loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 49 دوشنبه 27 دی 1400 نظرات (0)

خودآگاهی به معنای آگاه بودن از احساسات، افکار و رفتار است. ما اغلب تصور می کنیم که سطح مناسبی از خودآگاهی داریم، در حالی با استفاده بهتر و بیشتر از این آگاهی می توان شرایط بهتری را رقم زد. طبق اطلاعات بدست آمده از مشاوران روانشناسی و تحقیقات؛ ما معمولاً به بسیاری از افکار و احساسات ناخودآگاه خود دسترسی نداریم، زیرا خیلی چیزها خارج از آگاهی ما هستند و ما نسبت به آنها هشیار نیستیم. در عوض، ما تمایل داریم که پاسخ هایی بسازیم که به نظر درست می رسند اما اغلب اشتباه هستند! افزایش آگاهی ما به این معنی است که کمی عمیق تر به مسائل بنگریم و یاد بگیریم که واقعاً تجربیات درونی و بیرونی خود را به طور عینی و متفکرانه نظاره گر باشیم. زمان آن فرا رسیده است که طرز تفکر خود را به چالش بکشیم و فضایی برای تأمل جدی خود ایجاد کنیم.

خودآگاهی چرا سودمند است؟

برای اینکه بتوانیم کنترل زندگی خود را در دست بگیریم و اجازه دهیم تا خودمان مسئول زندگی خودمان باشیم نه افکار و باورهای دیگران؛ بهتر است تا نسبت به احساسات و افکار خود؛ آگاهی پیدا کنیم. بنابراین سوالاتی که در ادمه می پرسیم می تواند به شما در این مورد کمک کند.

_ چقدر خودتان را می شناسید؟

_ نسبت به مسائل عمیق تر چطور؟ آیا نسبت به آنها آگاهی دارید؟

 _ آیا تشخیص می دهید که در کنار افراد خاصی احساس تحریک پذیری می کنید، اما چرا؟

 _ چه چیزی در درون شما وجود دارد که باعث می شود احساسات مختلفی را با آدمهای مختلفی تجربه کنید؟

ایجاد حس عمیق‌تر، کلیدِ خودآگاهی است برای اینکه بتوانیم در سفر توسعه شخصی خود پیش برویم چرا که برای آگاهی، نیاز داریم تا به احساسات عمیق خود دسترسی پیدا کنیم. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به چند تکنیک و توصیه بپردزایم که موجب خودآگاهی در انسان می شود پس لطفا تا انتهای این مقاله همراه باشید.

5 روش برای افزایش خودآگاهی:

یک) بدانید و درک کنید که دقیقا چه چیزی شما را تحریک می کند و موجب آغاز افکار و احساسات آسیب زننده می شود: شاید در ابتدای برای شما شاید سخت باشد که در مورد موضوعاتی که ناراحت تان می کند، فکر کنید و این موضوع کاملا طبیعی است. اما گاهی وقتها تحمل یکسری دردها بهتر از تجربه دوباره و دوباره همان مسائل است. اینکه بفهمید چه رفتار و برخوردی موجب میشود تا شما احساسات بدی را تجربه کنید می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای مثال شما می توانید به دنبال دلیل آن حس بگیرید؟  شما می توانید دیگر خودتان را چنین تجربه ای قرار ندهید و از خود محافظت کنید! و بسیاری از کارهای دیگر که شما در موردشان تصمیم می گیرید.

دو) قبل از پاسخ سریع دادن؛ کمی فکر کنید و موقعیت را ارزیابی کنید: طبق نظر روانشناسان ازدواج  و آن چیزی که درمانگران می گویند؛ برای ذهن شما ساده ترین کار این است که براساس گذشته برخورد کند تا از شما مراقبت کند و در خطر قرار ندهد. برای مثال اگر شما در یک رابطه سمی با کسی هستید و طبق تجربیات گذشته فکر میکنید که اعتراض کردن مساوی است با تحقیر شدن یا جر و بحث؛ پس ذهن شما در این موقعیت پاسخ فرار می دهد و اتوماتیک به شما می فهماند که در برابر چنین انسانهایی سکوت کنید چرا که آنها می توانند امنیت شما را خدشه دار کنند.

سه) از فردی که قابل اعتماد کمک بخواهید و خواهید تا به شما بازخورد بدهد: براساس نظر مراکز مشاوره خانواده و تحقیقات؛ آدمی که امروز هستید نتیجه بازخوردها و توصیف های مراقبین اولیه شما است. یکی از نیازهای اصلی انسانها؛ اعتماد است که می توان این اعتماد را از طریق صحبت کردن با دیگران و گرفتن بازخورد از آنها بدست آورد. اگر  دچار شک و تردید هستید از دیگران کمک بخواهید تا ذهن شما را شفاف کنند.

چهار) یاد بگیرید که احساسات خود را بشناسید و آنها را نام گذاری کنید: با نام گذاری احساسات موجب میشوید تا با آنها رابطه بهتری داشته باشید و بدانید که هر احساسی دلیلی دارد و وقتی علت دارد یعنی می توان آن را مدیریت کرد.

پنج) نوشتن را شروع کنید و افکار؛ احساسات؛ هیجانات؛ اهداف و ارزشهای های خود را اولویت بندی کنید: با نوشتن می توانید به اعماق وجود خود راه پیدا کنید و ریشه احساسات خود را پیدا کنید. برای این تمرین تنها شروع کنید به نوشتن و اجازه دهید تا قلم مسیر خود را پیدا کند و شما را نسبت به خودتان آگاه کند.

سخن پایانی:

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به دنبال رشد و آگاهی هستید؛ مراجعه به یک روانشناس می تواند در این مسیر بسیار کمک کننده و روشنی بخش باشد. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یک مطب روانشناسی بسیار خوب و معتبر با درمانگرانی حرفه ای است که میتواند در این مورد بسیار به شما کمک کند.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 109
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 582
  • بازدید ماه : 1,259
  • بازدید سال : 4,821
  • بازدید کلی : 20,095