loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 58 دوشنبه 01 فروردین 1401 نظرات (0)

احساسات یکی از مهم ترین مفاهيم برای شناسایی خود و هویت مان می باشد . هیجانات و احساسات اطلاعات زیادی در مورد نیاز ها، عواطف و خلقیات آدمی می دهند که با توجه و کمک آن ها می توان شریط بهتری را برای خود رقم زد. هیجانات آنقدر مهم هست که یکی از رویکرد های درمانی در يك مرکز مشاوره خوب رویکرد هیجان مدار می باشد. در این رویکرد آن چیزی که محتوای اتاق درمان است؛ احساسات و هیجانات مراجع می باشد و با كمك درمانگر و اعتبار بخشی به آنها جلسات درمان ادامه پیدا می کند. به علت مهم بودن این موضوع، در این مقاله قصد داریم تا به جملاتی بپردازیم که به کمک آنها عواطف و هیجانات را بی اعتبار و کم اهمیت جلوه می دهیم. اگر به این موضوع علاقه مند هستید به شما پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید  .

یک) به جای اینکه بگویید من خيلي آدم حساسی هستم، بگویید احساسات من با اهمیت هستند: احساسات کلیدهای مهمی هستند که آدمی را نسبت به نیازهای خود آگاه می کند. اگر فکر می کنید که انسان حساسی هستید و از سمت دیگران زیاد این واکنش را میگیرید که حساس هستید؛ عمیق شوید و ببینید چه چیزی شما را آزار می دهد و به چه چیزی نیاز دارید. یکی از موضوعات مهمی که توسط متخصص مشاوره خانواده مطرح می شود این است که زوجین باید نسبت به روحیات و نیازهای یکدیگر آشنایی داشته باشند و با درک متقابل؛ یکدیگر را درک کنند و مشکلات و‌ مسائل را پشت سر بگذارند.

دو) به جای اینکه بگویید خیلی هم موضوع مهمی نیست، بگویید این اتفاق واقعا برای من آزاردهنده هست: مهم نیست که اتفاقات از نگاه دیگران چطور هستند؛ بلکه مهم این است که شما آن اتفاق را چطور درک می کنید و می فهمید. فراموش نکنید که به توجهی به احساسات تان می تواند بسیار آسیب زننده باشد و یکی از علائم در اختلالات روانی؛ بی حسی هیجانی می باشد. افرادی که دچار بی حسی هیجانی هستند؛ هیچ چیزی را حس نمی کنند و نسبت به اتفاقات بی توجه و سرد برخورد می کنند.

سه) به جای اینکه بگویید باید فراموش کنم ، بگویید نیاز به زمان دارم تا هضم کنم: یکی از مکانیزم های اساسی و مهمی که بسیار مشهور و واضح است؛ مکانیزم سرکوب است. در زندگی روزمره با اتفاقات و شرایط متفاوتی روبرو می شویم که می تواند برای ما اضطراب آور باشد و‌ نیاز داریم که آنها را فراموش کنیم به همین دلیل از مکانیزم سرکوب استفاده می کنیم. هدف از این مکانیسم دفاعی، نگه داشتن افکار و تمایلات غیر قابل پذیرش و یا ممنوع در بیرون از آگاهی شخص است. براساس نظر مشاوران قبل ازدواج برای داشتن یک زندگی سالم و خوب؛ نیاز هست تا با یکدیگر صحبت کنیم نه اینکه حوادث و اتفاقات را پشت سر بگذاریم و تنها به فکر فراموش کردن آنها باشیم. شاید اتفاقی را هشیاری ما وجود نداشته باشد اما به این معنی نیست که در ناهشیار نیز وجود ندارد. پس به احساسات خود احترام بگذارید و در مورد آنها صحبت کنید نه اینکه از کنار آنها بگذرید.

چهار) به جای اینکه بگویید بیش از حد واکنش نشان دادم، بگویید که احساس می کنم احساساتم تحریک شدند: هر انسانی بنا بر تاریخچه و شرایط متفاوتی که دارد، دارای حساسیت های منحصری است که موجب می شود موقعیت های گوناگون برای اون معنا و مفاهیم مختلفی داشته باشد. براساس نظر مشاور روانشناس و تحقیقات انجام شده در این مورد باید گفت که هر فردی جهان بینی منحصر به فرد خود را دارد و جهان را به شیوه ای خاص و بدیع تعریف و تفسیر می کند. جمله ای معروف است که می گوید تمام هنر زندگی در این است؛ زمانی که دنیا در گذر است در من چه می گذرد؟! اگر فکر می کنید که واکنش هایی که به اتفاقات نشان می دهید؛ با یکدیگر تناسب ندارند؛ بهتر است تا به یک درمانگر خوب مراجعه کنید و با کمک او؛ دیدی واضح و روشنی نسبت به خود پیدا کنید و با خود بیشتر از قبل به صلح برسید.

سخن پایانی:

در انتها بدانید که اگر امروز نسبت به هیجانات خود بی اعتنا هستید و مدام به خود لیبل می زنید؛ زمان آن رسیده است که کمی با خود مهربانتر باشید و به نیاز های پنهانی خود دسترسی پیدا کنید. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در زمینه؛ کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی خوب و مطرح؛ آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. به علم اعتماد کنید و اجازه دهید تا درمانگر به شما کمک کند. به خودت و درمانگرتان فرصت دهید و بگذارید تا زندگی را آنطوری که هست زیست کنید. در اتاق درمان با ترسها و آسیبهای خود روبرو شوید و زندگی خودتان را خودتان اداره کنید. اجازه ندهید تا ترسهای تان زندگی کردن را از شما بگیرند. درست است که زندگی سخت است و فراز و نشیب های خود را دارد اما به شما قول می دهم اگر با آنها روبرو شوید و به سمت خوب شدن قدم بردارید زندگی روی خوب خود را به شما نشان می دهد و هیجانات منفی و ناخوشایند از شما دور می شوند و شما احساس زنده بودن می کنید. در نتیجه اجازه دهید شما زندگی خود را کنترل کنید نه اینکه ترسهای تان شما را کنترل کنند.بدانید که هر چیزی علتی دارد و اگر شما نسبت به عواطف و هیجانات خود بی اعتبار هستید به این معنی است که یادگرفته اید تا هیجانات خود را بروز ندهید چرا که ترسیده اید! در جلسات درمان و واکاوی هایی که انجام می شود؛ متوجه خواهد شد که را انقدر نسبت به خود بی عاطفه شده اید و احتیاجات خود را نادیده گرفته اید. زندگی تا زمانی که درسی که باید بگیرید را نگرفته باشید؛ درس خود را دوباره تکرار می کند؛ پس ترس را کنار بگذارنید و به خوبی درس خود را با نمره بالا پاس کنید چرا که می توانید و شما توانمند تر از آن چیزی هستید که فکر می کنید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 56
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 445
  • بازدید ماه : 1,122
  • بازدید سال : 4,684
  • بازدید کلی : 19,958