loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 52 سه شنبه 09 فروردین 1401 نظرات (0)

کودکان براساس نظر جان لاک، همچون لوحی سفید پا بر عرصه زندگی می گذارند و براساس بازخوردی که مراقبان و اطرافیان خود می گیرند خود را توصیف می کنند. گاهی وقت ها یک حرف اشتباه، یک واکنش نادرست، یک نگاه سرد به یک کودک، نه تنها کودکی او را تحت شعاع قرار می دهد بلکه براساس نظر مشاور روانشناس و تحقیقات، بزرگسالی او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. البته که خلق و خو و شخصیت کودک نیز بر این موضوع اثر گذار است. کودکی که دارای روحیه ظریف تری است طبیعتا بیشتر از کودکی که دارای روحیه سخت تری است بیشتر آسیب می بیند. به علت مهم بودن این موضوع قصد داریم تا به چند واژه بپردازیم که ممکن است در زمان کودکی شنیده باشید اما آنها شما را توصیف نمی کنند. البته بهتر از قبل از پرداختن به این موضوع ابتدا ببینیم که نظریه دلبستگی چیست!

نظریه دلبستگی چیست؟

در زمان جنگ، سازمان بهداشت جهانی بعد از جنگ جهانی دوم مأموریتی مهم و بسیار ویژه را بر عهده جان بالبی، روانشناس و روانکاو انگلیسی، واگذار کرد تا وضعیت روانی کودکان بی‌خانمان و آواره‌ی پس از جنگ را بررسی کند. جان بالبی که آن زمان ۴۲ ساله بود، مدتی به صورت متمرکز بر روی این پروژه کار کرد و بعد ها در نتیجه این تحقیقات متوجه چهار سبک دلبستگی متفاوت در این افراد شد. جان بالبی به مفهوم پیوند عاطفی یا دلبستگی توجه ویژه ای داشت و اعتقاد داشت این موضوع یک نیاز غریزی در انسان است و هر انسانی برای بقا و رشد سالم نیاز دارد تا احساس تعلق کند و رابطه ای سالم با مراقبان خود بسازد. البته این موضوع هنوز که هنوز است توسط متخصص مشاوره خانواده و بزرگان مورد تایید است و کاملا به ثبات رسیده است که رابطه مراقب و کودک تا چه حد می تواند مهم باشد.

اگر شما نیز در کودکی این جملات را شنیده اید، بدانید که واقعیت ندارد و حتما از یک درمانگر حرفه ای کمک بگیرید!

یک) تو بچه بدی هستی!

دو) تو بچه سختی هستی و به راحتی نمیشه بهت نزدیک شد! هر کودکی دارای یک خلق و خوی ویژه است و این موضوع تنها ویژگی اون کودک است نه تمام هویت او! اگر از رفتاری خوشمان نمی آید، حواسمان باشد که آن رفتار خاص را مد نظر قرار بدهیم نه اینکه کل هویت و شخصیت آن کودک را مورد حمله قرار بدهیم.

سه) تو بچه پرخاشگری هستی! اگر کودکی نمی داند که چطور واکنش نشان دهد، به عنوان والد وظیفه داریم تا او را به سمت صحیح و درست هدایت کنیم. کودک قرار است با تعلیم و تربیت شخصیت خود را بسازد نه اینه به صورت خودکار تشخیص دهد که چه کاری درست و چه کاری غلط است.

چهار) تو همه چیز رو سخت میگیری!

پنج) تو کابوسی! تربیت کودک کار آسانی نیست و نیاز به تلاش و ممارست دارد. برای همین بهتر است قبل از اینکه با جملاتی مثل تو یه کابوسی یا عجب اشتباهی کردم که بچه دار شدم ببینید که می تونید با سختی های این مسیر کنار بیایید؟

شش) تو یه اشتباه بودی! شما شما پدر و مادر اشتباهی برای یک فرزند معصوم هستید. تا به حال از این طرف به موضوع نگاه کرده بودید؟

هفت) تو بچه منفعلی هستی:

هشت) همش به من چسبیدی و نمی تونی خودت تنهایی کاری رو انجام بدی: براساس نظر مشاوران قبل ازدواج و روانشناسان، کودکان براساس برخوردی که والدین با آنها دارند نسبت به اتفاقات واکنش نشان می دهند. اگر شما در کودکی فردی بودید که مدام متکی به والدین خود بودید به این دلیل بوده است که احساس امنیت نداشتید و فکر می کردید که بدون حضور والدین تان نمی توانید از پس مشکلات بر بیاید.

نه) تو بچه لوسی هستی!

ده) تو احمقی!

یازده) خسته ام کردی و واقعا سرکشی!

دوازده) انگار مخت به جایی خورده، چطوری اینطوری رفتار می کنی؟

سخن پایانی:

امیدواریم که مقاله بالا برای شما کمک کننده باشد و موجب شوند تا بیشتر از قبل نسبت به خود آگاهی و اعتماد پیدا کنید و با بصیرت یک زندگی عاقلانه و سالم را پیش ببرید. جدا از مقاله  بالا که می تواند بسیار کمک کننده باشد و اطلاعات خوبی در این مورد به شما بدهد، اگر هم اکنون در جایگاهی هستید که باورهای اشتباهی که بزرگان در ذهن شما ایجاد کرده اند نقش مهمی بر تصمیمات شما ایفا می کنند بدانید که یکی از بهترین و امن ترین کارهایی که می توانید انجام دهید، مراجعه به یک مرکز مشاوره خوب است تا با کمک درمانگرانی حرفه ای، زندگی خود را به پیش ببرید. فراموش نکنید که رابطه خوب ساختنی است و با کمک یک درمانگر حرفه ای می توانید رابطه ای را تجربه کنید که لیاقت آن را دارید و با آن احساس امنیت می کنید. البته حواس تان باشد که زندگی قرار نیست سهل وآسان باشد و هیچگاه هم آسان نبوده، اما اگر عمیق شویم و ببینیم که پشت هر اتفاق چه پیامی برای ما وجود دارد می توان این مسیر را با احساسات و هیجانات خوشایندتری ادامه داد و درسهایی جاودانه از آن گرفت. اگر می بینید اتفاقی مکررا در حال تکرار شدن است، کمی صبر کنید و ببینید چرا مدام احساساتی را تجربه می کنید که خواهان آن نیستید! نترسید و اجازه دهید که زندگی را واقعا زیست کنید و بودن خویش را احساس کنید چرا که این موضوع  اصلی ترین هدف شما از زندگی است. هر اتفاقی به علت دلیلی مشخصی در زندگی شما رخ داده است پس به حوادث و مشکلات به چشم یک راهنما که می تواند شما را به سمت زندگی محبوب تان هدایت کند، نگاه کنید و از مبهم بودن مسیر نترسید و به خود اعتماد کنید. یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی، مرکز مشاوره انتخاب نو است که با مدیریت خانم دکتر نسرین باقری و آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 509
  • بازدید ماه : 1,186
  • بازدید سال : 4,748
  • بازدید کلی : 20,022