loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 65 شنبه 28 خرداد 1401 نظرات (0)

اضطراب چیزی فراتر از احساس نگرانی یا عصبانیت است و اغلب با تعدادی از علائم فیزیکی ناخوشایند و ناراحت کننده نیز همراه است. انواع مختلفی از اختلالات وجود دارد که با چنین تظاهرات فیزیکی اضطراب مرتبط هستند، از جمله اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال هراس، و فوبیای خاص. براساس اطلاعات بدست آمده از دکتر مشاور روانشناس و تحقیقات انجام شده، زمانی یک مشکل برچسب اختلال می خورد که بیش از حد باشد و فراوان رخ دهد.

برخی از علائم فیزیکی اولیه اضطراب می تواند شامل موارد زیر باشد:

تنش عضلانی

تنش عضلانی مرتبط با اضطراب عادی، ممکن است شامل کشش مختصری از پشت و گردن باشد که با عبور از تهدید شل می‌شود. از سوی دیگر، تنش عضلانی که توسط افراد مبتلا به اضطراب توصیف می‌شود، ممکن است شامل  دردهای بی‌وقفه در شانه بیش از حد فعال باشد. این تنش همچنین ممکن است شامل بی قراری پاها یا ساییدن دندان ها باشد.

مشکلات گوارشی

روده نیز اضطراب را نگه می دارد و بیان می کند. این می تواند به شکل ناراحتی غیر اختصاصی معده، حالت تهوع آشکار، یبوست یا اسهال باشد. مشکلات گوارشی می تواند تأثیر منفی خاصی بر عملکرد روزانه داشته باشد. 

سردرد و سرگیجه

پریشانی روانی مرتبط با اضطراب شامل نگرانی عمومی مداوم یا ترس از موقعیت های خاص است. افکار ممکن است در یک مارپیچ از انتظار و ترس در مورد یک موضوع حرکت کنند یا ممکن است بی وقفه از یک موضوع یا سناریو به موضوع دیگر جهش کنند. این تجربه روانی می تواند به معنای واقعی کلمه منجر به سر درد و سرگیجه شود.

تحریک پذیری

براساس روانشناسی ازدواج و مطالعات، عصبانیت همراه با اضطراب می تواند از نظر رفتاری به صورت تحریک پذیری یا از نظر فیزیکی به صورت لرزش ظاهر شود. بی قراری ممکن است برای ناظران آشکار تر از شخصی باشد که در برخی موارد آن را تجربه می کند.

خستگی

نگرانی مزمن، به بیان ساده، طاقت‌فرسا است، بنابراین برای افراد مضطرب معمول است که خسته باشند. اما، گاهی اوقات، نگرانی یا سایر علائم فیزیکی اضطراب، خوابیدن یا ماندن در خواب را دشوار میکند. در کوتاه مدت، این می تواند بر سایر جنبه های بهزیستی جسمی و روانی تأثیر بگذارد. برای افرادی که حتی اختلالات خفیف خواب را تجربه می کنند، درمان اضطراب احتمالاً شامل تغییراتی در روال قبل از خواب است.

تنگی نفس

همراه با افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، تعریق و/یا سرگیجه، تنگی نفس نیز می تواند رخ دهد. تنگی نفس به عنوان یک علامت اضطراب بیشتر به عنوان بخشی از حمله پانیک رخ می دهد.

چگونه اضطراب بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

اضطراب علائم روانشناختی و جسمی را به همراه دارد که هر دوی آنها می توانند طاقت فرسا باشند. با پیش‌بینی تهدیدات آینده، بدن برای یک لحظه جنگ یا گریز آماده می شود. مغز قلب، ریه ها و ماهیچه ها را فعال می کند، بنابراین شما آماده درگیر شدن یا فرار خواهید بود. با این کار، ضربان قلب سریعتر میشود، شروع به عرق کردن می‌کنید، و عضلات تان منقبض می‌شوند، از جمله دیگر واکنشهای غیرارادی.

