loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 49 دوشنبه 30 آبان 1401 نظرات (0)

زندگی کردن با هر فردی که دچار اختلالات روانی است می تواند سخت و طاقت فرسا باشد. برای همین نیاز است برای همین نیاز است که با افزایش آگاهی و رعایت یکسری نکات، می توان ارتباط بهتری برقرارکرد و مانع خیلی از بحث ها شد. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره غیر حضوری مهم است که تشخیص دهید چه زمانی شروع مکالمه ایمن است. اگر فرد مورد علاقه شما خشمگین است، توهین کلامی یا تهدید فیزیکی دارد، اکنون وقت صحبت کردن نیست. بهتر است با گفتن جمله‌ای مانند: «بعدا وقتی هر دو آرام شدیم، صحبت را به تعویق بیندازید. من می‌خواهم تمام توجه خود را به شما معطوف کنم، اما در حال حاضر انجام این کار برای من خیلی سخت است.»

وقتی اوضاع آرام تر است:

فعالانه گوش کنید و دلسوز باشید. از حواس پرتی مانند تلویزیون، کامپیوتر یا تلفن همراه خودداری کنید. سعی کنید گفتگو را قطع نکنید یا به نگرانی های خود هدایت نکنید. قضاوت خود را کنار بگذارید، از سرزنش و انتقاد خودداری کنید و با تکان دادن گهگاهی سر یا اظهار نظرهای شفاهی کوچک مانند "بله" یا "اوه ها"، علاقه خود را به آنچه گفته می شود نشان دهید. لازم نیست با صحبت های شخص موافق باشید تا مشخص شود که گوش می دهید و همدردی می کنید.

روی احساسات تمرکز کنید نه کلمات. احساسات فرد مبتلا به BPD بسیار بیشتر از کلماتی است که او استفاده می کند. افراد مبتلا به BPD نیاز به تایید و تصدیق دردی که با آن دست و پنجه نرم می کنند دارند. به احساساتی گوش دهید که عزیزتان سعی می‌کند بدون اینکه در تلاش برای آشتی دادن کلماتی که استفاده می‌شود، با هم ارتباط برقرار کند.

سعی کنید کاری کنید که فرد مبتلا به BPD احساس کند شنیده می شود. به احساس خود در اشتباه بودن آنها اشاره نکنید، سعی نکنید در بحث پیروز شوید یا احساسات آنها را باطل کنید، حتی زمانی که آنچه آنها می گویند کاملا غیر منطقی است.

تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش خود انجام دهید، حتی زمانی که فرد مبتلا به BPD در حال جدال کردن است. از حالت تدافعی در مقابل اتهامات و انتقادات، مهم نیست که چقدر احساس می کنید ناعادلانه هستند، بپرهیزید. دفاع از خود تنها باعث عصبانیت فرد مورد علاقه شما می شود. اگر نیاز دارید به خودتان زمان و فضایی برای خنک شدن بدهید، دور شوید.

 

وقتی احساسات بالا می روند، سعی کنید حواس پارتنر خود را منحرف کنید. هر چیزی که توجه عزیز شما را به خود جلب کند می تواند موثر باشد، اما حواس پرتی زمانی موثرتر است که آن فعالیت آرامش بخش نیز باشد. ورزش کردن، نوشیدن چای داغ، گوش دادن به موسیقی، نظافت حیوان خانگی، نقاشی، باغبانی یا انجام کارهای خانه را امتحان کنید.

در مورد چیزهایی غیر از اختلال صحبت کنید. زندگی شما و یکی از عزیزانتان صرفاً توسط این اختلال تعریف نشده است، بنابراین براساس اطلاعات بدست آمده از سکس تراپی زمانی را برای کشف و بحث در مورد علایق دیگر اختصاص دهید. بحث در مورد موضوعات سبک می تواند به پراکنده شدن درگیری بین شما کمک کند و ممکن است فرد مورد علاقه شما را تشویق کند تا علایق جدید را کشف کند یا سرگرمی های قدیمی را از سر بگیرد.

 

تعیین مرزهای سالم با یک فرد مرزی

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کمک به یک عزیز مبتلا به BPD برای کنترل رفتار خود، تعیین و اجرای محدودیت‌ها یا مرزهای سالم است. تعیین محدودیت‌ها می‌تواند به فرد مورد علاقه‌تان کمک کند تا خواسته‌های دنیای بیرون را بهتر رسیدگی کند، جایی که مدارس، کار، و سیستم قانونی، برای مثال، همه محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای رفتار قابل قبول تعیین و اجرا می‌کنند.

 

ایجاد مرزها در رابطه شما می تواند هرج و مرج و بی ثباتی موقعیت فعلی شما را با حس ساختاری مهم جایگزین کند و انتخاب های بیشتری در مورد نحوه واکنش در هنگام مواجهه با رفتار منفی در اختیار شما قرار دهد. وقتی هر دو طرف مرزها را رعایت کنند، می‌توانید حس اعتماد و احترام را بین خود ایجاد کنید، که اجزای اصلی هر رابطه معنادار هستند.

 

با این حال، تعیین مرزها یک راه حل جادویی برای یک رابطه نیست. در واقع، ممکن است در ابتدا همه چیز بدتر شود قبل از اینکه بهتر شود. فرد مبتلا به BPD از طرد شدن می ترسد و نسبت به هر چیز جزئی حساس است. این بدان معنی است که اگر قبلاً هرگز در رابطه خود حد و مرزی تعیین نکرده اید، احتمالاً هنگام شروع رابطه، فرد مورد علاقه شما واکنش بدی نشان می دهد. اگر در مواجهه با خشم یا بدرفتاری عزیزانتان عقب نشینی کنید، فقط رفتار منفی او را تقویت خواهید کرد و این چرخه ادامه خواهد داشت. اما ثابت ماندن و پایبندی به تصمیماتتان می تواند برای شما قدرت بخشد، برای عزیزتان مفید باشد و در نهایت رابطه شما را متحول کند.

نحوه تعیین و تقویت مرزهای سالم

در زمانی که هر دوی شما آرام هستید، نه در تب و تاب بحث، با فرد مورد علاقه خود در مورد مرزها صحبت کنید. تصمیم بگیرید که چه رفتاری را از طرف شخص تحمل می کنید و نمی خواهید و آن انتظارات را واضح بیان کنید. به عنوان مثال، ممکن است به فرد مورد علاقه خود بگویید: "اگر نتوانید با من صحبت کنید بدون اینکه به من توهین کنید، من بیرون خواهم رفت."هنگام تعیین محدودیت ها، با آرامش به فرد مبتلا به BPD اطمینان دهید. چیزی شبیه این بگویید: «دوستت دارم و می‌خواهم رابطه‌مان درست شود، اما نمی‌توانم استرس ناشی از رفتار شما را تحمل کنم. من به تو نیاز دارم که این تغییر را برای من ایجاد کنی.» مطمئن شوید که همه اعضای خانواده در مورد مرزها و نحوه اعمال عواقب در صورت نادیده گرفتن آنها توافق دارند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مطب تخصصی روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 123
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 596
  • بازدید ماه : 1,273
  • بازدید سال : 4,835
  • بازدید کلی : 20,109