loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 90 سه شنبه 13 اسفند 1398 نظرات (0)

تجاوز جنسی تنها در زمانی که فرد دچار اجبار جنسی شده است واقع نمی شود . بسیاری از افرادی که مورد تحقیر و سلطه جویی قرار می گیرند و در مقابل خشونت می باشند نیز مورد تجاوز واقع می شوند . تجاوز یکی از دردناک ترین اتفاقاتی می باشد که می تواند در زندگی هر فردی ، دختر و پسر ، کودک و بزرگسال ، رخ دهد . فردی که مورد تجاوز واقع شده معمولا نیاز به حمایت و مراجعه به مرکز روانشناسی دارند . این افراد دچار واکنش های مختلفی از قبیل : خشم ، نفرت ، میل به انتقام ، تمایل به خودکشی و وسواس می شوند . حمایت از فردی که مورد تجاوز قرار گرفته است بسیار با اهمیت می باشد . بسیاری از خانواده قربانیان نمی دانند چگونه می توانند فردی را که مورد تجاوز قرار گرفته است را حمایت کنند و چگونه درباره این مسئله به وی کمک کنند . باید توجه داشت آسیب های جسمی فردی که مورد تجاوز قرار گرفته بسیار سریع بهبود می یابد اما عوارض روحی این اتفاق تا مدت ها بر روی روح و روان این افراد باقی می ماند .

افرادی که مورد تجاوز واقع می شوند در اولین واکنش دچار بهت زندگی می گردند . این افراد خود را در اتفاق ایجاد شده مقصر دانسته و دائما در حال نفرت از خود و جامعه می باشند . معمولا این افراد از عدم تمایل در صحبت کردن از اتفاق رخ داده رنج می برند . در بسیار از موارد استفاده از مراکز مشاوره غیر حضوری می تواند کمک کننده باشد ، البته در شرایطی که فرد آسیب دیده خود تمایل به گفتگو از خود نشان دهد . باید توجه داشت هرگز نباید به فردی که مورد تجاوز واقع شده فشاری برای مراجعه و صحبت آورده شود زیرا باعث می شود این افراد با جبهه گیری در مقابل مسئله ایجاد شده واکنش نشان دهند . افرادی که مورد تجاوز واقع شده اند معمولا دائما در حال ایرادگیری از خود بوده و از قرار گرفتن در فضا های بسته و یا مکان هایی که شبیه مکانی است که در آن مورد تجاوز قرار گرفته اند دچار وحشت شدیدی می گردند . زنانی که دچار تجاوز شده اند معمولا از رابطه با همسران خود سر باز می زنند و احساس تنفر از رابطه جنسی در آنها پدید می آید .

متاسفانه در ایران با وجود آن که نیم بیشتر افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند را زنان تشکیل می دهند اما به دلایل گوناگونی همچون شرم و باعث خجالت بودن این اتفاق ، معمولا این افراد از درمان مناسب بهره مند نمی شوند . جلسات گروه درمانی در تمام دنیا برای افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند بهترین درمان شناخته شده است که افراد در آن متوجه می شوند در حادثه ایجاد شده در دنیا تنها نبوده و احساسات و واکنش های آنها طبیعی می باشد . متاسفانه در کشور ما گروه درمانی برای زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند وجود ندارد . اما با این حال در اختیار قرار دادن تلفن مشاوره تلفنی می تواند کمک خوبی به آنها باشد .

خانواده چه واکنشی باید از خود در مقابل فرد مورد تجاوز واقع شده ، از خود نشان دهند ؟

-         باور کنید : صحبت کردن درباره اتفاقی که برای فرد قربانی افتاده است ، برای وی بسیار سخت است . یکی از مصائبی که بر سر راه این افراد قرار دارد این مسئله است که کسی حرف های او را باور نکند . بنا بر این وقتی با شما درباره این که مورد تجاوز قرار گرفته صحبت می کند حرف وی را باور کرده و به احساسات او توجه کنید تا بتوانید به او کمک نمایید .

-         گوش کنید : با وجود آن که وقتی فردی به شما می گوید که مورد تجاوز واقع شده ، سوالات زیادی برای شما ایجاد می شود ، اما باید به او فرصت دهید تا ابتدا صحبت های خود را کامل کند و سعی نمایید بدون قضاوت یا واکنشی شدید به وی اجازه دهید درباره افکار مختلف خود صحبت نماید .

-         به او کمک کنید ، به جای او تصمیم نگیرید : بهترین کار برای فردی که مورد تجاوز قرار گرفته این می باشد که به او کمک کنید تا بهترین راه را انتخاب کند و به جای او تصمیم نگیرید . در اختیار قرار دادن واتساپ روانشناس در این موارد می تواند گزینه مناسبی باشد تا فرد احساس کند تا برای بهبود اوضاع دارای اخیار می باشد و خود باید برای آن تصمیم بگیرد .

-         کنایه نزنید : شاید فردی که مورد تجاوز قرار گرفته پش از این اتفاق رفتار های مناسبی نداشته و یا مصرف الکل و یا مخدر های دیگر و حتی روابط آزادانه وی باعث این اتفاق شده باشد ، باید توجه داشت وقتی فرد آسیب دیده درباره تجاوزی که به او شده با شما صحبت می کند مطلقا نباید درباره شیوه رفتاری و یا اشتباهات او به وی کنایه بزنید و یا او را سرزنش نمایید زیرا این عمل باعث شدید شدن احساس گناه در آنها خواهد شد .

آسیب های سلامتی که فرد مورد تجاوز قرار گرفته ممکن است داشته باشد ؟

1-    بارداری

2-    بیماری های مقاربتی

3-    ابتلا به   HIV و هپاتیت

در مقابل کودکانی که مورد تجاوز واقع شده اند چه واکنشی داشته باشیم ؟

وحشیانه ترین آسیبی که یک کودک می تواند با آن مواجه شود ، تجاوز است . اولین افرادی که پس از این اتفاق باید کودک را حمایت کنند ، والدین او هستند . باید به کودک گفته شود در اتفاق پیش آمده هیچ تقصیری نداشته و همچنان برای آنها دوست داشتنی می باشد . مراجعه به مشاور کودک برای این کودکان بسیار ضروری می باشد زیرا این مسئله می تواند آینده کودک را به نابودی کشانده و آسیب های روانی جدی به او وارد کند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 115
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 588
  • بازدید ماه : 1,265
  • بازدید سال : 4,827
  • بازدید کلی : 20,101