loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 55 دوشنبه 12 اردیبهشت 1401 نظرات (0)

تکنیک های بی شماری برای مدیریت استرس وجود دارد. یوگا، مدیتیشن ذهن آگاهی و ورزش تنها چند نمونه از فعالیت های کاهش استرس هستند که معجزه می کنند. اما در طول یک مصاحبه شغلی پرفشار، یا اختلاف نظر با همسرتان، نمی‌توانید خود را با مدیتیشن یا پیاده‌روی طولانی آرام کنید. در این مواقع، براساس نظر روانشناس و تحقیقات انجام شده، شما به چیزی فوری تر و در دسترس تر نیاز دارید. یکی از سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای از بین بردن استرس، درگیر کردن یک یا چند حواس - بینایی، صدا، چشایی، بویایی، لامسه- یا از طریق حرکت است. از آنجایی که همه افراد متفاوت هستند، باید آزمایش هایی را انجام دهید تا بفهمید کدام تکنیک برای شما بهتر کار می کند.

استرس و تعاملات اجتماعی

تعامل اجتماعی تکامل یافته ترین و مطمئن ترین استراتژی بدن شما برای تنظیم سیستم عصبی است. صحبت رو در رو با یک شنونده آرام و دلسوز می تواند به شما کمک کند تا به سرعت آرام شوید و تنش را از بین ببرید. اگرچه همیشه نمی توانید در میانه یک موقعیت استرس زا دوستی داشته باشید که به او تکیه کنید، حفظ شبکه ای از روابط نزدیک برای سلامت روان شما حیاتی است. بین تسکین استرس مبتنی بر حس و شنوندگان خوب، پایه های خود را پوشش خواهید داد.

۵ راهکار سریع برای رهایی از استرس!

یک) تشخیص دهید که چه زمانی استرس دارید

ممکن است بدیهی به نظر برسد که وقتی استرس دارید متوجه می‌شوید، اما بسیاری از ما زمان زیادی را در حالت گیجی سپری می‌کنیم که فراموش کرده‌ایم وقتی سیستم عصبی ما در تعادل است چه احساسی دارد: وقتی هنوز آرام هستیم. هنوز هوشیار و متمرکز اگر این شما هستید، می توانید با گوش دادن به بدن خود متوجه شوید که چه زمانی استرس دارید. وقتی خسته هستید، چشمانتان احساس سنگینی می کند و ممکن است سرتان را روی دستتان بگذارید. وقتی خوشحال هستید، راحت می خندید. و هنگامی که استرس دارید، بدن شما نیز این را به شما اطلاع می دهد. عادت کنید به سرنخ های بدن خود توجه کنید.

دو) پاسخ استرس خود را شناسایی کنید

همه ما به پاسخ استرس «جنگ یا گریز» پاسخ مشابهی می دهیم: فشار خون شما افزایش می یابد، قلب شما سریعتر پمپاژ می کند و ماهیچه های شما منقبض می شوند. بدن شما سخت کار می کند و سیستم ایمنی بدن شما را تخلیه می کند. با این حال، از نظر بیرونی، افراد به روش‌های مختلفی به استرس واکنش نشان می‌دهند.بهترین راه برای تسکین سریع استرس اغلب به پاسخ استرس خاص شما مربوط می شود.

سه) حواس خود را به کمک بیاورید

برای استفاده از حواس خود برای تسکین سریع استرس، براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده  ابتدا باید تجربیات حسی را شناسایی کنید که بهترین کار را برای شما انجام می دهند. همانطور که از حواس مختلف استفاده می کنید، توجه داشته باشید که با چه سرعتی سطح استرس شما کاهش می یابد. و تا حد امکان دقیق باشید. نوع خاص صدا یا نوع حرکتی که بیشتر روی شما تاثیر می گذارد چیست؟ برای مثال، اگر عاشق موسیقی هستید، به بسیاری از هنرمندان و انواع موسیقی گوش دهید تا زمانی که آهنگی را بیابید که فوراً شما را بلند و آرام می کند.

