بی حسی عاطفی و جدا شدن از دیگران و احساس آینده ای محدود.

*برانگیختگی بیش از حد، از جمله مشکلات خواب، تحریک پذیری، هوشیاری بیش از حد (در حالت "هشدار قرمز" دائمی)، احساس پرش یا به راحتی مبهوت، طغیان خشم، و رفتار پرخاشگرانه، خود ویرانگر یا بی پروا.

*افکار و خلق و خوی منفی مانند احساس بیگانگی و تنهایی، مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن، افسردگی و ناامیدی، احساس بی اعتمادی و خیانت، و احساس گناه، شرم یا سرزنش خود تغییر می کند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به کلینیک روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. داشتن یک تراپی خوب یکی از مواردی است که می تواند شما را چندین قدم در زندگی جلو بیاندازد و موجب ترقی شما در تمام ابعاد زندگی شود. درمان زمان می برد و با خود مهربان باشید چرا که مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته اید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 119
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 592
  • بازدید ماه : 1,269
  • بازدید سال : 4,831
  • بازدید کلی : 20,105