loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 66 چهارشنبه 18 خرداد 1401 نظرات (0)

جز جدایی ناپذیر زندگی امروزی، استرس بیش از حد است. در زمان های قدیم، استرس آنطوری که امروزه وجود دارد، وجود نداشته چرا که زندگی برای اکثریت یک شیوه یکسان را طی میکرده. برای مثال و براساس نظر مشاوره روانشناسان و تحقیقات، در قدیم، نقش زنان مشخص، نقش مردان به عنوان نان آور مشخص و نقش فرزندان و آینده آنان نیز مشخص بود. اما امروزه هر انسانی مسئولیت زندگی خود را به تنهایی به دوش می کشد، چرا که هر انسانی خودش تعیین کننده مسیر زندگی اش می باشد و همین موضوع و به عهده گرفتن مسئولیت مالی، عاطفی؛ استقلال و ... می تواند بسیار استرس آور باشد و آدمی را دچار مشکل کند. به علت مهم بودن این موضوع، در این مقاله قصد داریم تا بررسی 10 راهکار مهم و طلایی برای مدیریت استرس داشته باشیم.

ده نکته ای که در مورد آنها را صحبت خواهیم کرد، کدام ها هستند؟

یک) ورزش کنید

دو) عضلات خود را آرام و ریلکس کنید.

سه) عمیق نفس بکشید

چهار)  خوب غذا بخورید

پنج) کمی آرام باشید

شش)  استراحت کنید

هفت) برای سرگرمی هایتان  وقت بگذارید

هشت)  در مورد مشکلات خود صحبت کنید

نه) به خود سخت نگیرید

ده) عوامل آزار دهنده خود را شناسایی کنید و از بین ببرید.

این روزها سخت است که هر چند وقت یک بار غرق در استرس نشویم. کار، خانواده و سایر تعهدات، ممکن است بیش از حد استرس داشته باشند و شما را مشغول کنند. اما باید زمانی را برای استراحت اختصاص دهید وگرنه سلامت روحی و جسمی شما ممکن است آسیب ببیند. یادگیری نحوه مدیریت استرس نیاز به تمرین دارد، اما شما می توانید - و باید - آن را انجام دهید. در اینجا 10 راه برای آسان تر کردن آن وجود دارد.

یک) ورزش کنید

ورزش منظم یکی از بهترین راه ‌ها برای آرامش بدن و ذهن است. به علاوه، ورزش باعث بهبود خلق و خوی شما می شود. اما باید اغلب این کار را انجام دهید تا نتیجه بدهد.

چقدر باید هر هفته ورزش کرد؟

از 2 ساعت تا30 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​مانند پیاده روی تند یا ورزش شدیدتر مانند شنا، دویدن یا ورزش های دیگر انجام دهید.

روی تعیین اهداف تناسب اندام که می توانید به آنها دست یابید تمرکز کنید تا تسلیم نشوید. بیشتر از همه به یاد داشته باشید که انجام هر تمرینی بهتر از انجام ندادن آن است.

دو) عضلات خود را آرام و ریلکس کنید.

وقتی استرس دارید، ماهیچه هایتان منقبض می شوند. شما می توانید به خودی خود به شل شدن آنها و شاداب کردن بدن خود کمک کنید:

کشش

لذت بردن از ماساژ

گرفتن حمام یا دوش آب گرم

داشتن یک خواب خوب شبانه

سه) عمیق نفس بکشید

توقف و چند نفس عمیق می تواند فشار را فوراً از شما دور کند. زمانی که در آن مهارت پیدا کردید، تعجب خواهید کرد که چقدر احساس بهتری دارید. فقط این 5 مرحله را دنبال کنید:

برای انجام این تکنیک بر اساس نظر مشاوران خانواده و تحقیقات در حالتی راحت بنشینید و دستان خود را در روی پای خود قرار دهید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید. یا می توانید دراز بکشید.

چشم هایتان را ببندید

خود را در مکانی آرام تصور کنید. این می تواند در ساحل، در یک زمین چمن زیبا، یا هر جایی که به شما احساس آرامش می دهد باشد.

به آرامی نفس عمیق بکشید و داخل و خارج کنید.

این کار را هر بار 5 تا 10 دقیقه انجام دهید.

چهار) خوب غذا بخورید

داشتن یک رژیم غذایی منظم و متعادل به شما کمک می کند تا به طور کلی احساس بهتری داشته باشید. همچنین ممکن است به کنترل خلق و خوی شما کمک کند. وعده های غذایی شما باید سرشار از سبزیجات، میوه، غلات کامل و پروتئین بدون چربی برای تامین انرژی باشد. و هیچکدام را نادیده نگیرید چرا که این کار برای شما خوب نیست و می تواند شما را در شرایط بدی قرار دهد، که در واقع می تواند استرس شما را افزایش دهد.

