loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 49 سه شنبه 28 تیر 1401 نظرات (0)

استرس همیشه بد نیست کمی استرس می تواند به شما کمک کند متمرکز، پرانرژی و قادر به مقابله با چالش های جدید در محل کار باشید. این چیزی است که شما را در حین ارائه یا هشدار برای جلوگیری از حوادث یا اشتباهات پرهزینه نگه می دارد. اما براساس نظر بهترین روانشناسان خانواده و تحقیقات، در دنیای شلوغ امروزی، محل کار اغلب مانند یک ترن هوایی احساسی به نظر می رسد. ساعت‌های طولانی، ضرب‌الاجل‌های تنگاتنگ، و تقاضاهای روزافزون می‌توانند شما را نگران، خسته و خسته‌تر کنند. و زمانی که استرس از توانایی شما برای مقابله فراتر رود، دیگر مفید نخواهد بود و شروع به آسیب رساندن به ذهن و بدن شما و همچنین رضایت شغلی شما می کند.

شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید!

شما نمی توانید همه چیز را در محیط کاری خود کنترل کنید، اما این به این معنی نیست که شما ناتوان هستید، حتی زمانی که در شرایط سختی گیر کرده اید، باز هم می توان کارهایی انجام داد. اگر استرس شغلی در عملکرد کاری، سلامتی یا زندگی شخصی شما اختلال ایجاد می کند، وقت آن است که اقدام کنید. مهم نیست که چه کاری برای امرار معاش انجام می‌دهید، جاه‌طلبی‌ها یا شغل‌تان چقدر استرس‌زا است، کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش سطح کلی استرس خود و بازیابی حس کنترل در محل کار انجام دهید.

دلایل رایج استرس در محل کار عبارتند از:

ترس از اخراج شدن

اضافه کاری بیشتر به دلیل کاهش کارمندان

فشار برای انجام کار برای برآورده کردن انتظارات فزاینده اما بدون افزایش رضایت شغلی

فشار برای کار در سطوح بهینه - همیشه!

عدم کنترل بر نحوه انجام کارتان

وقتی در محل کار احساس می‌کنید، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید و ممکن است عصبانی، تحریک‌پذیر یا گوشه‌گیر شوید.

سایر علائم و نشانه های استرس بیش از حد در محل کار عبارتند از:

 

*احساس اضطراب، تحریک پذیری یا افسردگی

*بی تفاوتی، از دست دادن علاقه به کار

*مشکلات خواب

*خستگی

*مشکل در تمرکز

*تنش عضلانی یا سردرد

*مشکلات معده

*کناره گیری اجتماعی

*از دست دادن میل جنسی

*استفاده از الکل یا مواد مخدر برای مقابله

راهکارهایی برای مقابله با استرس محل کار

*استرس محل کار را با یک نفر درمیان بگذارید

براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسی ازدواج و مطالعات، گاهی اوقات بهترین کاهش دهنده استرس این است که استرس خود را با یکی از نزدیکان خود در میان بگذارید. صحبت کردن و جلب حمایت و همدردی - به خصوص چهره به چهره - می تواند یک راه بسیار موثر برای بازیابی حس آرامش شما باشد. شخص دیگر مجبور نیست مشکلات شما را "رفع" کند. آنها فقط باید شنونده خوبی باشند.

برای حمایت به همکاران مراجعه کنید.

 داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی در محل کار می تواند به شما کمک کند تا از اثرات منفی استرس شغلی محافظت کنید. فقط به یاد داشته باشید که به آنها گوش دهید و در مواقعی که نیاز دارند از آنها حمایت کنید. اگر دوست صمیمی در محل کار ندارید، می توانید اقداماتی را انجام دهید تا با همکاران خود اجتماعی تر باشید. به عنوان مثال، زمانی که استراحت می کنید، به جای اینکه توجه خود را به گوشی هوشمند خود معطوف کنید، سعی کنید همکاران خود را درگیر کنید.

به دوستان و اعضای خانواده خود تکیه کنید.

 علاوه بر افزایش تماس اجتماعی در محل کار، داشتن یک شبکه قوی از دوستان و اعضای خانواده حمایت کننده برای مدیریت استرس در تمام زمینه های زندگی شما بسیار مهم است. از طرف دیگر، هر چه تنهاتر و منزوی تر باشید، آسیب پذیری شما در برابر استرس بیشتر می شود.

دوستی های رضایت بخش جدیدی ایجاد کنید.

