loading...
مرکز مشاوره
پریا موسوی بازدید : 35 چهارشنبه 30 فروردین 1402 نظرات (0)

بخشش در زندگی مشترک چه تاثیراتی به همراه دارد؟

بخشودگی در خانواده درمانی و مشاوره قبل ازدواج بسیار اهمیت دارد بخشودگی یکی از فرایندهای روان شناختی و ارتباطی و معنوی برای افزایش سلامت روان و التیام آزردگی است که لازمه رشد ارتباطی، عاطفی و جسمانی است.

تعریف بخشش:

بخشش به عنوان مفهوم اخلاقی است. و دارای انواع مختلفی است. برخی از آن ها برای روابط بسیار سازنده و برخی دیگر مانع رشد آن می شوند. انواع بخشودگی شامل موارد زیر است.

بخشودگی نا پخته و عجولانه:

این نوع بخشودگی مقدم بر هرگونه تسویه حساب از روی نقض کننده رابطه صورت می گیرد. برخی از مواقع این عمل چیزی بیش از شیوه ظریف اجتناب از بخشودگی است. اما بخشودگی زود هنگام همواره غیر اصیل نیست.

بخشودگی با اکراه:

طبق نظر مشاور خانواده در این گونه بخشودگی یکی از طرفین نیاز به بخشودگی را انکار می کند یا از آن خودداری می کند. مثبا یکی از طرفین به صراحت بیان می کند که اعمال یا رفتار طرف مقابل به قدری درد آور و زیان بار است که هیچ چیز قادر نیست شخص آزار دیده را وادار کند که وی را ببخشد. در این شرایط افراد غقیده دارند که بهای وارد شدن به فرایند بخشودگی سنگین تر از بهای از دست دادن رابطه است.

بخشودگی مشروط:

ای گونه بخشودگی هنگامی صورت می گیرد که فرد سرزنش را قبول می کند و عذرخواهی می کند ، اعهد می دهد که رفتار خود را تغییر داده و اصلاح کند.

بخشودگی کاذب:

این نوع بخشندگی به صورت عجولانه صورت می پذیرد و بر اساس این باور غلط است که قبلا کوشش لازم برای حفظ سیستم طبق رابطه ای پیش از تعارض صورت گرفته است. بخشودگی کاذب معمولا به صورت دفاع های روان شناختی شخصی آشکار می شود.

بخشودگی زیرکانه:

این گونه بخشودگی به قصد اجتناب از مخالفت با تعارض است و هنگامی صورت می گیرد که رابطه شدیدا غیر عادلانه است. این گونه طلب بخشودگی فراتر از تسلیم شدن بی قید، و مشروط فرد رنجیده و متالم است.

بخشودگی بی وقفه:

در این نوع بخشودگی فرد بی قفه، اما نه به طور کامل تلاش می کند با فرد خاطی مدارا کند که توفیقی هم در حفظ رابطه یا خلاص کردن طرفین رابطه از وضع ناخوشایند حاصل نمی شود.

بخشودگی اصیل:

این نوع بخشودگی دارای سه جز شاختی، عاطفی و رفتاری است. بخشودگی همچون عشق به صورت عمل ارادی تجلی می کند. یکی از طرفین یا هر دو ناگزیر تصمیم می گیرند که باید از صدمه زدن دست بکشند و این تصمیم و پیامد های آن دارای جنبه شناختی، عاطفی و رفتاری است.

تاثیرات روان شناختی بخشودگی چیست؟

برای درک بهتر مفهوم بخشش، دانستن مفهوم خطا الزامی است. خطا ها رویداد هایی هستند که هر کس آن را بر خلاف انتظار و فرضیات خود، دیگران و جهان می داند.  هنگامی که افراد خطا ها را تجربه می کنند ، افکار منفی به سراغ آن ها می آید و رفتار های منفی را رشد می دهد . پاسخ های فرد بخشنده به مجموعه ای از افکار ، هیجان ها و یا رفتار هایی بر می گردد که وی در قبال خطاکاران و پیامد های همراه با خطا کاران و پیامد های همراه با خطا ها از خود بروز می دهد. هنگامی که افراد می بخشند ، تایید می کنند که خطایی اتفاق افتاده است و با پردازش شناختی و عاطفی و رفتاری به ارزیابی مجدد از خطا و خطا کار می پردازند. یعنی فرد با ارزیابی مجدد، فرد خطا کار را به شیوه ای جدید مورد قضاوت قرار می دهد. در بخشش، انگیزش های منفی مانند انتقا جویی به انگیزش مثبت آشتی و خوش نیتی تغییر می یابد. پژوهشگران تاکید دارند که فرد بخشنده نیز باید احساسات خیر خواهی و یا حتی عشق را نسبت به فرد خاطی در خود افزایش دهد. بخشیدن بستگی به عوامل موقعیتی مانند قصد خطا کار از خطا، تکرار جرم، شدت عواقب، عذرخواهی کردن فرد خطا کار، جبران خسارت و عوامل ارتباطی مانند هویت فرد خاطی و نزدیکی او با قربانی ، وضعیت سلسله مراتبی ، نگرش او بعد از ارتکاب جرم، و فشار های محیطی و عوامل شخصیتی دارد. بخشندگی باعث صلح و آشتی گردد که این صلح می تواند در انتقال عدالت نقش داشته باشد.

بخشش در سلامت روا تاثیر زیادی دارد و حتی می تواند به عنوان ابزاری در درمان اختلالات روانی به کار گرفته شود. و عدم بخشش با فشار روای و آسیب شناسی روانی رابطه مثبت دارد. و همچنین یک رابطه منفی معنا دار بی بخشش خود و دیگران با افسردگی و افکار خودکشی وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که تفاوت بین زوجین عادی و و در شرف طلاق این است که میزان بخشودگی و مولفه های آن مانند درک واقع بینانه، تصدیق خطا،  جبران عمل ارتکابی ، دلجویی کردن و احساس بهبودی در زوجین عادی به طور معنا داری بالا تر از زوجین طلاق است. این یافته در ارتباط با سلامت روانی و خرده مقیاس های ان یعنی علایم جسمانی ، اضطراب و اختلال خواب ، اختلال در کنش اجتماعی ، افسردگی اساسی است. رابطه بخشش را با رضایت زاشویی ، دوام ازدواج . هم چنین الگوهای تعاملی مطلوب گزارش کردند. و در واقع می توا گفت که بخشش یکی از عناصر مهم تعاملات زناشویی مثبت است و فقدان آن باعث بی نتیجه ماندن سایر تلاش ها برای حل مشکلات زناشویی خواهد شد.و در واقع کیفیت رابطه زناشویی را افزایش می دهد و رابطه بهتری برای آن ها ایجاد می کند. به همین دلیل بخشندگی نباید از هیچ رابطه ای حذف شود و کاملا اصولی باید این کار در شرایط لازم مورد استفاده قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز روانشناسی در ارتباط باشید.

 

نویسنده :پریا موسوی

 تلفن : 22593216 –

22795735 آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 56
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 529
  • بازدید ماه : 1,206
  • بازدید سال : 4,768
  • بازدید کلی : 20,042