loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 37 جمعه 01 مهر 1401 نظرات (0)

موضوع الکل در جامعه امروزی که سرشار از استرس و اضطراب است، موضوع مهم است. زنان به طور معمولا نسبت به مردان، مصرف کمتری از الکل دارند، علائم بیشتری نشان می دهند. از لحاظ تاریخی و براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناس خوب زنان نسبت به مردان، احساس شرمندگی بیشتری نسبت به نوشیدن الکل داشته اند، اما به نظر می رسد که در میان زنان جوان تر، این انگ و حس شرم ممکن است در حال محو شدن باشد. در حالی که مردان هنوز بیشتر احتمال دارد که مشروب بنوشند و پرخوری کنند، زنان بیشتر و بیشتر از گذشته مشروب می نوشند. بر اساس داده‌های یک نظرسنجی از تقریباً 18000 دانشجوی کالج در سراسر ایالات متحده، تقریباً از هر سه دانشجوی دختر یک نفر مشروب الکلی می‌نوشد (مصرف چهار یا بیشتر نوشیدنی پشت سر هم، اغلب متوالی).

علاوه بر این:

میزان مشروبات الکلی در کالج‌های کاملا زنانه بین سال‌های 1993 و 2001 بیش از دو برابر شد.

در حالی که بیشتر مردان دانشگاهی به الکل وابسته هستند، زنان بیش از نیمی از سوءمصرف کنندگان الکل در بین دانشجویان کالج را تشکیل می دهند.

این روندها نگران کننده هستند، با توجه به اینکه نوشیدن زیاد الکل نه تنها خطرات سلامتی را برای مردان و زنان به همراه دارد، بلکه احتمال فعالیت جنسی ناخواسته و برنامه ریزی نشده را نیز افزایش می دهد. زنان در معرض خطر باردار شدن هستند و هم مردان و هم زنان در خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی هستند.

عبور از خط مشروبات الکلی خطرناک آسان است

به یاد داشته باشید: محتوای الکل آبجوها، شراب‌ها و مشروبات الکلی مقطر مختلف می‌تواند متفاوت باشد و یک نوشیدنی مخلوط ممکن است در واقع حاوی تقریباً دو نوشیدنی استاندارد باشد. مخصوصاً برای زنان، مرز بسیار باریکی بین نوشیدنی سالم و مضر وجود دارد؛  مرزی که عبور از آن آسان است.

اثری که مشروبات الکی می تواند داشته باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد:

وزن و سلامت

ساختار ژنتیکی شخصی و سابقه خانوادگی

سن

برخی از کارشناسان بر این باورند که زنانی که حتی یک نوشیدنی الکلی در روز می نوشند ممکن است خود را در معرض خطر افزایش مشکلات سلامتی قرار دهند. برای زنان باردار، هیچ مقدار الکل بی خطر تلقی نمی شود. از آنجایی که زنان راحت‌تر از مردان به الکل معتاد می‌شوند، نوشیدن الکل حتی در حد متوسط ​​می‌تواند لغزنده باشد. این به ویژه برای زنان مسن صادق است. در واقع، حدود نیمی از موارد اعتیاد به الکل در زنان بعد از 59 سالگی شروع می شود. مطمئناً هیچ کس نباید برای داشتن سلامتی خود را ملزم به شروع نوشیدن کند. راه های زیادی برای محافظت از سلامتی شما وجود دارد، مانند ورزش منظم، رژیم غذایی مغذی، کنترل وزن و سیگار نکشید.

الکل به روش های منحصر به فردی بر زنان تأثیر می گذارد

بدن زن الکل را کندتر از بدن مرد پردازش می کند. یک نوشیدنی برای یک زن تقریباً دو برابر یک نوشیدنی برای یک مرد تأثیر دارد.

چرا زنان به اثرات الکل حساس تر هستند؟

چندین عامل بیولوژیکی زنان را نسبت به مردان بیشتر در برابر اثرات الکل آسیب پذیر می کند.

*چربی بدن زنان معمولاً وزن کمتری نسبت به مردان دارند و بدن زنان حاوی آب کمتر و بافت چربی بیشتری نسبت به بدن مردان است. از آنجایی که چربی الکل را حفظ می کند در حالی که آب آن را رقیق می کند، الکل برای مدت طولانی تری در بدن زن در غلظت های بالاتر باقی می ماند و مغز و سایر اندام های او را در معرض الکل بیشتری قرار می دهد.

*آنزیم های زنان دارای سطوح کمتری از دو آنزیم الکل دهیدروژناز و آلدهید دهیدروژناز هستند که الکل را در معده و کبد متابولیزه (تجزیه) می کنند. در نتیجه زنان بیشتر از مردان الکل را وارد جریان خون خود می کنند.

* تغییرات در سطح هورمون در طول چرخه قاعدگی ممکن است بر نحوه متابولیسم الکل توسط زن نیز تأثیر بگذارد.

این عوامل بیولوژیکی توضیح می‌دهند که چرا زنان پس از نوشیدن کمتر الکل مست می‌شوند و پس از نوشیدن مقادیر کمتر و برای سال‌های کمتر نسبت به مردان، بیشتر دچار عواقب نامطلوب می‌شوند.

سوء استفاده جنسی و جسمی خطر را افزایش می دهد

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور قبل ازدواج و مطالعات، شواهد نشان می دهد که آزار جنسی یا جسمی در دوران کودکی ممکن است هم مردان و هم زنان را مستعد مشکلات الکل و مواد مخدر در بزرگسالی کند. از آنجایی که زنان بیشتر قربانی آزار جنسی در دوران کودکی می شوند، به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می گیرند. تحقیقات نشان می دهد که:

*زنانی که در کودکی مورد آزار جسمی یا جنسی قرار گرفته‌اند، به احتمال زیاد مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، مشکلات مرتبط با الکل دارند یا به الکل وابسته می‌شوند.

*به نظر می رسد آزار جسمی در دوران بزرگسالی، که زنان بیشتر از مردان از آن رنج می برند، خطر مصرف و سوء مصرف الکل را در زنان افزایش می دهد.

*الکل یکی از عوامل اصلی خشونت علیه زنان است که در سه مورد از هر چهار مورد تجاوز و تقریباً همان درصد از حوادث خشونت خانگی نقش دارد.

*احتمال سوءمصرف الکل در زنان با سابقه خانوادگی سوء مصرف الکل بیشتر از مردان با سابقه مشابه است.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به کلینیک روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های بسیار خوب در این زمینه مرکز مشاوره انتخاب نو است. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. اعتیاد به هر چیز اشتباهی می تواند زندگی آدمی را دستخوش مشکلات بزرگی کند، پس حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 534
  • بازدید ماه : 1,211
  • بازدید سال : 4,773
  • بازدید کلی : 20,047