اختلالات اضطرابی با علائم فیزیکی مداوم و شدید مشخص می شوند. در نظر گرفتن این واکنش ها در تشخیص اختلالات اضطرابی اهمیت ویژه ای دارد. در واقع، برای برآورده ساختن معیارهای رسمی اختلال اضطراب فراگیرGAD ، اضطراب باید با علائم فیزیکی متعدد همراه باشد. در کودکان وجود حتی یکی از این علائم برای تشخیص کافی است.

درمان های اضطراب

درمان اضطراب بسته به شرایط خاص شما و همچنین ماهیت و شدت علائم شما می تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، درمان علائم عاطفی، رفتاری و فیزیکی اضطراب شامل دارو، درمان یا ترکیبی از این دو است.

داروها

دارو می تواند برای رفع علائم فیزیکی اضطراب مفید باشد. بنزودیازپین ها اثر آرام بخش دارند و می توانند اثرات فیزیکی اضطراب را تسکین دهند. با این حال، این داروها همچنین می توانند عادت ساز باشند، به همین دلیل است که اغلب برای تسکین کوتاه مدت تجویز می شوند. سایر داروها نیز ممکن است تجویز شوند، از جمله داروهای ضد افسردگی.

روان درمانی

اختلالات اضطرابی، براساس نظر مشاور خانواده و مطالعات، بسیار رایج هستند، اما اغلب تشخیص داده نمی شوند و درمان نمی شوند. از آنجایی که زنان بیشتر از مردان علائم را تجربه می کنند، کارشناسان اکنون توصیه می کنند که همه زنان و دختران 13 ساله و بالاتر در طول معاینات پیشگیرانه معمول از نظر اضطراب غربالگری شوند. مداخله زودهنگام می تواند عملکرد روزانه و رفاه ذهنی شما را بهبود بخشد. شکایات فیزیکی که نشانه یک مشکل اضطراب هستند کمتر از مواردی که به یک وضعیت پزشکی نسبت داده می شود ناراحت کننده نیستند. خوشبختانه، همانطور که تحت درمان اضطراب قرار می گیرید، علائم و ابزار شما برای مقابله با آنها بهبود می یابد.

بررسی سوالات متداول

چگونه می توانید علائم فیزیکی اضطراب را کاهش دهید؟

علاوه بر درمان حرفه ای، استراتژی های خودیاری نیز می تواند برای تسکین علائم فیزیکی استرس مفید باشد. راهبردهای تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، یوگا، آرام سازی پیشرونده عضلانی، تمرکز حواس، مدیتیشن و تجسم می توانند موثر باشند. انجام ورزش منظم بدنی نیز در مبارزه با اضطراب موثر است

علائم جسمی اضطراب شدید چیست؟

در برخی موارد، علائم جسمی اضطراب می تواند آنقدر شدید شود که فرد دچار حمله پانیک شود. علائم حمله پانیک شامل درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، احساس خفگی، تند شدن ضربان قلب، گر گرفتگی، بی‌حسی، احساس جداشدگی و احساس مرگ قریب ‌الوقوع است.

علائم فیزیکی اضطراب چقدر می تواند بد شود؟

اضطراب می تواند به اندازه ای شدید شود که با توانایی فرد برای عملکرد در زندگی روزمره مختل شود و ناراحتی قابل توجهی ایجاد کند. این ممکن است نشانه این باشد که یک فرد دارای اختلال اضطرابی است. حملات پانیک می تواند به اندازه ای شدید باشد که گاهی با حمله قلبی اشتباه گرفته شود و منجر به بستری شدن در بیمارستان شود. افراد ممکن است رفتارهای اجتنابی انجام دهند که می تواند زندگی را محدود کند و انجام کارهای روزمره را دشوار کند.

سخن پایانی:

اگر شما نیز جز آن دست از افرادی هستید که درگیر اضطراب است، مراجعه به مرکز مشاوره میتواند بسیار رهگشا باشد. مرکز مشاوره انتخاب نو یکی از کلینیک های روانشناسی خوب است که با داشتن درمانگرانی خوب و حاذق، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 513
  • بازدید ماه : 1,190
  • بازدید سال : 4,752
  • بازدید کلی : 20,026