loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 63 یکشنبه 11 مهر 1400 نظرات (0)

اضطراب جنسی می تواند یکی از دغدغه های مهم افرادی باشد که در یک رابطه بلند مدت هستند. این اضطراب واقعی است و فارغ از اینکه دو طرف چه قدر همدیگر را دوست دارند و احساس صمیمت می کنند می تواند وجود داشته باشد و رابطه را دچار مشکل کند. اگر این موضوع یکی از دغدغه های ذهنی شما هست و به دنبال راه حلی برای حل هستید تا یک رابطه جنسی سالم را تجربه کنید لطفا تا انتهای مقاله همراه باشید.

اضطراب جنسی چیست؟

به اضطراب جنسی، اضطراب عملکردی هم می گویند به این معنی که فرد از اینکه در حین رابطه جنسی عملکرد مناسبی نداشته باشد مضطرب می شود. این اضطراب می تواند به خاطر تجربیات ناخوشایند فردی، تجربیات جنسی قبلی و عوامل دیگری مانند استرس صورت گیرد. این اضطراب بر اساس نظر یک روانشناس سکس تراپی می تواند موجب اجتناب در فرد هم شود. در روانشناسی اصطلاحی به نام اجتناب تجربه ای وجود دارد که می گوید افراد زمانی که از موقعیت اضطراب زا کناره گیری می کنند احساس آرامش می کنند و این حس آرامش می تواند اجتناب را در افراد تقویت کند. در مورد اضطراب جنسی هم دقیقا همین اتفاق می افتد افراد به علت عدم آگاهی و نداشتن راهکار دست به عقب نشینی می زنند و از یک نیاز که حق آنهاست چشم پوشی می کنند.

آیا من اضطراب جنسی دارم؟

برای اینکه متوجه شوید آیا شما هم درگیر این موضوع هستید یا نه؟ نکته ساده آن است که به اضطراب خود توجه کنید. ببینید که چه زمانی دچار اضطراب می شوید؟ آیا این اضطراب ناشی از آغاز یک رابطه جنسی است؟ آیا مضطرب هستید چون پیش بینی می کنید که قرار است در آینده نزدیک تجربه یک ارتباط جنسی را داشته باشید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات بله هست می توان گفت دارای اضطراب عملکردی هستید. زمانی که یک شخص درگیر مسئله ای است و دغدغه آن را دارد؛ فکر کردن به آن هم آدمی را مضطرب می کند اما  لطفا به تمام هیجانات متناقض و شاید آزاردهنده خود توجه کنید و نسبت به آنها دقیق شوید تا بتوان موضوع را حل کرد.

چرا افراد دچار اضطراب جنسی یا عملکردی می شوند؟

یک) نقص در تصویر بدنی:  بعضی از افراد به علت مسائل گوناگون مانند فرهنگ نامناسب، تربیت خانوادگی اشتباه نسبت به تصویر بدنی خود دید بدی دارد و خود را آن طور که هستند دوست ندارند. اجازه بدهید نکته ای را بگویم، منظور ما از اینکه خود را دوست ندراند این است که این افراد برای خود شرط می گذارند که اگر بینی ام آنقدر بود خودم رو دوست داشتم یا اگر وزنم 60 کیلو بود اونوقت می تونم به خودم افتخار کنم. این تفکر به شدت آسیب زننده است و فرد را از پای در می آورد. ما می توانیم خود را دوست داشته باشیم اما تصمیم بگیریم که وزن خود را کاهش دهیم یا بینی خود را عمل کنیم در این طرز فکر ما هیچ گونه شرطی نمی گذاریم و نشان می دهیم که خود را بی قید و شرط دوست داریم.

دو) اختلال جنسی: دارا بودن یک اختلال جنسی می تواند اوضاع را سخت کرد و تجربه جنسی را از یک ارتباط صمیمی و خوشایند، تبدیل به یک ارتباط ناخوشایند کند.  اگر فکر می کنید که دارای یک اختلال جنسی هستید لطفا به یک سکس تراپ مراجعه کنید و بدانید که خیلی از چیزها را شما نمی دانید اما یک درمانگر به آن آگاه است. پس نترسید و برای کمک گرفتن پیش قدم شوید.

سه) سؤاستفاده جنسی در گذشته: افرادی که در گذشته و کودکی تجربه سؤاستفاده جنسی را داشته اند ممکن است دچار اضطراب عملکردی شوند. اصولا زمانی که این اتفاق در کودکی می افتد از دید مشاوران خانواده خیلی از کودکان نمی دانند که باید چه کار کند و یا با چه کسی صحبت کنند؟ به همین دلیل این تجربه را سال ها با خود حفظ می کنند و همچون باری بر دوش خود می کشند وقتی هم که این افراد بزرگ می شوند احساس می کنند که خیلی از آن زمان گذشته است و آغاز تراپی کاری بیهوده است! تجربیات سرکوب شده ما هیچ وقت از بین نمی روند آنها در اعماق ذهن ما برای همیشه باقی می مانند و ما به اشتباه تصور می کنیم که گذر زمان آنها را از بین می برد. اگر تجربه سؤاستفاده جنسی را داشته اید چه این اتفاق تازه افتاده است و چه خیلی سال پیش لطفا از یک درمانگر کمک بگیرید. چرا که این نوع سؤاستفاده می تواند نظام باورهای شما را به هم بریزد و شما را تبدیل به یک قربانی کند! در حالی که اصلا آن چیزی که شما فکر می کنید درست نیست.

چهار) عدم تمایل به شریک زندگی: رابطه جنسی از دید مشاور قبل از ازدواج، از نزدیک ترین روابطی است که یک انسان می تواند تجربه می کند. برای همین زمانی می تواند با رضایت و شادی اتفاق بیوفتد که زوجین به یک دیگر تمایل عاطفی داشته باشند. شاید یکی از دلایلی که تمایلی به برقرای رابطه ندارید و مضطرب می شوید این است که این رابطه نزدیک را قرار است با فردی که بسیار از شما دور است تجربه کنید.

 

سخن پایانی

در انتها نکته ای که باید به آن توجه کرد اهمیت ارتباط در زندگی انسان ها است. هر شخصی برای داشتن شور و اشتیاق نیاز به ارتباط دارد. ارتباط جنسی هم یکی از انواع ارتباط است. اگر حس می کنید نیاز به کمک دارید تا شخصی با تجربه و متخصص در مسیری که برای شما تاریک و نامشخص است چراغ راهی باشد لطفا به احساسات خود بها دهید و به یک کلینیک روانشناسی مانند مرکز مشاوره انتخاب نو مراجعه کنید و از درمانگران این مجموعه کمک بگیرید. حضور یک روانشناس حاذق می تواند شرایط را برای شما هموار کند و فراتر از آن چیزی که هزینه کرده اید کمک کننده باشد.

 

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3  

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 502
  • بازدید ماه : 1,179
  • بازدید سال : 4,741
  • بازدید کلی : 20,015