چهار) کاهش سریع استرس را به یک عادت تبدیل کنید

به یاد آوردن استفاده از حواس خود در میانه یک بحران کوچک - یا نه چندان کوچک - آسان نیست. در ابتدا، براساس اطلاعات بدست آماده از مشاور ازدواج تسلیم شدن در فشار و تنش راحت تر خواهد بود. اما با گذشت زمان، فراخوانی حواس شما تبدیل خواهد شد به فرآیندی مانند یادگیری رانندگی یا بازی گلف. شما در یک درس به مهارت مسلط نمی شوید مگر اینکه تمرین کنید تا تبدیل به طبیعت شما تبدیل شود. اگر در زمان‌های چالش‌برانگیز خود را با بدن خود هماهنگ نکنید، در نهایت احساس خواهید کرد که چیزی را فراموش کرده‌اید.

پنج) هر جا که هستید تمرین کنید

بهترین بخش راهبردهای مبتنی بر حس، آگاهی از کنترل شماست. مهم نیست کجا هستید یا در حال انجام چه کاری هستید، تسکین سریع استرس در دسترس شماست.

کاهش سریع استرس در

خانه

سرگرم کننده. با پخش موسیقی زنده از عصبانیت قبل از مهمانی جلوگیری کنید. شمع روشن کن سوسو زدن و عطر حواس شما را تحریک می کند. لباس هایی بپوشید که به شما احساس آرامش و اعتماد به نفس می دهد.

آشپزخانه

با استنشاق رایحه هر یک از مواد، استرس آشپزخانه را کاهش دهید.

فرزندان و روابط

با فشردن نوک انگشتان شست و سبابه به هم از از دست دادن خونسردی خود در هنگام تف کردن همسرتان جلوگیری کنید. هنگامی که کودک نوپای شما عصبانی می شود، لوسیون را به دستان خود بمالید و عطر را استنشاق کنید.

خواب.

 برای چرت زدن خیلی استرس دارید؟ سعی کنید از یک دستگاه نویز سفید برای صدای پس‌زمینه یا یک مرطوب‌کننده با پخش‌کننده برای بوی ملایم در هوا استفاده کنید.

کاهش سریع استرس در محل کار

جلسات

در طول جلسات استرس زا، به نفس خود متصل بمانید. نوک انگشتان خود را ماساژ دهید. انگشتان پا را تکان دهید.

صحبت کردن با تلفن

چیزهای انرژی زا مانند لیمو، زنجبیل، نعناع را استنشاق کنید. در حین صحبت کردن، بایستید یا به جلو و عقب بروید تا انرژی اضافی را بسوزانید، یا در صورت امکان از بیرون تماس بگیرید.

وقت ناهار

 در اطراف بلوک یا پارکینگ قدم بزنید. هنگام غذا خوردن به موسیقی آرام بخش گوش دهید. با یک همکار چت کنید.

کاهش سریع استرس در طول مسیر و حرکت

در ترافیک.

موسیقی پخش کنید یا به یک کتاب صوتی گوش دهید. مسیر متفاوتی را برای دیدن چیزهای جدید انتخاب کنید. چرخش گردن را در چراغ های توقف انجام دهید. در ماشین آواز بخوانید تا بیدار و شاد بمانید.

 

حمل و نقل عمومی.

 از مطالعه و موسیقی کمک بگیرید. سعی کنید چیز جدیدی را متوجه شوید، حتی اگر در همان اتوبوس قدیمی هستید.

سخن پایانی

اگر برای مدیریت استرس خود نیاز به کمک دارید.، مراجعه به مرکز مشاوران و ‌صحبت کردن با یک درمانگر حاذق می تواند بسیار کمک کننده باشد. کلینیک روانشناسی انتخاب نو با داشتن درمانگرانی حرفه ای آماده کنک و همراهی با شما عزیزان می باشد.

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 76
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 549
  • بازدید ماه : 1,226
  • بازدید سال : 4,788
  • بازدید کلی : 20,062