loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 80 پنجشنبه 28 فروردین 1399 نظرات (0)

امروزه با افزایش ارتباطات ، مهارت خوب صحبت کردن پیش از بیش مورد توجه افراد واقع می شود . در بخش های مختلف اعم از ، خانواده ، دوستان و اجتماع ، افراد نیازمند برقراری ارتباطات کلامی تاثیر گذار می باشند ، زیرا چنانچه نتوانند مقصود و خواست خود را به شکل مناسب بیان کنند ممکن است اطرافیان را دچار سوء تفاهمات زیادی کنند . در حیطه کاری اگر افراد توانایی معرفی مناسب از کار خود را داشته باشند باعث پیشرفت شغلی آنها شده و می توانند افراد مختلفی را به توجه به خود مشتاق نمایند . در زمینه خانوادگی نیز افرادی که از آموزشهای فن بیان در کلینیک مشاوره بهره مند شده اند ارتباط بهتری با اعضاء خانواده خود بر قرار نموده و راه های بهتری جهت حل مسئله می یابند . خوب صحبت کردن و سخنوری فقط برای سخنرانان و مجریان تلوزیون نیست و قرار هم نیست با کلمات خاصی صحبت کنیم و یا اینکه فقط صدای جذاب داشته باشیم تا بتوانیم تاثیر گذار باشیم . مهم این است که بتوانمی از کلمات و نحوه بیان خود بصورت اثر بخش استفاده کرده و گفتگوی موفق و موثر داشته باشیم . مهارت سخنرانی ، ارائه مطالب و خوب صحبت کردن باعث میشود علاوه بر مورد احترام قرار گرفتن و نشان دادن توانایی های شما ، یک فرد تاثیر گذار و موفق در کسب و کار و زندگی خود بوده و با توسعه و پرورش این مهارت سطح بالاتری از تعاملات و ارتباطات را در زندگی تجربه نمایید .

نکات با اهمیت در داشتن یک بیان موثر

1-    کنترل صدا و کلمات : برای آن که یک بیان تاثیر گذار داشته باشید باید به این نکته توجه نمایید که صدای شما بدون زیر و بم های مختلف نباشد زیرا یک بیان یکنواخت باعث خستگی شنونده و بی حوصلگی می گردد و افراد شنونده تمایلی به شنیدن صحبت های شما از خود نشان نمی دهند . در مراکز روانشناسی غیرحضوری برای آن که مراجعین به مکالمه توجه نشان دهند ، متخصصین به بیان و نحوه تغییر موضوعات و کلمات توجه می کنند تا فرد نیز در مکالمه مشارکت کرده و احساس خستگی نکند . تغییر مناسب کلمات و موضوع مورد صحبت می تواند باعش شود تا مسیر مکالمه به شکل موثری تاثیر گذار باشد .

2-    مدیریت استرس : یکی از نکاتی بسیاری از افراد در سخنرانی و یا ارائه یک مطلب به دیگران دچار آن می شوند استرس می باشد . بسیاری از کسانی که احساس می کنند برای سخنرانی نیاز به دارو های آرامبخش دارند و مصرف آن پیش از مکالمه نیاز دارند در زمان استفاده از روانپزشک تلفنی عنوان می دارند که مشکلی در ارائه مطلب ندارند و نسبت به موضوعی که می خواهند درباره آن صحبت کنند آگاهی کامل دارند اما زمانی که باید آن را ارائه دهند دچار استرس و اضطراب می گردند . باید توجه داشت استرسی که فرد در زمان سخنرانی و ارائه مطلب خود ، دچار آن می شود ناشی از فشاری روانی می باشد که فرد در زمان بیان به آن دچار می گردد و چنانچه بتواند این فشار روانی را به تعادل برساند ، می تواند بیانی موثر داشته باشد .

3-    همراهی بدن با کلام : افراد یا تفریط در به کار گیری زبان بدن می تواند در اثر بخش بودن کلام افراد موثر باشد . امروزه کارگاه های روانشناسی زیادی در رابطه با آموزش زبان بدن در مراکز مختلف ارائه می شود که به افراد آموزش می دهد چگونه از حرکات بدن برای اثر گذار بودن کلام خود استفاده کنند و دیده می شود که در بسیاری موارد مکالمه ما به دلیل استفاده نا مناسب و زیاد از حرکات بدن بیشتر شبیه یک نمایش می گردد که باعث می شود اطرافیان آن را جدی نگیرند .

داشتن بیان مناسب در ارتباطات خانوادگی

یکی از مسائلی که معمولا در خانواده ها باعث ایجاد مشاجرات می گردد عدم توانایی در رساندن مقصود و عدم ارتباط کلامی مناسب می باشد . در مشاوره تلفنی به زوجین پیشنهاد می شود تا در زمان مکالمه با یکدیگر خوشرو بوده و با محبت کلمات خود را انتخاب کنید . در مکالمات خانوادگی بسیار مهم است که اجازه دهیم فردی که دارد صحبت می کند ، کلام خود را تمام کرده و از این که پیش از اتمام کلام صحبت کنیم و یا فرد را مورد قضاوت قرار دهیم ، باید قطعا پرهیز نمود ، زیرا حدس زدن می تواند باعث شود مکالمه ما تبدیل به مشاجره گردد . زوجی که توانایی داشتن یک مکالمه موثر با یکدیگر را نداشته باشند زندگی مشترک شان دچار چالش های بسیار زیادی می گردد ، از همین جهت در مشاوره پیش از ازدواج یکی از موضوعات مورد آموزش برای زوجین ، آموزش فن بیان می باشد .

داشتن بیان همراه با محبت و استفاده از کلمات واضح و بدون ابهام می تواند باعث شود تا زن و شوهر به مفهوم کلام یکدیگر پی ببرند . افرادی که سعی می کنند در بیان صحبت خود بیش از اندازه زمینه چینی می کنند و یا از کنایه در مطالب خود استفاده می کنند ، نمی توانند توقع داشته باشند که طرف مقابل به راحتی پی به مقصود آنها ببرند . بهترین شکل گفتگو ، گفتگوی همدلانه است . در گفتگوی همدلانه ، هرفرد به صحبت های طرف مقابلش توجه می کند و گفتگو همراه با نصیحت و بیان مکررات یک گفتگوی موثر که باعث بهبود ارتباط خانوادگی گردد ، محسوب نمی شود .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 71
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 544
  • بازدید ماه : 1,221
  • بازدید سال : 4,783
  • بازدید کلی : 20,057