loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 86 شنبه 24 اسفند 1398 نظرات (0)

ترس یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر سلامت روانی و جسمی افراد می باشد . مشکلات قلبی ، عروقی و بروز انواع فوبیا ها در اثر ترس ایجاد می گردد . با وجود آن که ترس باعث می شود تا افراد بیش تر از خود و عملکرد های مختلف خود محافظت کنند . افرادی که به کلینیک روانشناسی اینترنتی مراجعه می کنند معمولا از ترس به عنوان یک نیروی گریز ناپذیر یاد می کنند که باعث می شود آنها در یک دایره محدود محبوس شوند . ترس نیرویی می باشد که باعث می شود تا افراد خود را متقاعد کنند که نمی توانند به خواسته ها و آرزو های خود دست یابند . افرادی که ترس در زندگی آنها به شکل جدی حضور دارد معمولا سکون زیادی در زندگی خود داشته و نمی توانند به شکل درست از فرصت های زندگی برای کنار عریزان بودن و ابراز محبت به آنها استفاده کنند .

 شایع ترین آسیب های ترس چیست ؟

-         ضعف سیستم ایمی : افرادی که دچار ترس های زیادی هستند معمولا سیستم ایمنی ضعیفی دارند . بدن این افراد در زمان ترس آدرنالین ترشح می کند و چنانچه ترشح این هورمون زیاد شود باعث می گردد تا سیستم ایمنی فرد در مدت زمان ضعیف شود . ترس بر کاهش ایمی اعضائی همچون ، قلب ،کلیه و معده تاثیر گذار می باشد و چنانچه فرد به موقع برای درمان به مراکز مشاوره مراجعه نکند ، دچار آسیب های طولانی مدت جسمی می گردد .

-         عدم آرامش : وقتی ترس در فرد زیاد شود ، کم کم نسبت به آن وابستگی پیدا کرده و دیگر آرامش نخواهند داشت . این افراد همواره تصور می کنند موضوعی برای ترس و نگرانی وجود دارد که از دید آنها پنهان مانده . افرادی که از ترس رنج می برند ، بدن آنها به صورت خودکار در طی زمان خود را برای گریز آماده می کند و این مسئله در دراز مدت باعث می شود تا فرد حتی در زمان خواب نیز آرامش را تجربه نکند . فردی که دچار ترس است و در خانواده مورد درک اطرافیان قرار نگیرد دچار مشکلات زیادی می گردد . اطرافیان وی را به خاطر ترس های بیهوده مورد شماتت قرار داده و درکی از نگرانی ها و اضطراب فرد ندارند . در این شرایط اطرافیان می توانند با استفاده از مشاوره خانواده تلفنی از یک فرد آگاه کمک بگیرند تا در این شرایط فرد بیمار را به شکل صحیح حمایت کنند .

-         بروز اختلال افسردگی : احساس ترس در دراز مدت باعث می شود تا تا فرد در کنار اضطراب و استرس دچار اختلال افسردگی نیز بشود . این افراد معمولا نسبت به ترس خود احساس ناگزیری کرده و پس از مدتی در غم و اندوه عدم توانایی در کنترل آن فرو می روند . در مراجعه به بهترین مشاور روانشناس خانواده به خانواده این افراد پیشنهاد می شود تا احساسات این افراد را درک کرده و به آنها کمک کنند تا با کمک گرفتن از یک متخصص به کنترل ترس خود بپردازند . بسیاری از این افراد به دلیل ترس های خود توانایی کارهای روزمره را نیز ندارند که این مسئله در تشدید افسردگی آنها بسیار اثر گذار است .

-         کاهش حافظه : ترس باعث می شود تا تمام تمرکز فرد بر روی نگرانی ها و اضطرابش باشد و همین مسئله باعث می شود تا حافظه وی کاهش یافته و نتوانند بر مسائل دیگر توجه خاصی از خود نشان دهند . به همین دلیل می باشد که افرادی که دچار ترس های مزمن هستند در فعالیت های اجتماعی ضعیف عمل می کنند .

3 مورد از مهمترین ترس ها

1-    ترس از فضا های باز : افرادی که دچار ترس از فضای باز هستند نمی توانند در مکان هایی که افراد دیگر هستند و یا شلوغ می باشد حضور داشته باشند . این افراد در زمانی که در این فضا ها حضور دارند دچار حمله و حتی گاهی تشنج می شوند . افزایش ضربان قلب ، سرگیجه و سر درد از نشانه های شروع حمله های هراس می باشد .

2-    ترس از حیوانات : یکی دیگر از شایع ترین ترس هایی که در افراد مختلف دیده می شود ترس از حیوانات می باشد . افرادی که دچار این ترس هستند گاهی خود حتی دلیل این همه وحشت را نمی دانند اما بسیاری از مشاوران روانشناس احتمال بروز اتفاقی ناراحت کننده و یا ترس ناگهانی در زمان مشاهده این حیوانات ، در کودکی فرد را متحمل می دانند .

3-    ترس از فضای بسته : این ترس در زمانی که فرد در آسانسور می باشد یا در هواپیما هستند بیشتر بروز می کند . این افراد در زمانی که احساس می کنند راهی برای خروج ندارند دچار فشار روانی شدید شده و اضطراب می گیرند . در بسیاری از موارد دیده شده شده افرادی که از این ترس رنج می برند خجالت می کشند که دیگران را در جریان ترس خود قرار دهند و از آنها کمک بگیرند .

درمان ترس

استفاده از مشاور بالینی برای کسانی که دچار ترس یافوبیا هستند به شدت توصیه می شود . رفتار درمانی معمولا برای این افراد تاثیر گذار است . در این نوع درمان ابتدا ریشه بروز ترس در فرد شناسایی می شود و سپس به فرد کمک می شود تا ترس خود را بپذیرند . پس از آن متخصص روانشناس با روش مواجه درمانی یا گفتگو باعث می شود تا فرد کم کم با ترس خود رو به رو شده و از میزان فشار آن کاسته شود .

درمان ترس در کودکان

متخصصین پیشنهاد می کنند تا والدین درباره مسائلی که باعث ترس کودک می شود با آنها صحبت کنند ، مثلا کودکی که از رعد و برق می ترسد را والدین به بالکن یا حیاط برده و درباره دلیل ایجاد شدن صدای بلند رعد و برق برای آنها توضیح دهند . در آغوش گرفتن کودک و ایجاد حس حمایت در وی نیز می تواند در کاهش و از بین رفتن ترس در کودکان موثر باشد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 102
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 575
  • بازدید ماه : 1,252
  • بازدید سال : 4,814
  • بازدید کلی : 20,088