loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 61 سه شنبه 21 بهمن 1399 نظرات (0)

داشتن هدف در زندگی باعث معنا دار شدن و افزایش ارزش زندگی در افراد می شود . افرادی که در زندگی خود دارای هدف می باشند از سلامت جسمی و روانی بیشتری نسبت به سایرین بهره مند می باشند . در طی تحقیقاتی که در مراکز روانشناسی خانواده تهران انجام شده ، در خانواده هایی که هدف و انگیزه وجود دارد افراد به احتمال کمتری دچار سکته قلبی ، بیماری های عرقی و سکته مغزی می شوند ، این افراد از سلامت روانی بالاتری برخوردار هستند و میل به زندگی در آنها بالا تر می باشد . بر اساس باور های دینی و مذهبی تمام جهان بر پایه هدفی مشخص آفریده شده است که آن رسیدن به کمال می باشد . وقتی افراد معنی زندگی را درک کنند ، خواسته های زیادی دارند که می خواهند به آن برسند تا در آینده از گذر زمان و نداشتن تلاش مناسب در طول زندگی حسرت نخورند .  

در هدف گذاری برای زندگی باید به دو نکته توجه نمود ، اول این که اهدافی را انتخاب کنیم که ارزشمند بوده و ارزش زمانی که برای آن می گذاریم را داشته باشد ، ثانیا هدفی را انتخاب نماییم که از رسیدن به آن واقعا لذت ببریم . بسیاری از کسانی که از بهترین روانشناسان استفاده نموده و از سردرگمی نسبت به اهداف خود رنج می برند ، کسانی هستند که اهداف و ارزش آن را برای خود درست شناسایی نکرده اند و نمی دانند چگونه این کار را انجام دهند . این افراد معمولا فعالیت های مختلفی را امتحان کرده و نیمه کاره رها می کنند تا به هدف اصلی خود دست یابند و در این مسیر زمان زیادی را از دست می دهند .  

انواع هدف

اهداف کوتاه مدت : این اهداف ، هدف هایی هستند که افراد می خواهند در نزدیک ترین زمان ممکن به آن دست پیدا کنند . معمولا اهداف کوتاه مدت کوچک هستند اما به دستیابی افراد برای موفقیت های بزرگ یاری می دهند . گاهی رسیدن به اهداف کوتاه مدت باعث رسیدن افراد به اهداف بلند مدت می شود . افرادی که اهداف کوتاه مدت را انتخاب می کنند لازم است مدیریت زمان و تفکر صحیح را بلد باشند .

اهداف بلند مدت : اهداف بلند مدت معمولا اهدافی هستند که افراد آن را در زندگی خود به عنوان انگیزه زندگی می دانند . این اهداف معمولا بزرگ بوده و افراد تمام تلاش خود را در جهت رسیدن به آن انجام می دهند . اهداف طولانی مدت به سبک زندگی و خانواده بستگی زیادی دارد به عنوان مثال از نظر مشاور قبل ازدواج خوب داشتن یک ازدواج موفق می تواند هدف طولانی مدت برای یک فرد باشد که در جهت رسیدن به آن به تقویت توانایی ها و مهارت های موفقیت در زندگی زناشویی بپردازد . برخی از افراد اهداف بلند مدت خود را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کرده تا دستیابی به آن مرحله به مرحله و راحت تر انجام گیرد . اهداف بلند مدت خود به دو بخش تقسیم می شود .

-         اهداف عمری : اهدافی که افراد توقع دارند تا حداقل تا 10 سال آینده به آن دست یافته باشند و زمانی که خود را در اواخر عمر شان تصور می کنند ، دوست دارند در شرایطی باشند که به آن هدف رسیده اند .

-         اهداف غایی : اهداف غایی ، اهدافی بسیار کلی هستند که جهت های متعالی تعلیم و تربیت را نشان می‌ دهند و راه گشای تمامی فعالیتها در زمینه آموزش و پرورش فرد می باشند. ‏

فواید داشتن هدف در زندگی چیست ؟

1-    جهت دهی به زندگی : فردی که برای زندگی خود هدفی را تعیین می کند ، مسیر زندگی وی جهت دار شده و تکلیف زندگی وی با خودش و آینده ، مشخص می شود . بهترین زمان جهت گیری بر اساس اهداف  از نظر مشاورانی که در انتخاب نو فعالیت می کنند ، در زمان نوجوانی می باشد . در این زمان فرد زمان کافی برای برنامه ریزی و تلاش برای رسیدن به هدف خود دارد .

2-    توانایی پیش بینی مشکلات : وقتی هدفی مشخص در زندگی برای خود انتخاب می کنیم آن هدف را از جهات مختلف مورد بررسی قرار می دهیم و ابزار ، زمان و هزینه ای که لازم دارد را مشخص می نماییم ، در این بین افراد می توانند متوجه مشکلاتی که در این مسیر برای آنها ایجاد می شود ، شده و آنها را پیش بینی کنند . این پیش بینی به افراد کمک می کند تا برای موانع و مشکلاتی که بر سر راه وی قرار می گیرد ، راه حلی مناسب تعیین کند که در صورت ایجاد مشکل ، راه رفع آن را پیشاپیش تبین نموده باشد .

3-      ایجاد انگیزه و انرژی : داشتن هدف در زندگی ، انگیزه و انرژی افراد را افزایش می دهد تا برای رسیدن به هدف تلاش کنیم . این انرژی معمولا تلاش افراد را چند برابر کرده و انرژی مثبت زیادی به افراد انتقال می دهد . چنانچه پس از تعیین هدف متوجه شدید که انگیزه یا انرژی کافی برای انجام آن را ندارید ، باید بدانید که هدفی که انتخاب نموده اید اشتباه بوده یا به اندازه کافی شما را به تعالی نمی رساند که برایتان جذاب باشد .

4-    ایجاد امید : داشتن امید باعث رشد و ترقی افراد در زندگی می شود . زوجینی که در زندگی مشترک برای خود اهدافی را مشخص می کنند در مواقع بروز مشکلات بیشتر برای رفع آن مبارزه می کنند زیرا اهداف مشترک مانع از بی انگیزگی و نا امیدی از ادامه راه می شود . این این احساس را در افراد ایجاد می کند که می توانند به هر چه می خواهند با تلاش دست پیدا کنند .

نویسنده : غزاله البهشتی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 506
  • بازدید ماه : 1,183
  • بازدید سال : 4,745
  • بازدید کلی : 20,019