 براساس نظر مشاور سکس  اگر احساس می کنید کسی را ندارید که به او مراجعه کنید - در محل کار یا در اوقات فراغتتان - هیچ وقت برای ایجاد دوستی های جدید دیر نیست. با شرکت در کلاس یا عضویت در یک باشگاه یا با صرف وقت داوطلبانه با افراد جدیدی با علایق مشترک آشنا شوید. علاوه بر گسترش شبکه اجتماعی خود، کمک به دیگران - به ویژه کسانی که قدردان هستند - لذت زیادی را به ارمغان می آورد و می تواند به کاهش قابل توجه استرس کمک کند.

* با ورزش و تغذیه از سلامت خود حمایت کنید

وقتی بیش از حد روی کار متمرکز هستید، به راحتی می توانید از سلامت جسمانی خود غافل شوید. اما وقتی با تغذیه خوب و ورزش از سلامت خود حمایت می کنید، در برابر استرس قوی تر و انعطاف پذیرتر هستید.

مراقبت از خود نیازی به بازنگری کلی در سبک زندگی ندارد. حتی چیزهای کوچک می توانند روحیه شما را بالا ببرند، انرژی شما را افزایش دهند و به شما این احساس را بدهند که دوباره روی صندلی راننده نشسته اید.

برای ورزش منظم وقت بگذارید

ورزش هوازی - فعالیتی که ضربان قلب شما را افزایش می دهد و باعث تعریق شما می شود - یک راه بسیار موثر برای بهبود خلق و خو، افزایش انرژی، تیزتر کردن تمرکز و آرامش ذهن و بدن است. حرکات موزون - مانند راه رفتن، دویدن، رقصیدن، طبل زدن و غیره - به ویژه برای سیستم عصبی تسکین دهنده است. برای کاهش حداکثر استرس، سعی کنید در اکثر روزها حداقل 30 دقیقه فعالیت داشته باشید. اگر راحت‌تر است که در برنامه‌تان قرار بگیرید، فعالیت را به دو یا سه تقسیم کنید و هنگامی که استرس در محل کار افزایش می یابد، سعی کنید یک استراحت سریع داشته باشید و از موقعیت استرس زا دور شوید. در صورت امکان در خارج از محل کار قدم بزنید. حرکت بدنی می تواند به شما کمک کند تعادل خود را بازیابی کنید.

انتخاب های غذایی هوشمندانه و استرس زدا داشته باشید

انتخاب های غذایی شما می تواند تاثیر زیادی بر احساس شما در طول روز کاری داشته باشد. به عنوان مثال، خوردن وعده های غذایی کوچک، مکرر و سالم می تواند به بدن شما کمک کند سطح قند خون را یکنواخت نگه دارد. این انرژی و تمرکز شما را حفظ می کند و از نوسانات خلقی جلوگیری می کند. از سوی دیگر، قند خون پایین می‌تواند باعث اضطراب و تحریک‌پذیری شما شود، در حالی که خوردن بیش از حد باعث بی‌حالی شما می‌شود.

قند و کربوهیدرات های تصفیه شده را به حداقل برسانید. وقتی استرس دارید، ممکن است هوس تنقلات شیرین، غذاهای پخته شده یا غذاهای راحت مانند پاستا یا سیب زمینی سرخ کرده داشته باشید. اما این غذاهای "احساس خوب" به سرعت منجر به اختلال در خلق و خو و انرژی می شوند و علائم استرس را بدتر می کنند، نه بهتر.

مصرف غذاهایی را که می توانند بر خلق و خوی شما تأثیر منفی بگذارند، کاهش دهید، مانند کافئین، چربی های ترانس، و غذاهایی با سطوح بالای نگهدارنده های شیمیایی یا هورمون ها.

اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری بخورید تا خلق و خوی خود را تقویت کنید. بهترین منابع ماهی های چرب (سالمون، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، آنچوی، ساردین)، جلبک دریایی، بذر کتان و گردو هستند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید و اجازه دهید تا احساسات شما جریان پیدا کنند و مسدود نشوند. اگر هیجانات شما مشکل آفرین شده اند، فراموش نکنید که حتما به یک درمانگر مراجعه کنید و با کمک او، به تدریج اوضاع را بهتر کنید و احساس سلامت داشته باشید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 75
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 548
  • بازدید ماه : 1,225
  • بازدید سال : 4,787
  • بازدید کلی : 20,061