loading...
مرکز مشاوره
پریا موسوی بازدید : 49 پنجشنبه 25 خرداد 1402 نظرات (0)

خانواده بخش مهمی از جامعه می باشد زیرا که محیط خانواده نقش اساسی را در تربیت نسل های آینده دارد و این خود تاثیری مهم برای جامعه می باشد .طبق نظر مشاور روانشناس  به عبارتی والدین در رشد کودکان که از  سلامت عاطفی و سلامت روانی برخوردارند ، نقش مهمی را ایفا می کنند که عامل داشتن فرزندان سالم پرورش آن ها در محیط خانوادگی سالم را می طلبد.

خانواده را در برنامه جای دهید.

برای داشتن خانواده ای موفق باید همه روزه تلاش کنید و شرابط مطلوب را فراهم سازید برای مثال برنامه های روزانه خود را تغییر دهید تا فرصت بیشتری برای وقت صرف کردن با خانواده فرزندتان ایجاد کنید و با افراد خانواده قرار بگذارید و به آن ها پایبند بمانید همچنین زوجین نیز باید وقت کافی برای یکدیگر داشته باشند و زمانی را برای داشتن رابطه با کیفیت مطلوب بسازند.

 

سرزنش نکردن:

طبق مطالعات مرکز مشاوره ازدواج برای داشتن رابطه کار آمد سرزنش نکردن از ارکان اصلی آن می باشد. سرزنش کردن یکدیگر به خاطر اشتباهات گذشته افراد و مطرح کردن آن ها و یاد آوری مجدد در هر موقعیتی باعث ایجاد احساس گناه در فرد می شود و به عبارتی نوعی سوءاستفاده در رابطه به حساب می آید باید این را به خاطر داشت که سرزنش کردن به خاطر اشتباهات گذشته مشکلی را حل نخواهد کرد و فقط ناراحتی به وجود خواهد آورد

حمله نکردن به یکدیگر در زمان بروز مشکلات:

 همان طور که قبلا هم اشاره شد هر به وجود آمدن هر مسئله و مشکلی در بین زوجین طبیعی است و طبق نظر مشاور ازدواج موردی که در اکثر زوجین دیده می شود حمله کردن ، جبهه گرفتن ، قضاوت و همه تقصیر ها را سر دیگری انداختن می باشد موارد گفته شده آسیب زیادی به رابطه وارد می کند باید از آن جلوگیری شود و با فن بیان مناسب مشکلات مطرح شوند تا از بسیاری ناملایمات جلوگیری شود.

دنبال برنده بودن در دعوا ها را کنار بگذارید.

زمانی که به مشکلی بر می‌خورید، ممکن است که با یکدیگر جر و بحث کنید و پیوسته به دنبال مقصر باشید و به دنبال راهی برای برنده شدن در دعوا بگردید . در این صورت در واقع همه ی مسئولیت های رابطه و رفتار‌های خودتان را به دوش دیگری می اندازید و جبهه می‌گیرید و و فکر می‌کنید که در این مشکل هیچ نقشی نداشتید

 این کار جز شدت گرفتن دعوا و بیشتر شدن مشکل سود دیگری ندارد و بسیار آسیب رسان است .

 آن چه که در رابطه اهمیت دارد این است که زوجین به دنبال راهی برای پیدا کردن راه حل برای مشکل و حل کردن آن باشند و رابطه‌ی عاطفی خود را حفظ نمایند. و در نتیجه در ایجاد رابطه‌ی سالم نقش خواهند داشت.

قدردانی را همیشه ابراز کنید.

طبق مطالعات مشاور روانشناس هر روز این کار را انجام دهید و از آن غافل نشوید و همیشه بهتر است که عشق و قدردانی را همسرتان بیشتر حس کند و با انجام کارهای کوچک و متنوع می توانید این قدردانی را به همسرتان نشان دهید و حتی با عباراتی کوتاه و زیبا می توانید این کا را انجام دهید. این یکی از کارهایی است که می توانید عشق خود را به همسرتان ابراز کنید.

ابراز صمیمیت:

ازدواج به عنوان مهم ترین بخش خانواده باید در جهت صمیمی شدن باشد و این فرایند مراحل زیر را طی می کند: دوست داشتن، حل و فصل اختلاف ها، مصالحه و تفرد و صمیمیت. ابراز صمیمیت یعی اعضای خانواده بتوانند بدون ترس و واهمه، اشتباهات و اسرار خود را برای هم مطرح کنند و فراموش کنید که در خانواده نباید پنهان کاری باشد زیرا که اگر زن و شوهر علایق و خواسته های خود را از همدیگر پنهان کنند و یا فرزندان از والدین خواسته هایشان را پنهان کنند ، این ها باعث می شود که صمیمیت از بین برود

زندگی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

هرگز در ذهن یا گفتار خود، همسرتان را از نظر مالی، قیافه و اندام و ظاهر و یا زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید این کار طرف مقابل را بر آشفته می کند. پس تحت هیچ شرایطی این کار را نکنید.

صلح و امنیت:

یکی از مولفه های مهم وجود صلح و سازگاری و امنیت عاطفی ، اخلاقی و جسمی اعضای آن است. و این مورد نباید از رابطه حذف شود و یا نادیده گرفته شود.

سخن آخر:

ممکن است زمانی که به اطراف خود نگاه می کنید زوج هایی را ببینید و یا با خانواده هایی در ارتباط باشید که بی عیب و نقص هستند و به آن ها غبطه بخورید و با خود بگویید که شما و همسرتان چرا مانند آن ها نیستید و نمی توانید رابطه تان را شاد کنید و موفق تر عمل کنید. اما همین زوج های شاد نیز در رابطه شان چالش هایی را می بینند ولی با ارتباط و گفتگو  و حمایت از این چالش ها عبور می کنند و چگونگی برخورد و کنترل این چالش ها را می دانند. امروزه حفظ رابطه ای بلند مدت دشوار به نظر می رسد ولی با عادت های سالم می توانید آن را انجام دهید س از هرگونه یادگیری درباره مهارت ها را پشت گوش نیندازید و به عنوام تیم به رابطه تان و ارتقای سلامت آن اهمیت دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مطب روانشناسی در ارتباط باشید...

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 88
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 561
  • بازدید ماه : 1,238
  • بازدید سال : 4,800
  • بازدید کلی : 20,074