loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 58 سه شنبه 09 آذر 1400 نظرات (0)

هر انسانی هر روزه با تصمیم ها و انتخاب های زیادی روبرو می شود که می توانند در آینده موجب پشیمانی و حتی خوشحالی او شود. هیچ چیز از قبل؛ قابل پیش بینی نیست و این زیبایی زندگی را نشان می دهد. انسان ها محکوم به آزادی هستند و همین آزادی است که آنها را می ترساند. آدم ها بر اساس نظر مشاور روانشناس آزادند تصمیم بگیرند یا اینکه تصمیم نگیرند، در هر حال هر دو این حالات انتخاب خودشان بوده است. گاهی وقت ها با مرور گذشته و رابطه هایمان "ای کاش" های زیادی به ذهنمان خطور می کند و آرزو  می کنیم که کاش اتفاقات جور دیگری رقم می خورد. اما گویی این نکته را فراموش کرده ایم که مهم ترین عاملی که ما را متوجه اشتباهمان کرده است زمان است. در غیر اینصورت ما هنوز در همان رابطه یا موقعیت آسیب زننده بودیم. با گذر زمان گویی پازل ذهنی ما تکمیل می شود و ما متوجه می شویم که آیا تصمیم درستی گرفته ایم یا خیر؟

ما برای شناخت خود به زمان نیاز داریم نه سرزنش!

در پاراگراف بالا به این موضوع اشاره کردیم که دلیلی برای پشیمانی وجود ندارد زیرا هر انسانی با گذر زمان متوجه می شود که آیا تصمیم درستی گرفته است یا خیر؟ با سرزنش کردن کردن و مدام جستجو کردن دلیلی برای مقصر جلوه دادن خود یا ای کاش گویان؛ توجه می کنید که تجربیات خود را زیر سوال می برید و آنها را بی ارزش می کنید؟ تجربیات زندگی شما جزئی از شما هستند؛ شما رشد می کنید؛ عوض می شوید و تغییر عقیده می دهید اما قرار نیست با هر تغییر به جای خوشحالی، کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرید و به این فکر کنید که چه قدر اشتباهات عجیب و غریب داشتید! هر انسانی برای شناخت بیشتر خود و انتخاب های درست، به زمان نیاز دارد تا با کمک آن بیشتر و بیشتر خود را بشناسد و با توجه به آنها تصمیماتی که برای او درست است را بگیرد. تجربیات و روابط عاطفی ما ارزشمند هستند و بر اساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره قبل ازدواج هر چه قدر آنها قوی تر باشند و نقش بیشتری بر روان ما داشته باشند، به تبع به زمان بیشتری نیاز هست که نبود آنها و از هم پاشیدن آنها را درک کنیم.

آیا روزی می رسد که دیگر حسرت نخورم؟

فراموش نکنید که هر چیزی زمانی دارد و برای پذیرش؛ اولین مرحله احساس آمادگی است. تصور کنید که شما قبلا در رابطه ای بوده اید که از همه جهات از شما سو استفاده شده است. شما تا زمانی که درک نکنید که ارزشمند هستید و آن دلایلی که موجب شده اجازه دهید فردی به شما آسیب بزند را پیدا و تحلیل نکنید؛ طبیعتا مدام حسرت می خورید و در بدترین حالت شاید دلتان بخواهد به آن رابطه برگردید! شاید چون می ترسید که نکنه این شما هستید که خیلی سخت گیر هستید و این مسائل در تمام روابط احساسی وجود دارد! برای نرمال کردن اوضاع، باید تلاش کنیم تا هر چه زودتر با واقعیت دنیای خارج آشنا شویم نه آن دنیایی که در ذهن ما جای دارد و نتیجه تربیت والدین و نزدیکان ما است. واقع بینانه دیدن دنیا به ما جسارت می دهد. می فهمیم که هر آدمی حق زندگی دارد. می فهمیم که دنیا عادلانه نیست و هیچ کس قرار نیست برای خوشحالی ما کاری بکند بجز خودمان. اما ما می توانیم برای خوشحالی دیگران قدم برداریم و هزاران قانون دیگر که شاد دلسرد کننده باشند اما باعث می شود تا از خواب بلند بشیم و اجازه بدیم تا اول به خودمان اعتماد کنیم سپس به دیگری!

مدام حسرت می خورم اما هیچ کاری نمی کنم!

آن چیزی که به انسان می گوید که در مسیر اشتباهی قدم گذاشته است "اتفاقات" هستند. اتفاق ها مانند شواهد عمل می کنند و مانند یک کارآگاه، ما را متوجه می کنند که یک جای کار ایراد دارد و اصولا در چنین شرایطی است که آدمها تصمیم می گیرند که مسیر را تغییر دهند یا اینکه منفعلانه به حسرتهای خود مشغول باشند. اگر شما راه دوم را انتخاب کرده اید و نمی دانید که چطور از این شرایط رها شوید، مطمئنا نیاز به یک کمک حرفه دارید. برای اینکه متوجه شوید که چرا با وجود شواهدی که هر روز به شما می گویند که در مسیر اشتباهی هستید باز هم با حسرت و ای کاش به آن ادامه می دهید، خوب است تا به بهترین مرکز مشاوره روانشناسی مانند کلینیک انتخاب نو مراجعه کنید و با کمک درمانگران حاذق این مجموعه با خود و ترسهایتان بیش از قبل آشنا شوید.

با حسرت ها و ای کاش هایمان چه کنیم؟

شاید وقتی که صبح ها از خواب بیدار می شوید به جای آنکه خوشحال باشید، از روز و فرصت جدیدی که در اختیار شما قرار داده شده است؛ به علت تلخی و حسرتهایی که با آنها دنیا را برای خود تیره کرده اید این روشنایی و فرصت را نبینید. اگر به خود و این احساسات بی توجه باشید، این غم را می توانید تبدیل به افسردگی کنید. اما اگر دقیق تر به این موضوع نگاه کنید، این غم را می توان بخش دیگری از خودمان ببینم که مدتهاست به آن بی توجه بوده ایم. شاید این حسرت، همان بعدی از ماست که همیشه انکارش کرده ایم و به ما گفته اند که لیاقت خوبی و حال خوش را نداریم. برای مثال اگر شما رابطه جنسی را تجربه کرده اید که تنها از شما استفاده ابزاری شده است. براساس نظر سکس تراپیست به جای غم به این فکر کنید که چه چیزی در شما مانع از داشتن یک رابطه جنسی خوب بوده است؟ چه چیزی در شما این حق را  نمی دهد که سکس را با فردی تجربه کنید که قدر شما را خوب می داند و به شما عشق می دهد؟ با فکر کردن به این سوالات، می توان به جای غم، انرژی مضاعفی برای درک و پذیرفتن تجربیات زندگی پیدا کرد. در آخر، حواستان باشد که همین غم ها و ناکامی ها هستند که باعث می شوند تمام ما فرصت ابراز و بودن داشته باشد. پس آنها را قدر بدانید و به مسیر زندگی با تمام قوا ادامه دهید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 41
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 381
  • بازدید سال : 3,943
  • بازدید کلی : 19,217