loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 85 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399 نظرات (1)

ازدواج سفید به هم خانه شدن یک دختر و پسر بدون عقد و ازدواج رسمی گفته می شود . در کشور ایران بیشتر این نوع ازدواج ها به روابط عاطفی شدید در کنار روابط جنسی خطم می گردد . افرادی که با یکدیگر ازدواج سفید می کنند تلاش می کنند تا در طی مدت زندگی با یکدیگر به این نکته دست یابند که می توانند همیشه با هم زندگی کنند یا خیر که در صورت عدم توافق دو طرف از یکدیگر جدا خواهند شد . از نظر متخصصین در کلینیک روانشناسی یکی از مهمترین مسائل برای کشش جوانان به سمت ازدواج سفید عدم تعهد و مسئولیت پذیری در این نوع رابطه می باشد . بسیاری از زوجین توان مالی مناسبی برای صرف هزینه های یک زندگی مشترک را ندارند و در ازدواج سفید بر اساس اصول آن این هزینه ها به صورت یکسان تقسیم می شود که باعث می گردد به هیچ یک از دختر و پسر فشاری وارد نیاید . ازدواج سفید که به عنوان راهی غیر قانونی و نا مسروع در کشور ایران شناخته شده است ، آسیب های روانی و اجتماعی زیادی را برای هر یک از دختر و پسر به وجود می آورد که در این مطلب به آن اشاره می کنیم .

معایب ازدواج سفید

1-    زنان در ازدواج سفید آسیب بیشتری را متحمل می گردند . با وجود این که فشار یک زندگی مشترک به صورت غیر قانونی برای هر دوطرف آسیب زا می باشد اما زنان با روحیه حساس تر و لطیف تری که دارند نیازمند داشتن یک تگیه گاه محکم و فردی هستند که بتوانند به وی اعتماد کامل داشته باشند . ازدواج سفید این ترس را برای همه لحظه ها به همراه دارد که نکند مرد زندگی آنها ، ترکشان کند . و وجود این استرس و اضطراب آرامش زندگی را از آنها می گیرد .

2-    برخی از افراد پس از ازدواج سفید تصمیم به ازدواج رسمی می گیرند این افراد گاهی در مراکز مشاوره ازدواج حضوری تازه متوجه اختلافات خانوادگی و عقیدتی خود می گردند . در ازدواج سفید ، رابطه بین دختر و پسر می باشد و خانواده های آنها همچنین فرهنگ خانوادگی نقشی در روابط ایفا نمی کند ، در حالی که این افراد برای ازدواج رسمی باید نسبت به دید گاه خانواده یکدیگر بر روی خود نیز تمرکز داشته باشند . و نظرات آنها نیز مهم می باشد .

3-    ازدواج سفید فاقد ارزش قانونی است و چنین رابطه ای زنا تلقی می شود و فرزند ناشی از آن فاقد مشروعیت قانونی است . چون نسبت فرزندی او با پدر قابل اثبات نیست . در این میان فرزندان بی پدر و بی خانواده ای باقی می مانند که نه آن ها از والدین ارث می برند . و نه والدین از آن ها اگرچه سایر حقوق این کودکان چون بقیه کودکان است ، اما معمولاً کسی حضانت آنان را بر عهده نمی گیرد ، مگر اینکه یک پروسه پیچیده قانونی طی شود و با همه این ها نمی توان از آسیب روانی که به این کودکان وارد می آید چشم پوشید برخی از این افراد که به مشاور کودک مراجعه می کنند باید با این حقیقت کنار آیند که به خاطر انتخاب سبک زندگی نا مناسب خود باعث آسیب های روانی دائمی و بی هویتی او تا آخر عمر وی شده اند .

4-    ازدواج سفید به دلیل عدم مشروعیت قانونی ، دختران و پسرانی که تصمیم به انجام آن می گیرند را دچار مشکلات قانونی و مجازات های سنگین می گرداند . قانون مجازات اسلامی هم هر رابطه غیرشرعی بین زن و مرد ، اعم از زنا و مادون زنا را ممنوع اعلام کرده  و برای آن مجازات تعیین نموده است . در ایران نه تنها این پدیده ، مجرمانه است، بلکه برای آن مجازات نیز در نظر گرفته شده است که شامل شلاق و جریمه نقدی می باشد . پس دختران و پسران ایرانی با الگو برداری غلط از این سبک زندگی غربی باعث بروز مشکلات زیادی برای خود و خانواده خود خواهند شد .

متاسفانه با توجه به فرهنگ کشور ما ازدواج سفید هیچ گونه مزایایی برای جوانان به همراه ندارد و جوانانی که بر خلاف فرهنگ و عرف خانواده تصمیم به این شکل ازدواج می گیرند آینده ای نا خوشایند خواهند داشت . مشاور روانشناس یکی از دلایل روانی گرایش برخی از جوانان به ازدواج سفید را جو نا آرام خانواده آنها می دانند و این جوانان به جای آن که برای آرام سازی جو خانواده و حل مشکلات خانوادگی از یک مشاور خانواده استفاده کنند به زندگی کردن با فردی که به وی علاقه مند هستند ولی به دلایلی توانایی ازدواج مشروع با او را ندارند ، پناه می برند . ازدواج سفید نه تنها باعث بروز استرس و اضطراب در زوجین به دلیل عدم وجود تعهد در رابطه می گردد بلکه آینده آنها را هم دچار سیاهی کرده و شانس یک ازدواج خوب را از آنها می گیرد .

ازدواج نا موفق در گذشته ، عدم تناسب سنی بین دختر و پسر ، داشتن علاقه بدون امکانات مناسب برای شروع زندگی مشترک ، وجود بیماری در یکی از زوجین و عدم قبول وی برای ازدواج دائم و دوری از همسر و فرزند در زمانی که فرد در سفر های طولانی مدت می باشد از شایع ترین دلایلی می باشد که افراد به ازدواج سفید روی می آورند و سعی می کنند تا خلاء زندگی خود را با این روش جبران نمایند که البته متاسفانه به دلیل عدم تطابق فرهنگی این نوع ازدواج ها با فرهنگ سنتی ایران همگی محکوم به شکست می باشند .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 488
  • بازدید ماه : 1,165
  • بازدید سال : 4,727
  • بازدید کلی : 20,001