loading...
مرکز مشاوره
پریا موسوی بازدید : 50 سه شنبه 14 شهریور 1402 نظرات (0)

بررسی ها نشان می دهد که طلاق و جدایی والدین از عمده ترین علل بیماری های روانی کودکان است. یکی از اختلالات رفتاری رایج در میان کودکان، پرخاشگری ناشی از طلاق والدین آنهاست. تحقیقات کلینیک روانشناسی نشان می دهد امر طلاق برای کودکان بسیار فاجعه است و بیشتر متوجه کودکان خانواده است که به محبت و گرمی خانواده و آن فضا نیاز دارند تا پناهگاه خود بدانند. طلاق پدر و مادر کودک را به اختلال عاطفی و رفتاری دچار می کند و در مواردی قدرت اندیشه و اراده را از او می گیرد و درکل او را به میزان زیادی او را پریشان می کند.

آمار جدایی در تحقیقات مشاوره ازدواج نشان می دهد که رو به افزایش است و به والدین و کودکان تاثیر می گذارد . طلاق و جدایی به خشم منجر می شود و تعداد خانواده های تک سر پرست نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است . بزرگ کردن بچه ها با کوهی از مسئولیت های موجود که همه بزرگسالان در این دنیای سخت با آن رو به رو هستند و حتی پدر و مادر هایی که از ارتباطات قبلی خود فرزندی دارند ، همدیگر را می یابند و خانواده های جدید تشکیل می دهند و این خانواده های ترکیبی با چالش هایی بسیار و احساساتی شدید تر مواجه هستند

قسمت اعظم خشم و عصبانیت حاصل از طلاق را در کودکان مشاهده می کنیم و در نتیجه پدر و مادری که از هم جدا شده اند ، همدیگر را به خاطر این رنج سرزنش می کنند و اگر والدین به نیاز های فرزندان خود پاسخ دهند ، در کاهش خشم آن ها کمک خواهند کرد . تجربه ی طلاق بزرگ تر ها با کودکان متفاوت است زیرا که کل شرایط خارج از کنترل آن ها می باشد و بچه ها نه توانایی انتخاب کردن والدین خودشان را دارند و نه توانایی کنترل کردن جدایی و طلاق والدینشان را.

طبق نظر مشاوران روانشناس بین پدر و مادر هایی که از هم جدا می شوند احترامی وجود ندارد اما کودکان لازم دارند که پدر و مادرشان به یکدیگر احترام بگذارند و در روابط کودکان در دوران بزرگسالی نقش خواهد داشت زیرا که احترام در هر رابطه ای حرف اول را می زند و بدون آن هیچ چیزی رو به راه نخواهد بود .

مورد انتقاد قرار دادن یکی از والدین می تواند به عزت نفس کودک و خوشبینی او به آینده اش لطمه وارد کند . زمانی که والدین دائما در حال نزاع با یکدیگر هستند ، برای بچه ها بسیار دشوار است که جانب هر دو را بگیرند و این وضعیت می تواند برای آن ها غیر قابل حل و پر تنش باشد و احساس بسیار بدی را برای آن ها ایجاد کند.

همچنین والدین نباید از بچه ها به عنوان پیام رسان میان خود و همسرشان استفاده کنند زیرا هر چقدر که بچه ها کمتر در جنگ بین والدینشان نقش داشته باشند ، بهتر است . کودکان از تحمل چنین شرایطی رنج می برند و از مادر و پدر شان خشمگین می شوند که چرا چنین شرایطی را به وجود آورده اند .

گناه یک احساس پشیمانی و افسوس از عمل و رفتار انجام داده شده بر خلاف اعتقادات شخصی و یا ضرر و آسیب رساندن به دیگری است . ممکن است به غلط تصور کند چون دلیل کشمکش ها و دعوا ها او بوده علت طلاق و جدایی والدینش را خود بداند و احساس گناه نماید . و یا این فکر را کند که اگر رفتار بهتری داشت آن ها از هم جدا نمی شدند.

مطالعات مشاوره ازدواج نشان می دهد که اصولا از دست دادن هر چیز با ارزشی از شخص گرفته تا رابطه ، مادیات و حتی از دست دادن احساس ارزشمندی خود باعث به وجود آمدن احساس غم و اندوه می شود که حتی ممکن است منجر به افسردگی و یا انواع دیگر اختلال های روانی شود . بر خلاف افسردگی ، غم و اندوه یک واکنش طبیعی و به عبارتی مکانیسم دفاعی روان و مغز است.

طلاق به دلایل متعدد و بزرگی اتفاق می افتد و همانطور که گفتیم تاثیر منفی زیادی به فرزندان می گذارد. برای کاهش آسیب به فرزندان و حتی خودتان حتما توصیه می شود که از افراد متخصص کمک و راهنمایی و درمان های لازم را دریافت نمایید و نسبت به اصول فرزند پروری در این شرایط خاص بی اهمیت نباشید. زیرا که جدایی و طلاق دارای تنش و اضطراب زیادی برای بزرگسالان است و به کودکان لطمه بزرگی وارد می شود. به وجود آمدن اختلالات روانی و رفتاری از دوره کودکی و نوجوانی باعث می شود که در بزرگسالی در عملکرد اجتماعی، خانوادگی، شغلی و تحصیلی و بسیاری از موارد دیگر تاثیر بگذارد. اگر که از همان ابتدا درمان پرخاشگری کودک خود را درمان کنید شرایط بهتری را برای او رقم خواهید زد.پس برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک روانشناسی در ارتباط باشید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 528
  • بازدید ماه : 1,205
  • بازدید سال : 4,767
  • بازدید کلی : 20,041