loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 72 چهارشنبه 27 اسفند 1399 نظرات (0)

به زیاد شدن خیانت در زندگی های زناشویی یکی از نگرانی های بزرگ متخصصین متوجه کودکان است . تاثیرات خیانت بر ذهن کودک آنچنان بزرگ و جبران ناپذیر است که در صورت عدم استفاده از بهترین مشاور روانشناس و درمان قطعی می تواند تا آخر عمر آسیب های شدیدی به زندگی آنها وارد نماید . آگاهی کودک از خیانت والدین تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر کودک خواهد داشت ، تاثیرات مستقیم را دیدن پرخاشگری ها و دعوای بین والدین می توان دانست که کودک تحت تاثیر مستقیم آن است . تاثیرات غیر مستقیم را عدم اعتماد به دیگران و نداشتن آرامش در روابط فردی می تواند دانست . طی تحقیقات انجام شده حدود 62 در صد از کودکانی که والدین آنها خیانت کرده اند ، احساس شرم و گناه در وجود خود دارند و بقیه نیز در اعتماد به دیگران دچار مشکلات جدی هستند زیرا حس می کنند کسی حقیقت را به آنها نمی گوید و همه در حال خیانت به یکدیگر هستند .

برخی از خانواده ها تصور می کنند با مخفی کردن مسئله از کودک می توانند جلو آسیب احتمالی را بگیرند ، در حالی که کودکان موجودات بسیار با هوشی هستند و از آشفتگی شما و با کنجکاوی خاصی که خود دارند پی به مسئله خواهند برد ، صحبت کردن درباره خیانت به صورت صادقانه و به شکلی که مناسب سن کودک باشد برای وی بهترین کار است . البته بهتر است برای این کار از یکی از مشاوران کودکی که در سایت انتخاب نو معرفی شده اند یاری بگیرید تا آسیب کمتری متوجه فرزند شما باشد . بر خلاف باور عموم که کودک هر چقدر کوچکتر باشد ، درکی از این مسئله ندارند ، کودکان حتی زیر سه سال این موضوع را درک کرده و با نهادینه نمودن آن در خود دچار تله رها شدگی می گردند . چنانچه والدین برای درمان کودک خود اقدام نکنند نه تنها آن را فراموش نمی کند بلکه به عنوان یک مشکل ریشه دار در وی ایجاد می شود .

نمونه هایی از تاثیرات خیانت والدین بر کودکان

-          افزایش خشونت : یکی از چیز هایی که در کودکانی که والدین آنها دست به خیانت زده اند بسیار دیده می شود خشونتی اجتناب ناپذیر است . این کودکان احساس می کنند یکی از والدین آنها دچار آسیب از سوی دیگری شده و وی را لایق خشم ، عصبانیت و پرخاشگری می دانند و گاهی نیز ممکن است در صورت عدم توانایی در کنترل آن به طرف مقابل واکنش های شدید نشان دهند .

-         افزایش خودخواهی : خیانت والدین این پیغام را به کودک می دهد مه اهمیتی به تاثیری که رفتار وی بر روی دیگران دارد ، ندهند و همین مسئله باعث می شود تا کودک فردی مغرور و خود خواه باشد و به اطرافیان اهمیتی ندهد .

-         کاهش اعتماد به نفس : کودکان از زمان تولد احساس خاص بودن و داشتن یک زندگی ایده آل را دارند ، زمانی که والدین این کودکان دست به خیانت می زنند ، باور های کودک بهم می ریزد و احساس آسیب به سرعت آنها را در بر می گیرد ، این کودکان اغلب وقتی بزرگ می شوند و حتی وقتی می خواهند ازدواج کنند علت عدم اعتماد به نفس خود را به مشاوره پیش از ازدواج اهمیت نداشتن شان برای والدین و خیانت آنها عنوان می کنند .

-         دروغگو شدن : وقتی کودک در شرایط دشوار ایجاد شده بین دو والدین خود قرار می‌ گیرد این وضعیت روی احساس کودکانه او اثر خواهد گذاشت و اسیب های جدی به وی وارد می کند ، خصوصاً وقتی کودک باید مقابل یکی از والدین بوده و با دیگری همراهی کند . در بد ترین حالت چنانچه از کودک انتظار می ‌رود با فرد خیانت‌ کار همراهی کند و از بیان برخی چیز ها به والد دیگر دروغ بگوید ، دروغ ‌ها ناخودآگاه در ذهن او شکل می‌ گیرند و وی را تبدیل به فردی دروغگو می کنند .

-         افسرده شدن : خیانت والدین در کودکان احساس اضطراب و افسردگی ایجاد می کنند . بسیاری از والدینی که در رابطه آنها خیانت شکل گرفته و از تلفن روانشناسان برای گرفتن راه کار مناسب استفاده می کنند به دخالت ندادن کودک در مسائلی که بین خودشان ایجاد شده توصیه می شود ، به عنوان مثال برخی از والدین از کودک می خواهند تا جاسوسی کند یا در زمان عدم حضور مراقب طرف مقابل باشد . این اعمال که از نظر والدین ساده می آیند افسردگی شدیدی در کودک ایجاد می نماید .

-         بروز مشکلات تحصیلی : افت تحصیلی و واکنش های خشونت آمیز از دیگر واکنش هایی می باشد که کودکان زمانی که والدین آنها دچار خیانت می شود از خود بروز می دهند . این کودکان معمولا توانایی تمرکز بر روی درس را نداشته و همچنین کودکان در زمان خیانت والدین احساس خشم ، گیجی ، افسردگی و... را به صورت هم زمان تجربه می کنند و از آنجایی که برای کودک سخت است مثل بزرگ تر ها احساساتشان را در خود نگه دارند معمولا این احساسات را بر روی همسالان خود فرافکنی می کنند و با قلدری کردن یا خشونت های فیزیکی آن را نشان می دهند .

-         احساس گناه : بسیاری از کودکان حتی در زمانی که در بین والدین شان مشکلی بروز پیدا می کند خودشان احساس گناه می کنند و تصور می کنند به خاطر آنها این اتفاق افتاده است . چنانچه والدین بخواهند کودک را هم دست خود کنند و از وی بخواهند چیزی را به پدر یا مادرشان نگویند این احساس گناه در کودک چند برابر شده و ممکن است برای کودک مشکلات فیزیکی نیز به همراه آورد .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 515
  • بازدید ماه : 1,192
  • بازدید سال : 4,754
  • بازدید کلی : 20,028