loading...
مرکز مشاوره
پریا موسوی بازدید : 36 یکشنبه 13 فروردین 1402 نظرات (0)

بر اساس مطالعات مرکز مشاوره اعتماد شالوده ی مهم هر ارتباطی است و مورد مهم این اعتماد این است که زوجی با یکدیگر نزدیکی عاطفی و جسنی داشته باشند و شخص دیگری در صمیمیت بین آن نباشد . به همین دلیل زمانی که زوجی به رابطه خارج از زندگی زناشویی یا بی وفایی همسرش و شکسته شدن این پیمان می برد ضربه روحی و عاطفی عمیقی را تجربه می کند. زمانی بی وفایی روی می دهد که یکی از زوجین با این پیمان موافق است ولی پنهانی با فرد دیگری رابطه دارد و این پیمان را می شکند.

لحظه متوجه شدن به خیانت همسرتان:

 زمانی که به بی وفایی همسرتان پی می برید احساس شکست می کنید و سوالات زیادی ذهنتان را درگیر می کند و همراه این سوالات ممکن است احساساتی همچون خشم، شرم، احساس لطمه، زیان دیدگی، حسادت ، فریب خوردگی ، ترس و عدم اطمینان به شما دست بدهد. برخی از افراد زمانی که پی به بی وفایی همسرشان می برند واکنش های جسمی شدیدی مانند حالت تهوع، اسهال و استفراغ درگیر می شوند. برخی دیگر که قبلا آرام بودند سر همسرشان فریاد می زنند و اشیا را می شکنند و یا رفتار های خطرناک نشان می دادند.  و برخی دیگر امیدشان را از دست می دهند و رابطه با همسرشان را تمام دشه می دانند

انکار:

با بر ملا شدن بی وفایی زوجین در شوک بزرگی فرو می روند و برای مدتی افکار و احساسات را از یدیگر و حتی از خود پنهان می کنند. انکار اصطلاحی است که برای توصیف پنهان کردن افکار و احساسات از خود به کار م یرود. انکار کامملا نا خودآگاهانه اتفاق م یافتد و فرد از آن آگاه نیست و به راحتی اتفاق می افتد. انکار افکار غیر قابل تحمل باعث حل تعارض هیجانی و کاهش اضطراب می شود. زن یا شوهری که پی به بی وفایی می برند افکار آزار دهنده اذیتش می کند و چون این افکار دردناک و غیر قابل قبول هستند انکار می شوند.

زمانی که افراد انکار می کنند ضمیر ناخودآگاهشان ترفندی به کار می برد تا افکار و احساسات رنج آور از سطح آگاهی محو شوند. اما موقعیت هایی وجود دارد که افراد از آن چه انجام می دهند آگاه هستند. و سعی می کنند که این آگاهی را از دیگر جنبه های زندگی خود جدا کنند.

آیا رابطه پایان می یابد؟

طبق نظر روانشناس خانواده پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد و تجربه خیانت به صورت یک بحران است و در این بحران هم خشم وجود دارد و هم امید. مطالعات گسترده روی زوج ها نشان می دهد که بسیاری از زوج ها با تجربه این بحران بینش تازه ای پیدا می کنند ولی این مسئله نیز وجود دارد که زمانی که فرد پی به بی وفایی می برد اختلال استرس پس از سانحه را تجربه می کنند و یا شاید درگیر با افسردگی و بی قراری می شوند. زمانی که شما افسرده هستید، تنها به نیمه تاریم مسئله فکر می کنید و این افراد زمانی که پی به بی وفایی می برند نمی دانند که زندگی شان ادامه خواهد داشت یا نه. برای فرد افسرده سخت است که به مسائل مثبت خارج از بحران بیندیشدو این موضوع فرد را درمانده کرده و مانع برداشت گام های مثبت توسط او می شود. در این مورد افرادی که مثبت اندیش هستند ازدواجشان را ادامه می دهند . زمانی که افسردگی در فرد غالب می شود در انجام اعمالی که به بهتر شدن وضعیت او کمک می کند مردد می شود. برای مقابله با این افسردگی اخذ روش هایی که موجب نگریستن منطقی به خود می شود منجر به تثبیت شما در این حالت می شود . زمانی که مسائلی در ازدواج وجود دارد می تواند محرک شدیدی برای بی وفایی باشد و بی وفایی در همان لحظه در حال وقوع است و یا حتی ممکن است سرعت آنرا تشدید کند. در این زمان ها باید به کمک همسرتان این مشکلات و کشمکش های بین فردی را از بین ببرید.

 بی قراری یکی از حالت هایی است که در این دوران بروز پیدا می کند و افرادی که بی قرارند به دستی فکر نمی کنند و اعمال فریبکارانه انجام می دهند. زمانی که فرد از بی وفایی همسرش آگاه می شود خود یا همسرش را سرزنش می کند و زمانی که این افکار بر او مسلط می شوند دیگر قادر نیستند در مورد این رویداد منطقی و آگاهانه صحبت کنند.

در حالت کلی می توان گفت که افراد بعد از متوجه شدن به خیات شدن  ضربه روحی را تجربه می کنند و هر دو طرف یعنی فرد بی وفا و همچنین فردی که به بی وفایی پی برده دچار احساس گیجی و ناراحتی می شوند و بعد از پی بردن به این وضعیت منطقی نیست که تصمیم عجولانه گرفته شود و واکنش های تند نشان داده شود بلکه باید با گذشت زمان ای مسئله را حل کرد و هز بی وفایی عللی دارد که با بررسی و تشخیص آن ها و حذف و اصلاح آن ها می توان روابط را بهبود بخشید و شرایط بهتری را محیا کرد. اما در صورتی که افراد نمی خواهند زندگی مشترکشان را ادامه دهند و جدایی می تواند راه حل این اتفاق تلخ باشد پس باید این تصمیم بدون عجله و کاملا منطقی بررسی شده و تصمیم نهایی گرفته شود.تصمیم های عجولانه و تصمیم گیری های غیر عاقلانه راه خوبی برای عبور از این مسیر نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاور ازدواج در ارتباط باشید.

نویسنده :پریا موسوی

 تلفن : 22593216 –

22795735 آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 510
  • بازدید ماه : 1,187
  • بازدید سال : 4,749
  • بازدید کلی : 20,023