loading...
مرکز مشاوره
پریا موسوی بازدید : 38 چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

 اختلال افسردگی با نشانه های جسمی ، شناختی و رفتاری همراه است.

نشانه های افسردگی چیست ؟

بر اساس تحقیقات روانشناسی افسردگی نشانه های مختلفی دارد که از نمونه های بارز آن  حداقل 5 مورد از آن ها در طول مدت دو هفته باید وجود داشته باشد . طبق مطالعات روانشناسی خانواده چنین افرادی در بیشتر اوقات روز خلق پایینی دارند و نسبت به اکثر کار ها بی علاقه هستند و از انجام دادن آن ها لذتی نمی برند . این افراد  با پر اشتهایی و یا بی اشتهایی همراه هستند و در این راستا لاغر و شدن و چاق شدن چشمگیر را می توان لحاظ کرد . مشکلات خواب یعنی کم خوابی و پرخوابی نیز وجود دارد . خستگی و بی حالی احساس گناه و بی ارزشی و همچنین مشکل در تمرکز و تصمیم گیری و در موارد شدید تر افکار خود کشی و اقدام به خود کشی وجود دارد . انرژی و تمرکز چنین افرادی کاهش پیدا می کند و از بسیاری  و همچنین فرد از اهدافش باز می ماند و باعث کاهش فعالیت های اجتماعی می شود البته برای تشخیص افسردگی  فرد باید اکثر ملاک های تشخیصی را داشته باشد و فقط یک ملاک نشان دهنده ی افسردگی نیست . از آن جایی که این اختلال تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل باید آن را جدی گرفت و به درمان آن پرداخت.

 اختلالات خلقی به انواع اختلالات دو قطبی و اختلالات افسردگی تقسیم می شوند. شاید کمتر کسی باشد که در طول زندگی خود لحظاتی از نگرانی و افسردگی را احساس نکرده باشد . افسردگی یک اختلال شایع عاطفی است که اگر شدت این حالت از حد معمول بگذرد زندگی را بر فرد دشوار می کند و به عبارتی می توان گفت که فرد را از همه چیز بیزار می کند

تغییرات خلق:

مهم ترین نشانه ی افسردگی ، تغییر در خلق می باشد که خود را به صورت غم و اندوه نشان می دهد . گریه کردن برای بهانه های کوچک در اکثر اوقات چه در تنهایی و چه در حضور دیگران در افراد افسرده دیده می شود . داشتن احساس غم ، نا امیدی و بی قراری برای مدت طولانی نشان دهنده ی علائم افسردگی می باشد.

بی علاقه شدن و عدم لذت:

از دست دادن علاقه فرد به چیزهایی مانند شغل، خرید، درس، تفریح، مهمانیو هر چیزی که قبلا لذت می برد ولی اکنون برای او اهمیتی ندارد از ویژگی های بارز افسردگی است. و در واقع مفهوم لذت را از دست داده و همه چیز برایش بی معنا و مفهوم شده و هیچ جیز نمی تواند مانند گذشته او را خوشحال کند.

کاهش انرژی روانی :

 افسردگی موجب کاهش انرژی روانی شخص می شود به طوری که توان کلامی ، رفتاری و خلقی فرد از میزان نرمال آن پایین می آید و فرد احساس می کند توان لازم برای انجام آن ها را ندارد.

نشخوار فکری:

از نشانه های شایع نشخوار فکری افسردگی می باشد . آن چه نشخوار فکری را متمایز می کند ، قضاوت ها و افکاری است که فرد نسبت به تصورات و تجربیات منفی قبلی اش دارد . نشخوار فکری باعث می شود افسردگی تداوم پیدا کند و مانع درمان آن می شود . فرد به طور افراطی به یک رویداد منفی تمرکز و توجه می کند و ادامه ی آن فرد را دچار غم و ناراحتی و حتی استرس و اضطراب خواهد کرد

کاهش حافظه و تمرکز:

طبق نظر بهترین مشاور ازدواج فرد افسرده از کاهش حافظه ی خود شکایت دارد و ممکن است حتی چیز های معمولی ، اسم های معمولی را هم فراموش کند و همچنین تمرکز حواس خود را به میزان زیادی از دست می دهد و نمی تواند بر روی بسیاری از فعالیت ها مانند گذشته تمرکز کند.

احساس گناه و بی ارزشی:

 احساس گناه و بی ارزشی به شدت در بیمارن افسرده دیده می شود و در رابطه با اعمال شخصی خود فرد تجربه می شود و احساس گناه یک احساس کلی و خیلی شدید از بی ارزش بودن است. 

مسخ شخصیت:

 نیز در افسردگی شایع است . ممکن است که به صورت فقدان احساس و یا عدم احساس و یا عدم توانایی تظاهر پیدا کند

بزرگنمایی مسائل و بهانه جویی:

فرد افسرده مسائل عادی و پیش پا افتاده را بسیار بزرگ و غیر قابل حل می بیند و نمی تواند که آن ها را به شکل عادی ببیند. و این افراد بسیار نسبت به همه چیز حساس شده و بسیار بی قرار، زودرنج و بهانه جو می شوند.

از دست دادن انگیزه :

در این حالت به این صورت است که فرد انگیزه ی پیگیری کار ها را ندارد ، از قبول کردن مسئولیت ها شانه خالی میکند ، انگیزه دنبال کردن مطالب مجهول را ندارد . و حتی انجام دادن کار های ساده برایش دشوار است و همواره از بی حوصلگی خود شکایت دارد

 امروزه نظریه های بسیاری درباره افزایش افسردگی مطرح است و افسردگی بلایی است که انگیزه ی شادکامی، لذت بردن از زندگی، و ظرفیت دوست داشتن و دوست داشته شدن را از فرد می گیرد. ولی خبر خوب این است که بیش از گذشته راه های مبارزه با آن شناسایی شده است و به همین دلیل توصیه می شود که قبل از وخیم شدن وضعیت به دنبال درمان حرفه ای باشید و زندگی مطلوب و رضایت بخش را به خود هدیه کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر با مطب روانشناسی در ارتباط باشید.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 508
  • بازدید ماه : 1,185
  • بازدید سال : 4,747
  • بازدید کلی : 20,021