loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 60 جمعه 12 آذر 1400 نظرات (0)

هر انسانی بسته به شرایط و محیطی که بزرگ شده است، ترس ها و تردید های خود را دارد که در موقعیت های مختلف می تواند بروز پیدا کند. در یک رابطه عاشقانه هم با تمام کشش و خواستنی که ممکن است طرفین به یکدیگر داشته باشند، این ترسها و تردید ها وجود دارد. این اتفاق، طبق اطلاعات بدست آمده از روانشناسی قبل ازدواج کاملا نرمال و طبیعی است و به علت عدم آگاهی و شناخت زوجین از خودشان به وجود می آید. خیلی وقت ها انسان ها نمی دانند که با یک موقعیت باید چه کار کنند، پس آن را سرکوب می کنند و از آن اجتناب می کنند. با هراجتناب و دوری از چیزی که محبوب ماست؛ گویی خود را تنبیه می کنیم. به این صورت که دوست داریم، دوست داشته بشیم و کسی را دوست داشته باشیم اما با کارهایی که انجام می دهیم مانع از این اتفاق می شویم و یا حتی تصمیم به جدایی می گیریم. اینکه امروز ما خود را چگونه می بینم، ریشه در این دارد که والدین و مراقبان ما، ما را چگونه می دیدند؟! آیا از دید آنها انسان جذاب و دوست داشتنی بودیم؟ آیا می توانیم اوضاع را خوب مدیریت کنیم؟ و بسیاری از سوالات دیگر که می تواند همین الان ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. اگر پاسخ تک تک این سوالات منفی باشد؛ قدرت این را دارند که در ما استرسی ویران کننده ایجاد کنند؛ که هم خود و هم پارتنرمان را اذیت کند. اگر شما نیز در رابطه ای هستید که با تمام عشق وکششی که به پارتنرتان دارید، ترس هایی را نیز تجربه می کنید این مقاله می تواند برای شما مفید باشد، پس لطفا به خواندن ادامه دهید.

*به گذشته نگاه کنید و سعی کنید الگوهای تکراری را پیدا کنید.

زندگی؛ سراسر تکرار و تکرار است. اگر به زندگی خود نگاه کنید؛ می بینید که اگر شما انسانی هستید که همیشه از خودتان راضی هستید؛ وقتی تحت شرایط سخت هم قرار می گیرید، این رضایت را از خود نشان می دهید و بابت تلاشی که می کنید سپاس گزار هستید. چرا که طبق اطلاعات گفته شده توسط بهترین روانشناس خانواده مراقبان اولیه شما با حساسیتی که داشتند؛ با هر عمل شما، به شما یادآوری کرده اند که چقدر خوب از پس مسائل بر می آیید. در مقابل مثالی که گفته شد؛ فردی هم که مضطرب است؛ همیشه و همه جا این اضطراب را از خود نشان می دهد. چرا که او هنوز نتوانسته با خود به صلح برسد و بپذیرد که او آنچیزی نیست که دیگران به او گفته اند. چه بخواهیم یا نه؛ ما بیشتر اوقات خود را براساس نظر اطرافیان تعریف می کنیم و اولین اطرافیان ما، والدین و مراقبانمان هستند و برای همین همیشه گفته می شود که خانواده انقدر نقش مهم و حیاتی دارد. طبیعتا قرار نیست اگر والدین خوب و آگاهی نداشتیم؛ بپذیریم که تا آخر عمر محکوم هستیم به پذیرفتن باورهایی که آنها به ما گفته اند؛ درست است که مسیر سختی در پیش است اما ارزش تغییر را دارد.

*والدینی که تنبیه می کنند، فرزندانی "خود تنبیه کننده" بار می آورند.

هرکودکی؛ دنیا را همانگونه ای می بیند که والدینش برای او توصیف می کنند؛ چرا که والدین برای کودک حکم قهرمان و همه چیز دان را دارند. اگر والدی؛ مدام کودک را تنبیه کند و به او برچسب های گوناگون بزند، براساس اطلاعاتی که از مشاور روانشناس ایرانیان بدست آمده آن کودک نیز شروع می کند به تنبیه کردن خود! زیرا فکر می کند لایق این رفتار است وگرنه والد با او اینگونه رفتار نمی کرد. حال فکر کنید که این کودک بزرگ شده است و عشق شیرینی را تجربه می کند. او تعارض عجیبی را درون خود حس می کند و آن هم تضاد عشق و محبت با تنبیه است. او دوست دارد که کنار محبوب خود باشد اما خود را لایق این محبت نمی داند! پس کمی که صمیمیت بیشتر می شود پا پس می کشد و دوری می کند!

*فهمیدن تعارض ها به انسان قدرت می دهد.

فهمیدن دلیل این ترس و رفتار می تواند به انسان قدرت دهد، چرا که او را متوجه علت می کند. دلیل این قدرت این است که به انسان حق انتخاب می دهد؛ اینکه دوست دارد آن چیزی که در سر دارد را  بپذیرد؟ یا اینکه تصمیم بگیرد ترس و اجتناب را کنار بگذارد و عشق طولانی مدت را تجربه کند؟ در تمام انسان ها تعارض نزدیکی و دوری وجود دارد.  گاهی اوقات دوست داریم چیزی را داشته باشید اما خطرات پیش رو مانع از رفتن به سمت آن می شود. این تعارض و ندیدن آن؛ می تواند رابطه را تبدیل به یک بازی خسته کننده کند. اینکه زمانی که به هم نزدیک شدیم؛ سریع دور بشویم. پس اگر شما نیز به علت دلایلی که بهتر است در موردشان با یک روانشناس صحبت کنید؛ خود را از عشق محروم می کنید؛ سعی کنید نسبت به آنها آگاهی پیدا کنید چرا که این آگاهی اعتماد و امنیت را در شما زیاد می کند و کم کم موجب رفع مشکل می شود. اگر نیاز به کمک دارید می توانید به یک مطب روانشناسی خوب مانند کلینیک انتخاب نو مراجعه کنید و از درمانگران حاذق این مجموعه کمال استفاده را ببرید. در آخر بدانید که آن طرف  دیوار ترس؛ امنیت و آرامشی وجود دارد که ارزش سختی و مشکلات پیش رو را دارد پا پس نکشید و اجازه دهید تا با خود واقعی تان روبرو شوید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 91
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 564
  • بازدید ماه : 1,241
  • بازدید سال : 4,803
  • بازدید کلی : 20,077