loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 104 سه شنبه 22 بهمن 1398 نظرات (0)

برخی از والدین تصور می کنند کودکان درکی از روابط جنسی نداشته و آن را متوجه نمی شوند . از این رو در مواردی کودک تا 3 یا 4 سالگی در اتاق والدین می خوابند . در تحقیقاتی که در مرکز مشاوره کودک انجام شده متخصصین دریافته اند که کودکان از حدود 2 ماهگی متوجه رفتار و صدا های اطراف خود هستند و در حافظه آنها باقی می ماند . مسائل مختلفی همچون ، نداشتن فضای کافی و اتاقی جدا ، فرزندان زیاد و یا کم توجهی والدین ، باعث می شود تا کودک روابط جنسی بین والدین را مشاهده کرده یا صدای آن ها را بشنود . کودک به دلیل عدم آگاهی از این روابط به سرعت آن را به خشونت تعبیر کرده ، مخصوصا اگر والدین زندگی پر تنش داشته باشند باعث می شود کودک تصور کند والدین مشغول اذیت یکدیگر می باشند و با خیال پردازی دچار ترس و وحشت شوند و آن را در ذهن خود بزرگ کنند . والدینی که سعی می کنند این مسئله را ندیده گرفته و با بی توجهی از کنار آن عبور کنند تا کودک آن را فراموش کند باید بدانند دیدن رابطه جنسی والدین برای کودک آسیب هایی همچون اضطراب ، افسردگی ، بلوغ زودرس ، ترس از تنهایی و آسیب پذیری به همراه دارد و باید حتما با یک روانشناس کودک مطرح شود .

متخصصین پیشنهاد می کنند چنانچه کودک روابط جنسی والدین را مشاهده کرد دچار استرس و تشویش نشوند و به آرامی وضعیت را  تغییر داده و با آرامش با کودک صحبت کنند . واکنش شدید والدین و دعوا کردن وی برای آن که چرا مثلا بی اجازه وارد شده باعث می شود تا ترس کودک شدت یافته و از صحبت کردن درباره مسئله خود داری کنند . مادر یا پدر بهتر است ابتدا متوجه شوند کودک چه چیزی را متوجه شده یا دیده چون شاید اطلاعات کودک به آن اندازه ای که والدین تصور می کنند نباشد و سپس درباره آنچه کودک دیده برای وی توضیحات کوتاهی دهند که مجبور هم نباشند آن را کامل باز کنند . در سکس تراپی به والدینی که کودک آنها شاهد روابط جنسی شان بوده توصیه می شود برای کودک عنوان کنند این عمل در بین زن و شوهر امری نشان دهنده عشق و علاقه است تا تصور خشونت در ذهن کودک از بین رود .

چنانچه کودک بلافاصله از موقعیت گریخت و سعی کرد درباره مسئله صحبت نکند پیشنهاد می شود در اولین فرصت والدین به سراغ او رفته و درباره آنچه دیده از او سوال کنند تا کودک با ابهام در این مسئله تنها نماند . ممکن است کودک سوالات غیر منتظره ای مطرح کرده که والدین دچار شک شوند که چگونه باید به آن پاسخ داد . باید توجه داشت لازم نیست حتما پاسخی کامل داده شود و یا واکنشی فوری داشته باشند بلکه بهتر است ادامه بحث را به زمانی دیگر موکول کرده و به سرعت به یک مرکز مشاوره برای مشورت در چگونگی پاسخ مراجعه کنند . مهمترین مسئله در زمان ایجاد این بحران صادق بودن والدین با کودک می باشد . کودکان به سرعت دروغگویی و داستان سازی را متوجه می شوند . مهم نیست که والدین همه حقیقت را به کودک نگویند اما باید به شدت از دروغگویی بپرهیزند . رعایت نکات کودک در زمان بروز این مسئله می تواند از بروز اختلالات اضطرابی و اختلالات جنسی در کودک جلوگیری نماید .

اگر کودک سوالات جنسی پرسید چه کنیم ؟

کنجکاوی در باره بدن و نحوه تولد در بین کودکان امری غیر عادی نمی باشد . در مشاوره والدین به والدین آموزش داده می شود تا نسبت به سن کودک به وی اطلاعات و آگاهی دهند . البته باید توجه داشت والدین هرگز نباید در رابطه با روابط جنسی مسئله اصلی را بیان کنند بلکه با داستان هایی درباره نحوه تولید بچه و باردار شدن مادر و ارتباط آن با داشتن پیوند ازدواج بین  والدین آنها را مطلع نمود . بسیاری از والدین که این گونه سوالات را برای کودک شرم آور و گناه آلود می دانند و با آنها برخورد تندی می کنند باعث می شوند تا این کودکان در بزرگسالی دچار ترس و وحشت در رابطه جنسی شده و در بسیاری از موارد به دلیل تفکر نا صحیح در دوران کودکی این افراد در بزرگسالی با مشکلاتی همچون بی میلی جنسی و عدم ارگاسم رو به رو هستند زیرا از رابطه زناشویی احساس ترس ، وحشت و گناه می کنند .

برخی از کودکان وقتی رابطه جنسی بین والدین را می بینند تصور می کنند که پدر در حال آزار رساندن به مادرشان است و نسبت به پدر احساس خشم کنند و در مواردی دیده شده کودکانی که اطلاعاتی درباره روابط جنسی مخصوصا از طریق ماهواره دارند ، نسبت به هر دو والد خود احساس انزجار کرده و سعی می کنند از آنها دوری نمایند . این کودکان معمولا هیچ گونه تعاملی با والدین خود نکرده و حاضر به شنیدن صحبت های آنها نیستند . وضعیت روحی این کودکان به سرعت تغییر کرده و آنها را تبدیل به افرادی خشن و افسرده می کند . در این شرایط کمک گرفتن از یک مشاور کودک بسیار ضرورت دارد . راهنمایی ها و صحبت های متخصص روانشناس می تواند باعث شود تا تفکرات کودک دست خوش تغییر شده و احساس آرامش به وی باز گردد .

باید توجه داشت ، توجیه کردن کودک که این یک بازی است یا شوخی کمکی به حل مسئله توسط کودک خواهد کرد  زیرا او با تفکرات ابهام آمیزی رو به رو است که نمی تواند به صورت مشخص برای آن راهی پیدا کند ، بنا برین بهترین توضیح برای کودک این است که به وی بگویید این مادر و پدر برای نشان دادن علاقه به یکدیگر گاهی هم را بغل کرده و می بوسند . این مسئله در میان کودکانی که والدین آنها در حضور آنها به یکدیگر ابراز علاقه می کنند در مقابل کودکانی که والدین آنها وانمود می کنند کاملا از هم فاصله دارند ، قابل پذیرش تر می باشد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 56
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 440
  • بازدید ماه : 1,117
  • بازدید سال : 4,679
  • بازدید کلی : 19,953