loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 124 شنبه 09 آذر 1398 نظرات (0)

مسائل اقتصادی همواره یکی از مهمترین موضوعات در زندگی افراد را تشکیل می داده که بسیاری از فشار های روحی و روانی به آن بستگی دارد . در کلینیک مشاوره روانشناسی بسیاری از افراد به دلیل فشار های اقتصادی دچار افسردگی ، استرس و اضطراب گشته اند نیاز به درمان روانشناسی را احساس می کنند و این در صورتی می باشد که شرایط بد اقتصادی باعث می شود بسیاری حتی توانایی مالی برای مراجعه به روانشناس و درمان را نداشته و زندگی خود و خانواده آنها تحت تاثیر عمیق قرار گیرد . بسیاری از افرادی که در زندگی خانوادگی خود دچار مشکلات عدیده ای هستند ، ریشه روانی مشکلات آنها به عدم تامین خانواده باز گشته که یا تحت فشار استرس و اضطراب قرار دارند و یا به دلیل مشغله زیاد از رسیدگی به همسر و فرزندان باز مانده و مسائلی همچون خیانت ، اعتیاد و مشکلات این چنینی را در خانواده ایجاد می کند .

تاثیر مشکلات اقتصادی بر ازدواج جوانان از نظر مشاوره ازدواج

تشکیل خانواده نیاز به آمادگی های مختلفی برای جوانان دارد ، بلوغ فکری ، بلوغ اجتماعی و بلوغ مالی از اساسی ترین نیاز های افراد برای شروع یک زندگی مشترک می باشد . بلوغ فکری و بلوغ اجتماعی نسبت به تربیت خانواده و مسائل فرهنگی قابل بررسی و بلوغ اجتماعی به نحوه برخورد افراد و حضور آنها در اجتماع بستگی دارد ، اما بلوغ مالی به شرایط اقتصادی افراد باز می گردد . در دوره های گذشته ملاک انتخاب دختران برای ازدواج استقلال مالی کامل پسران بوده اما امروزه بدون حمایت خانواده ها و معمولا شاغل بودن هر دو زوج شرایط اقتصادی خوبی برای زوجین وجود ندارد . این موضوعات باعث مشکلات فراوانی در زندگی زوجین می شود که به برخی از آنها اشاره می کنیم :

-         حمایت های مالی خانواده دختر و پسر باعث می شود تا خانواده ها به خود اجازه دخالت در کوچکترین مسائل زوجین را داده و آنها دچار اختلافات فراوان و عدم استقلال فکری برای زندگی خود کند .

-         شاغل بودن زنان باعث فشار بیش از اندازه به آنها و عدم رسیدگی به امور منزل و نارضایتی مردان شده و در بسیاری از موارد بدون در نظر گرفتن تلاش زنان برای حفظ زندگی زناشویی به تخریب آنها پرداخته و باعث آشفتگی های روحی و تنش های بسیاری در زندگی خود می شوند .

-         اشتغال هر دو زوج باعث عدم رسیدگی و گذراندن وقت با یکدیگر و فرزندان شده و طلاق های عاطفی از همین نقطه شکل می گیرد .

به غیر از مواردی که عنوان کردیم مشاوره خانواده یکی از دلایل مهم عدم تمایل به ازدواج در جوانان را مشکلات اقتصادی می دانند . فشار های اقتصادی باعث ترس جوانان از قبول مسئولیت ، زندگی مشترک شده و آنها را به سمت روابط خارج از ازدواج تشویق می نماید . این مسئله باعث افزایش فساد در جامعه و مشکلات زیادی برای جوانان می شود . پسری که شرایط ازدواج نداشته برای رفع نیاز های روانی و جسمی خود وارد روابط دوستی بدون تعهد بوده و در این روابط مشکلات زیادی برای خود و طرف مقابل ایجاد می کند . با توجه به سنتی بودن فرهنگ کشورمان این روابط باعث آسیب های جدی بر احساسات آنها و آسیب های روانی شده و ادامه زندگی را برای آنها سخت تر می کند .

افسردگی ، اضطراب و استرس وابسته به شرایط اقتصادی

عدم توانایی در رسیدن به خواسته های مالی و رفع نیاز های خود و خانواده باعث ایجاد افسردگی و نا امیدی افراد در جامعه می باشد . افسردگی نوعی اختلال روانی می باشد که نشانه هایی هم چون : بی حالی ، نا امیدی ، بی اشتهایی و کم خوابی را در بر می گیرد . جامعه ای که دچار افسردگی باشد بازدهی خوبی در مسائل مختلف همچون پیشرفت علمی و اقتصادی نداشته و این چرخه به شکل های مختلف بر روان افراد تاثیر گذاشته و آنها را از داشتن یک زندگی آرام دور می سازد .

اضطراب و استرس یکی دیگر از مسائلی می باشد که افراد در شرایط بد اقتصادی به آن دچار می شود . نگرانی درباره معیشت و رفع نیاز های اولیه افراد را دچار استرسی کرده گاها آنها را از زندگی عادی باز می دارد . استرس به شکل طبیعی در زندگی همه افراد وجود دارد و در بسیاری از موارد نیز باعث می شود تا افراد به مراقبت از شرایط جسمی و روانی خود بپردازند به این نوع استرس ، استرس اولیه گفته می شود که به شکلی برای زندگی همه افراد ضروری است اما در مواردی نیز این استرس و اضطراب باعث متوقف شدن افراد در زندگی فردی و اجتماعی آنها می شود . این استرس که استرس ثانویه نام دارد برای زندگی افراد بسیار آسیب رسان بوده و نیاز به درمان استرس و اضطراب را در یک مرکز مشاور خوب افزایش می دهد .

مشکلات اقتصادی در قشر های مختلف جامعه تاثیرات متفاوتی دارد . در قشر ضعیف جامعه مشکلات اقتصادی باعث افزایش میزان جرم و جنایت شده و تمایل به مصرف مواد مخدر برای رفع آشفتگی های روحی را در آنها بالا می برد . اما متاسفانه وضعیت معیشیت در از این خانواده ها مانع از آن است که این افراد به متخصص روانشناس برای رفع مشکلات روانی مراجعه کرده و جامعه را دچار نوعی آسیب اجتماعی می گرداند . این چرخه در صورت ادامه مشکلات اقتصادی در جوامع جهان سوم باعث فرار افراد از کشور و یا بالا رفتن آمار طلاق ، اعتیاد و خیانت می شود و جامعه را به سمت انحطاط می کشاند.

نویسنده : غزاله البهشتی

 تلفن : 22593216 22795735

 

آدرس : قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه 3 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 514
  • بازدید ماه : 1,191
  • بازدید سال : 4,753
  • بازدید کلی : 20,027