loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 66 شنبه 15 آذر 1399 نظرات (0)

والدین آگاه و توانمند ، والدینی هستند که نسبت به فرزندان خود با محبت ، عطوفت و عدالت رفتار می کنند . از اساس نظر مشاوره کودک کودکان و نوجوانان در یک خانواده با شیوه تربیتی یکسان تفاوت های فردی با یکدیگر دارند به همین دلیل برخورد یکسان با تمام فرزندان نمی تواند عملکرد مناسبی باشد . والدین باید با هر یک از کودکان خود بر اساس ، توانایی ها ، ویژگی ها و خواسته های آنها برخورد کنند . والدین باید با هر کودک مانند یک فرد مستقل بر خورد کنند و وی را مورد تشویق یا تنبیه قرار دهند . چنانچه والدین با احساس حسادت در کودک واکنشی مناسب نداشته باشند به قطع در بزرگسالی ، کودک دچار آسیب های جدی روانی خواهد گشت و تا پایان عمر درگیر این احساسات نا مناسب باقی خواهد ماند . از این رو متخصصین راه های مختلفی را برای کنترل حسادت در کودک عنوان می دارند که در این مطلب با در نظر گرفتن دلایل بروز حسادت در کودکان به آنها نیز خواهیم پرداخت .

دلایل حسادت

-         مستبد بودن والدین : برخی از والدین با رفتار های مستبدانه در خانواده و قانون گذاری بدون در نظر گرفتن تمایلات کودکان و نوجوانان و حتی بیان دلیل برای قوانین باعث می شوند تا کودک با عزت نفس پایین رشد نماید . این کودکان و نوجوانان در محیط های اجتماعی همچون مدرسه احساس می کنند از ارزش کمتری نسبت به همسالان خود برخوردار هستند و در نهایت این احساس بی ارزشی و منفی به حس حسادت به دیگران می انجامد .

-         لوس بودن کودک : برخی از والدینی که به مطب روانشناسی مراجعه می کنند با کودکان خود چنان رفتار می کنند که انگار دنیا و تمام چیز هایی که در آن است متعلق به کودک می باشد . این کودکان وقتی با کودکان دیگر یا فرزند جدیدی در خانواده رو به رو می شوند احساس نا امنی شدیدی می کنند و دچار حسادت می شوند . این کودکان نمی توانند کودک دیگری را در کنار خود پذیرفته و احتمال آن که اگر با روش های مختلف نتوانند وی را از گود خارج کنند ، دچار افسردگی گردند ، بسیار زیاد است .

-         مقایسه کودک : یکی از دلایلی که باعث بروز حسادت در کودکان می شود و این حسادت تا بزرگسالی نیز میتواند در روان کودک ریشه دار شود ، مقایسه کودک یا نوجوان با همسالان آنها می باشد . مقایسه فقط باعث بروز حس حسادت در کودک می شود و ثمره دیگری جز آسیب های روانی برای وی ندارد .

-         رسیدگی زیاد به کودک : بسیاری از والدین با تلفن روانشناس تماس گرفته و بیان می کنند با وجود رسیدگی ها و قرار دادن تمام موقعیت ها در دسترس کودک وی باز هم به همسالان خود حسادت می کند . در واقع این کودکان در اثر لوس بودن نیست که دچار حسادت می شوند بلکه وقتی در محیط خانواده همه چیز را تحت اختیار خود می بیند و در محیط های اجتماعی همچون مدرسه ، بی رحمی را تجربه می کند ، دچار احساس سرخوردگی می شود ، زیرا کودکان دیگر ترس ها و واکنش های وی را در مقابله با دنیا ندارند و به همین جهت نسبت به دیگر کودکان دچار احساس حسادت می گردد .  

چگونه حسادت در کودکان را درمان کنیم ؟

1-    به کودک گوش بدهید : صحبت کردن و بازی کردن با کودک یکی از مهمترین راه های بر قراری ارتباط با کودک می باشد که اکثر متخصصین آن را پیشنهاد می کنند . والدین با صحبت کردن با کودک می توانند به دلایل احساس حسادت کودک پی ببرند و آن را با افکار مثبت جایگزین کنند . متاسفانه امروزه به دلیل مشغله هایی که زوجین در محیط اجتماع برای خود ایجاد می کنند ، نمی توانند زمان مناسبی را صرف کودک کنند و از همین جهت می باشد که امروزه در زمان مشاوره ازدواج متخصصین درباره تصمیمات زوجین درباره کودکان و نحوه رسیدگی به آنها با زوجین صحبت می کند .

2-    تبدیل حسادت به تلاش برای موفقیت : والدین می توانند با ایجاد انرژی مثبت و هیجان دار کردن مسائلی که کودک را به سمت حسادت سوق می دهد وی را برای تلاش بیشتر تشویق کنند . به عنوان مثال چنانچه کودک احساس می کند در مقابل خواهر یا برادر بزرگتر خود کاری را نمی تواند انجام دهد ، تشویق کودک به انجام فعالیت هایی نظیر آن ولی با ارزش برابر می تواند باعث شود تا کودک احساس ارزشمندی و موفقیت را تجربه کند .

3-    ابراز علاقه به کودک : وجود عشق و علاقه نسبت به کودک و نثار آن به شیوه های مختلف به کودک در حل هر مشکلی که برای کودک ایجاد شده باشد  نقش موثری دارد . معمولا مادران به دلیل نزدیکی بیشتری که با کودک خود دارند می توانند این احساس را بیشتر منتقل کرده و به کودک بگویند به هر شکلی که او باشد وی را دوست خواهند داشت .

4-    تشویق کودک به مشارکت : یکی از موثر ترین راه هایی که می تواند جلوی حسادت کودک را بگیرد تشویق کودک به مشارکت می باشد . وقتی کودک یاد بگیرد که در زمینه های مختلف خواهر ، برادر یا همسالان خود را حمایت کند ، این حمایت را نیز دریافت می کند و می تواند هم در موفقیت های آنها خود را شریک بداند و هم به موفقیت های بیشتری دست پیدا کند .

5-    الگوی مناسبی باشید : نقش والدین در ایجاد الگوی مناسب برای کودکان بر هیچ کسی پوشیده نیست . زمانی که کودک شما مشاهده کند که شما از موفقیت های دیگران تعریف می کنید و از آن شاد هستید ، او نیز یاد می گیرد تا به جای حسادت نسبت به توانمندی های دیگران آنها را الگوی خود قرار داده و شاد گردد .

نویسنده : غزاله البهشتی  

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 121
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 594
  • بازدید ماه : 1,271
  • بازدید سال : 4,833
  • بازدید کلی : 20,107