loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 57 دوشنبه 28 تیر 1400 نظرات (0)

در دنیای امروز که روابط مهمترین اصل زندگی انسانها را تشکیل می دهد همدلی کردن یکی از مهمترین مهارت هایی می باشد که افراد باید بلد باشند . در بسیاری از مراکز مشاوره برای ایجاد روابط صمیمی و احساس خوشایند در ارتباطات بین فردی متخصصین به آموزش همدلی کردن می پردازند زیرا این کار باعث می شود تا روابط بین افراد قوی تر شدن و زندگی شاد تر و موفقی را داشته باشند . همدلی به معنای شناخت احساسات و هیجانات دیگران می باشد و افرادی که با دیگران همدلی می کنند می توانند دنیا را از چشم طرف مقابل دیده و خود را جای او بگذارند در نتیجه روابط خود را با دیگران مستحکم تر کرده و دیگران را درک می کنند . افرادی که مهارت همدلی را بلد هستند روح خود را رشد داده و راه های حل مسائل را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار می دهند . در مفاهیم روانشناسی عدم توانایی در همدلی به معنای نقص در بلوغ هیجانی می باشد که باعث می شود فرد توانایی دوست داشتن و بر قراری ارتباط با دیگران را نداشته باشد .

موانع همدلی با دیگران چیست ؟

  • قضاوت کردن : زمانی که فرد دست به قضاوت دیگران و مسائل و احساسات آنها می زند نمی تواند ارتباط درستی با دیگران بر قرار نماید ، از نظر مشاور روانشناس متخصص افرادی که دائما در کار و زندگی دیگران را مورد قضاوت قرار می دهند خیلی زود به افرادی تنها و افسرده تبدیل شده و دیگران از آنها دوری می کنند .
  • نصیحت کردن : یکی دیگر از عواملی که مانع ایجاد حس همدلی در افراد می شود ، نصیحت کردن است . افرادی که دائما تمایل دارند تا دیگران را نصیحت کنند به صورت نا خود آگاه در حال ایجاد حس برتری خود نسبت به دیگران هستند و همین مسئله باعث می شود تا افراد تمایلی به بر قراری ارتباط با آنها نداشته باشند .
  • سرزنش کردن : افرادی که در ارتباط با دیگران بدون توجه به احساساتی که افراد در آن لحظه دارند دست به سرزنش آنها می زنند مانع ایجاد ارتباطی موثر و مفید بین خود و دیگران می شوند ، این افراد از نظر بقیه افرادی عیب جو هستند که برای به رخ کشیدن تواندمندی های خود از لحظات حساس دیگران استفاده می کنند و مانع بر قراری ارتباط درست خود و دیگران می شوند .

چگونه مهارت همدلی را در خود افزایش دهیم ؟

گوش دادن را یاد بگیریم : اولین و موثر ترین قدم برای ایجاد و افزایش همدلی از نظر مشاور آنلاین یادگیری گوش دادن فعال می باشد . برای این که بتوانیم احساسات و هیجانات طرف مقابل را درک کنیم باید به خوبی و با تمرکز به حرف های طرف مقابل گوش دهیم و در مقابل صحبت های وی اعمالی همچون : تماس چشمی ، واکنش های بدنی و گذاشتن خود به جای طرف مقابل را انجام دهیم تا بتوانیم حال وی را بهتر درک نماییم .

پاسخ مناسب : افراد با انعکاس احساسات و هیجانات به طرف مقابل می توانند در دیگران حس همدلی ایجاد نمایند . تائید کردن افراد یا بیان این مسئله که می توانید درک کنید چقدر از یک موضوع خوشحال شده و یا از موضوعی ناراحت شده می توانند همدلی کردن را در خود افزایش داده و ارتباط خود با دیگران را بهبود بخشند . پاسخ مناسب همیشه جمله تایید کننده و یا تکذیب کننده نیست ، گاهی افراد با سوالات روشن و مرتبط با مسئله می توانند به طرف مقابل نشان دهند که حواس شان به صحبت های وی می باشد و ارزش و اهمیت طرف مقابل را برای خود نشان دهند .

تعصب نداشته باشید : همه افرادی که با یکدیگر در جامعه ارتباط بر قرار ی کنند عقایدی شبیه هم ندارند و حتی گاهی افرادی که با مشاوران از جمله روانشناس تلفنی صحبت می کنند ، اعتقاداتی کاملا مخالف با طرف مقابل خود دارند . برای همدلی کردن لازم است تعصب را کنار گذاشته و تنها به حرفهای طرف مقابل خود گوش دهید . در همدلی و گوش دادن صحبت های طرف مقابل نیازی نیست که عقاید طرف مقابل را بپذیرید یا آنها را تائید کنید همین که آنها را گوش دهید به عقاید طرف مقابل احترام بگذارید برای افزایش مهارت همدلی کفایت می کند .

قضاوت و نصیحت را کنار بگذارید : معمولا افرادی که برای صحبت و درد و دل به دیگران روی می آورند ، از درستی ی و غلطی کار خود آگاهی دارند و تنها می خواهند کسی باشد که نگرانی ها و احساساتی را که در آنها تحریک شده را با وی شریک شوند . در این شرایط ارائه راهکار و بیان ایراد یا مشکلاتی طرف مقابل برای ایجاد ارتباطی دو طرفه به هیچ عنوان تاثیر ندارد و همانگونه که در بخش قبلی عنوان کردیم باعث ایجاد عدم بر قراری ارتباط دیگران با ما می گردد و حتی گاهی باعث می شود دیگران ما را فردی بی ملاحضه و خود شیفته بدانند .

نقاط ضعف خود را بپذیریم : یکی دیگر از بزرگ تریم دلایلی که می تواند مانع از افزایش مهارت همدلی با دیگران شود ، ترس از نقاط ضعف خود می باشد . افرادی که می ترسند از طرف دیگران آسیب ببینند و دیگران آنها را فردی نا آگاه یا احمق بدانند معمولا در توانایی همدلی بسیار ضعیف می باشند . زمانی که ما به همدلی با دیگران می پردازیم می توانیم بپذیریم که دیگران نیز مانند ما آسیب پذیر هستند و نقاط ضعفی دارند که ما نیز آنها را داریم . این پذیرش نقطه بسیار مهمی در زندگی هر فرد می باشد که به افزایش حس همدلی نیز کمک می کند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 342
  • بازدید سال : 3,904
  • بازدید کلی : 19,178