پنج) کمی آرام باشید

زندگی مدرن بسیار شلوغ است، و گاهی اوقات ما فقط باید سرعت خود را کم کنیم و آرام باشیم. به زندگی خود نگاه کنید و راه های کوچکی برای انجام آن پیدا کنید. مثلا:

* ساعت خود را 5 تا 10 دقیقه جلوتر تنظیم کنید. به این ترتیب کمی زود به مکان‌ها خواهید رسید و از استرس دیر رسیدن دوری خواهید کرد.

* وقتی در بزرگراه رانندگی می کنید، به لاین آهسته بروید تا بتوانید از خشم جاده جلوگیری کنید.

* کارهای بزرگ را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید. برای مثال، اگر مجبور نیستید سعی نکنید به همه 100 ایمیل پاسخ دهید - فقط به تعدادی از آنها پاسخ دهید.

شش) استراحت کنید

شما برای اینکه استرس را از خود دور کنید به برنامه ریزی نیاز دارید. اگر فردی هستید که دوست دارید هدف گذاری کنید، ممکن است در ابتدا برای شما سخت باشد. اما به آن پایبند باشید و منتظر ا لحظات خوش باشید. کارهای آرامش‌بخشی که می‌توانید در حین برنامه ریزی  انجام دهید عبارتند از:

مراقبه

یوگا

دعا

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه

گذراندن زمان در طبیعت

هفت) برای سرگرمی هایتان  وقت بگذارید

باید زمانی را برای چیزهایی که از آن لذت می برید اختصاص دهید. سعی کنید هر روز کاری انجام دهید که احساس خوبی به شما بدهد و این به کاهش استرس شما کمک می کند. نیازی نیست که زمان زیادی باشد - حتی 15 تا 20 دقیقه هم انجام خواهد شد. سرگرمی های آرامش بخش شامل موارد زیر است:

خواندن

بافندگی

انجام یک پروژه هنری

تماشای یک فیلم

انجام پازل

هشت)  در مورد مشکلات خود صحبت کنید

اگر چیزهایی شما را آزار می دهند، براساس نظر روانشناس قبل ازدواج صحبت در مورد آنها می تواند به کاهش استرس شما کمک کند. می توانید با اعضای خانواده، دوستان، یک فرد مورد اعتماد، پزشک یا یک درمانگر صحبت کنید. و همچنین می توانید با خودتان صحبت کنید. به آن خودگویی می گویند و همه ما آن را انجام می دهیم. اما برای اینکه خودگویی به کاهش استرس کمک کند، باید مطمئن شوید که مثبت است و نه منفی. بنابراین وقتی استرس دارید به آنچه فکر می کنید یا می گویید از نزدیک گوش کنید. اگر به خود پیامی منفی می دهید، آن را به پیام مثبت تغییر دهید. به عنوان مثال، به خود نگویید "من نمی توانم این کار را انجام دهم." در عوض به خود بگویید: "من می توانم این کار را انجام دهم" یا "من بهترین کاری را که می توانم انجام می دهم."

نه) به خود سخت نگیرید

بپذیرید که هر چقدر هم که تلاش کنید نمی توانید کارها را به طور کامل انجام دهید. شما همچنین نمی توانید همه چیز را در زندگی خود کنترل کنید. پس به خودتان لطفی کنید و فکر نکنید که می توانید کارهای زیادی انجام دهید. و فراموش نکنید که حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید. خنده به شما کمک می کند تا احساس آرامش کنید.

ده) عوامل آزار دهنده خود را شناسایی کنید و از بین ببرید.

بزرگ‌ترین دلایلی که موجب استرس در زندگی‌تان می شوند را بشناسید. آیا شغل شما، رفت و آمد شما، تکالیف مدرسه شماست؟ اگر قادر به شناسایی آنها هستید، ببینید آیا می توانید آنها را از زندگی خود حذف کنید یا حداقل آنها را کاهش دهید. اگر نمی توانید دلایل اصلی استرس خود را شناسایی کنید، سعی کنید یک دفترچه استرس داشته باشید. زمانی را که بیش از همه مضطرب می شوید یادداشت کنید و ببینید آیا می توانید الگویی را تعیین کنید، سپس راه هایی برای حذف یا کاهش آن محرک ها پیدا کنید.

سخن پایانی

اگر حس می کنید که استرس شما را از پای درآورده است،  یکی از بهترین کارها مراجعه به کلینیک روانشناسی مانند کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق و حرفه ای آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. حضور یک درمانگر حرفه ای، همچون نور، رهگشای راه شما خواهد بود و مسیر را برای شما هموار می کند.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 78
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 551
  • بازدید ماه : 1,228
  • بازدید سال : 4,790
  • بازدید کلی : 20,064